آفتاب

افغانستان احتمالا یکبار دیگر به پناهگاهی برای داعش بدل می‌شود

افغانستان احتمالا یکبار دیگر به پناهگاهی برای داعش بدل می‌شود

یکی از مقام‌های ارشد و سابق آژانس اطلاعات آمریکا (سیا) گفت: افغانستان یکبار دیگر در معرض خطر تبدیل شدن به پناهگاهی برای افراط گرایان داعش قرار دارد، چرا که نیروهای غرب از این کشور خارج شده و در مناطق دیگر تمرکز خود را معطوف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت گرنیر، رئیس سابق یکی از بخش‌های سیا در اسلام آباد پاکستان گفت: افغانستان احتمالا به پناهگاهی برای داعش تبدیل می‌شود؛ شبه نظامیانی که هم اکنون در عراق و سوریه حضور دارند.

وی در کتاب جدید خود با نام "88 روز به قندهار" به تجربیاتش برای کمک به براندازی حکومت طالبان در افغانستان در 2001 پس از حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا اشاره می‌کند.

وی در سخنرانی که توسط اندیشکده آمریکای نوین سازمان دهی شده بود، گفت: باید بگویم تهدید آتی برای افغانستان پناهگاه‌هایی است که احتمالا توسط داعش در این کشور به وجود خواهد آمد و بزرگترین تهدید برای این کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: گروه‌هایی در داخل پاکستان هستند که به دنبال حمله به دولت اسلام آباد هستند. من نسبت به این مساله بد بین هستم که تلاش‌ها برای میانجی‌گری مذاکرات صلح با طالبان موفقیت آمیز باشد چرا که این شبه نظامیان همچنان به دنبال براندازی دولت پاکستان و بازگشت بر سر قدرت در کابل هستند. این گروه برای کشورداری یا شرکت در سیاست و حضور در انتخابات پارلمانی مناسب نیست.

این مقام ارشد و سابق سیا در اسلام آباد همچنین با اشاره به این مساله که ظرف دو سال آتی تعداد نیروهای باقیمانده آمریکایی در افغانستان این کشور را نیز ترک می‌کنند، گفت: از این مساله نگران هستم که آمریکا و سایر دولت‌های غربی نتوانند به کمک مالی به کابل پس از خروج سربازانشان از افغانستان بپردازند و دولت این کشور را رها کنند.

انتهای پیام

کد N722278

وبگردی