آفتاب
/تازه‌ترین تحولات یمن/

فرستاده سازمان ملل به یمن طرح توافق جدیدی را ارائه می‌دهد

فرستاده سازمان ملل به یمن طرح توافق جدیدی را ارائه می‌دهد

در شرایطی که گفته می‌شود فرستاده سازمان ملل به یمن طرح توافق جدیدی را به گروه‌های مذاکره‌کننده ارائه می‌دهد، یک مسئول در کشورهای حوزه خلیج‌فارس اعلام کرد این کشورها برای حمایت از منافع خود در یمن دست به تحرکات نظامی نمی‌زنند و هم‌زمان رئیس شورای سیاسی جنبش انصارالله گفت که مشکلی میان انصارالله با عربستان وجود ندارد و خصومت ریاض علیه این جنبش غیر قابل توجیه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گزارش داد، «جمال بن عمر» فرستاده سازمان ملل به یمن طرح توافق جدیدی را به گروه‌های مذاکره‌کننده یمنی جهت دستیابی به سازش سیاسی ارائه می‌دهد.

این روزنامه گزارش داد: اطلاعات بدست آمده حاکی از این است که مناقشاتی پیرامون تشکیل مجدد مجلس شورا که دومین اتاق قانونگذاری در پارلمان است، وجود دارد.

خصومت عربستان علیه جنبش انصارالله قابل توجیه نیست

در همین حال صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی جنبش انصارالله در گفت‌وگویی با روزنامه الاخبار با بیان اینکه کودتایی در یمن رخ نداده است، عنوان داشت: اصلا نظامی در یمن وجود نداشت و اقدامی که صورت گرفت گامی برای پر کردن خلاءای بود که یمن را به پرتگاه می‌کشاند.

وی خاطرنشان کرد: جنبش انصارالله گروهی نیست که علیه نظام حاکم کودتا کرده باشد بلکه این جنبش برخواسته از حضور اجتماعی و مردمی گسترده است و راهپیمایی‌های صدها هزار نفری در خیابان‌های استان‌ها برای ایجاد اصلاحات سیاسی و اقتصادی در حمایت از این جنبش به چشم می‌خورد.

وی افزود: معتقدم که نام کودتا بر اقدام ما گذاشته می‌شود و آن دنباله‌رو تبلیغات رسانه‌های وابسته به قدرت‌هایی است که در گذشته سیطره یمن را در دست داشتند. بیانیه قانون اساسی برای نجات کشور از خلاء تدوین شد و این گزینه‌ای بود که در مذاکرات با گروه‌های سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.

الصماد گفت: پس از اینکه عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن استعفایش را ارائه داد، ما همگان را به نشست بر سر میز مذاکرات دعوت کردیم و واقعیت این است که ما در روند سیاسی مداخله‌ای نکردیم.

این مقام جنبش انصارالله همچنین افزود: مشکلی میان ما و ریاض وجود ندارد و خصومت عربستان علیه ما غیر قابل توجیه است. ما دست دوستی را دراز می‌کنیم و به حسن هم‌جواری ایمان داریم و به نفع عربستان نیست که مردم یمن را دشمن قلمداد کند.

کشورهای حوزه خلیج‌فارس دست به تحرکات نظامی در یمن نخواهند زد

در همین حال یک مسئول در کشورهای حوزه خلیج فارس در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط خاطرنشان کرد، کشورهای حوزه خلیج فارس دست به تحرکات نظامی برای حمایت از منافع خود در یمن نخواهند زد.

وی در عین حال تصریح کرد که هماهنگی‌ها برای اتخاذ موضعی قاطع نسبت به اوضاع یمن در جریان است و این موضع در روز شنبه در حاشیه نشست شورای وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام خواهد شد.

جمال بن عمر: یمن در آستانه ورود به جنگ داخلی است

از سوی دیگر جمال بن عمر در سخنانی با بیان اینکه اوضاع در یمن بسیار خطرناک است و این کشور در لبه ورود به جنگ داخلی قرار دارد در مصاحبه با شبکه العربیه گفت: موضع سازمان ملل مشخص است و براساس این موضع همگان به حل و فصل درگیری‌ها از طریق راهکارهای مسالمت‌آمیز فراخوانده می‌شوند.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن تمامی طرف‌های سیاسی یمن را مسئول اوضاع کنونی دانست و گفت: تمامی آنها در اینکه اوضاع اینگونه شود مسئول هستند و آنها مرتکب اشتباهاتی شده‌اند.

جمال بن عمر با بیان اینکه هیچ راه حلی جز از طریق گفت‌وگو و توافق وجود ندارد، عنوان داشت که پیشرفت بسیار گسترده‌ای در مذاکرات حاصل شده است و تعداد زیادی از گزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مسائل اختلافی در تعداد محدودی از مسائل منحصر شده است.

فرستاده سازمان ملل با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن با توافق سیاسی قابل اجرایی پایان یابد، عنوان داشت: اگر مذاکرات گروه‌های سیاسی ادامه داشته باشد، ما بسیار نسبت به پایان گفت‌وگوها در سریع‌ترین زمان ممکن خوش‌بین هستیم.

وی افزود: ما یمن را ترک نخواهیم کرد و در این کشور می‌مانیم تا گروه‌ها به توافق سیاسی و به طرح مشخصی برای عادی‌سازی اوضاع دست یابند.

آمریکا: قطر و عمان برای خارج کردن دیپلمات‌هایمان از یمن کمک کردند

از سوی دیگر جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، عمان و قطر برای خارج کردن هرچه سریعتر دیپلمات‌های آمریکایی از یمن کمک کردند.

در همین حال کارمندان در سفارتخانه آمریکا در یمن اعلام کردند که کادر کارمندان سفارت آمریکا در یمن قبل از بسته شدن این سفارتخانه و خارج شدن دیپلمات‌ها سلاح‌ها و دستگاه‌های کامپیوتر و اسناد را منهدم کردند. آمریکا، انگلیس و فرانسه سفارتخانه‌های خود را پیشتر در یمن بستند.

انتهای پیام

کد N722929

وبگردی