آفتاب

کی‌یف و دونباس پیش از مذاکرات مینسک به توافق آتش‌بس دست یافتند

کی‌یف و دونباس پیش از مذاکرات مینسک به توافق آتش‌بس دست یافتند

نمایندگانی از دولت کی‌یف و جمهوری خودمختار دونتسک پیش از مذاکرات مینسک که امروز (چهارشنبه) برگزار می‌شود، به توافق اولیه آتش بس و خروج تسلیحات و نیروها از مناطق درگیر دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گروه تماس اوکراین به توافقی اولیه درباره آتش بس در جنوب شرق اوکراین و همچنین خروج نیروهای مسلح از مناطق درگیر دست یافت.

جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک به همراه کی‌یف همچنین تحقق این توافق را تضمین کرده‌اند.

یکی از منابع مطلع اعلام کرد: دو طرف درباره آتش بس پیش از مذاکرات مینسک به توافق رسیده و همچنین قرار است تجهیزات مسلحانه از مناطق درگیر خارج شود.

گروه تماس اوکراین شامل نمایندگانی از کی‌یف، جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپاست که در سپتامبر 2014 در مینسک مذاکراتی را برگزار کردند اگرچه این آتش بس به صورت مداوم نقض شده اما طرف‌های درگیر امیدوارند که به زودی راه حل این ناآرامی و بحران به دست آید.

در همین حال، رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان قرار است در مینسک بلاروس گرد هم آیند تا دیدگاه‌هایشان را درباره توقف خشونت در شرق اوکراین به مذاکره بگذارند.

این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که روند درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در اوکراین همچنان روند رو به رشدی دارد. نشست امروز (چهارشنبه) مینسک توجه جهانی را به خود جلب کرده است به طوری که حدود 400 خبرنگار برای پوشش خبری این رخداد به مینسک رفتند.

البته امروز صبح نیز هیچ قطعیتی درباره این مساله که مذاکرات مذکور درست همانطور که برنامه‌ریزی شده بود برگزار شود، وجود نداشت.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با رادیو اینتر فرانسه گفت: تعدادی از مشکلات هنوز لاینحل باقی مانده است اما احتمال دارد که این روند به خوبی صورت گیرد. این واقعا آخرین شانس برای مذاکره محسوب می‌شود.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز اعلام کرده که فرانسوا اولاند به همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای مذاکره به مینسک رفته‌اند.

همچنین کرملین رسما تایید کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این نشست شرکت می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز که در این نشست شرکت می‌کند، اعلام کرده که مطمئن است نتیجه مذاکرات یک سازش سیاسی برای درگیری‌های اوکراین به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N722546

وبگردی