آفتاب

نهاوندیان: هدف از شکستن تحریم شکوفایی اقتصاد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است

نهاوندیان: هدف از شکستن تحریم شکوفایی اقتصاد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است

رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه ایجاد فضای سرمایه‌گذاری از وظایف اصلی دولت است گفت: دولت باید اقتصاد و کار مردم را به مردم واگذار کند و اگر دولت از اقتصاد فاصله گرفت باید مواظب باشیم که شبه دولت جایگزین دولت در این کار نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد نهاوندیان طی سخنانی در جلسه اتاق بازرگانی سمنان اظهار کرد: شرکت در جلسه اتاق بازرگانی تاکیدی بر این نگاه دولت است که دوران توسعه دولت سالار به پایان رسیده است و اقتصاد و کار مردم را باید به مردم واگذار کرد.

وی گفت: ایجاد فضای سرمایه‌گذاری از وظایف اصلی دولت است و اگر دولت از اقتصاد فاصله می‌گیرد دیگر نباید شبه دولت جایگزین آن شود و ما باید نسبت به این موضوع بیدار باشیم.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: در این مرحله انتقالی و پس از استقرار این نظام جدید، کماکان حمایت از این فضای مستقل باید در دستور کار دولت بماند و اگر تولید یک واحد تولیدی با مزاحمت‌های بی دلیل متوقف می‌شود، این وظیفه دولت است که بررسی کند چرا این مشکل ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در این مرحله از حرکت‌مان هستیم که خوشبختانه از بعضی موضوعات مقدماتی عبور کرده‌ایم. بعد از سیاست‌های ابلاغی اصل 44 نباید تردید می‌شد که باید یک انقلاب اقتصادی شکل گیرد ولی متاسفانه زمان را از دست دادیم و الان باید جبران کنیم. الان نگاه بخش خصوصی نگاه راه حل گرایانه است و شما باید بگویید در مورد خودرو، تعرفه خودرو و منسوجات چه کار کنیم و تفکر و عقل جمعی باید از اتاق بازرگانی و تشکل‌ها دیده شود.

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده درباره سیستم بانکی و سیاست‌های پولی و اعتباری گفت : من با کسانی که ریشه مشکلات اقتصادی را در سیاست‌های پولی و بانکی می‌دانند هم نظر هستم. نگاه به بانک ها یک نگاه تبعیضی نسبت به دیگر بنگاه‌های اقتصادی بوده است. عقودی که بین بانک‌ها و دیگران بسته می‌شده اکثرا یک طرفه بود که این‌ها باید بازنگری شود و این وظیفه به شورای پول و اعتبار سپرده شده و اتاق بازرگانی هم باید به آن کمک کند.

نهاوندیان با بیان این‌که مشکل دیگر بیماری مزمن تورم و دور باطل بین تورم و سود بانکی است گفت: یک جایی می‌بایست این دور باطل قطع شود و درباره آن هم فکر شده است اما در طرف مقابل تعهداتی ازسوی بانک‌ها داده شده است. البته با توجه به توفیقی که با لطف خدا در زمینه کاهش نرخ تورم حاصل شد بهترین زمان برای این کار همین موقع بود منتها از آن سو بانک‌ها سپرده‌هایی با سودهای بالای 26 درصد و با مدت زمان 5 ساله گرفته‌اند و تعهدات آتی برای خود ایجاد کرده‌اند.

رییس دفتر رییس جمهور ادامه داد: ایجاد این تعهدات در بانک ها مقاومت ایجاد می‌کند و با ضعف نظارتی که بانک مرکزی در چند سال اخیر به آن مبتلا شده است، عمل به بخشنامه های بانک مرکزی هم با مشکل مواجه بود ولی خوشبختانه با حمایتی که اخیرا از سوی قوای سه گانه صورت گرفته، داریم به سمتی می‌رویم که نظارت بانک مرکزی تقویت شود تا اگر تصمیم‌های خوبی هم گرفته شد بتوانند به اجرا دربیایند.

نهاوندیان تصریح کرد: هدف حرکتی که برای شکستن تحریم آغاز شده شکوفایی اقتصاد کشور و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان و بازکردن بازار صادرات برای چرخش چرخ تولید ماست. ظرفیت‌های معطل تولید ما از سویی نیاز به بازار و از سوی دیگر نیاز به سرمایه در گردش دارد و بخش خصوصی هم در این رابطه باید کمک کند.

وی تصریح کرد: کمک‌کار دیپلماسی رسمی دولت و اقدامات سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی بخش خصوصی است. خوشبختانه در همین یک سال و چند ماه اخیر، ابراز علاقه برای آمدن به ایران و سرمایه‌گذاری در کشور ما بسیار رشد داشته اما هنوز کافی نیست.

وی ادامه داد: این بخش خصوصی است که می‌تواند به طرف خارجی حرف اعتمادزا بزند. حتی سرمایه‌گذار خارجی از سرمایه‌گذار داخلی سوال می‌پرسد. ما می‌توانیم گرفتاری‌ها را منتقل کنیم و این برای منصرف کردن سرمایه‌گذار خارجی کافی است ولی در طرف مقابل می‌توانیم نیمه پر لیوان را هم به او نشان بدهیم.

نهاوندیان افزود: البته باید کاری کنیم که نیمه خالی هرچه کمتر و نیمه پر هرچه پرتر شود. لذا خیلی مهم است که در این دوره، جذابیت‌های اقتصاد ایران در محافل بین‌المللی و دیدارها را منعکس کنیم و قسمتی از این کار به عهده اتاق بازرگانی است.

وی با مثبت ارزیابی کردن رشد دعوت از کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت: افزایش علاقه برای داشتن مناسبات با ایران نشانه عزتمندی ماست ولی معتقدم این رابطه باید دوسویه باشد.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر لزوم عزتمندانه بودن توافق گفت: تیم مذاکره کننده توافق عزتمندانه را دنبال کرده و دنبال می‌کند. اگر این امر حاصل شد شرایط اقتصادی دگرگون می‌شود و اگر در آن تاخیر افتاد باید تکیه ما بر خودمان باشد.

وی گفت: این طور نیست که همه چیز در گرو حاصل مذاکرات باشد هرچند ما عاقلیم و می خواهیم بهترین شرایط اقتصادی را ایجاد کنیم اما در هر صورت ما اقتصادمان را اداره کرده و می کنیم.

انتهای پیام

کد N722549

وبگردی