آفتاب

اختلاف نظر درباره اصلاحات نهادهای انتخاباتی در افغانستان

اختلاف نظر درباره اصلاحات نهادهای انتخاباتی در افغانستان

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید اصلاح نهادهای انتخاباتی به معنای برکناری تمامی مدیران ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، اشرف غنی به دانش ماموریت داده که برای آوردن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی پیشنهادهایی ارائه کند.

اصلاح فوری نظام انتخاباتی افغانستان یکی از بندهای اصلی موافقت‌نامه سیاسی است که در پی انتخابات اخیر به تشکیل دولت وحدت ملی انجامید.

فشارها برای کار روی اصلاح قوانین و نهادهای انتخاباتی پس از ایجاد حکومت وحدت ملی روز به روز افزایش یافت.

سرور دانش، معاون رئیس جمهوری افغانستان درباره دامنه اصلاحات مد نظر در نظام انتخاباتی کشور گفت: بنیاد اصلی قانون است. یا در مسائل اصلی که ما با آن مشکل داریم، مربوط به قوانین می شود.

وی افزود: اما در کنار قوانین بسیار مسائل دیگری است. به عنوان مثال، فهرست رای دهندگان. در قانون فقط یک جمله آمده که رای دهنده باید سندی داشته باشد که هویت خود را تثبیت کند. الان بحث تذکره الکترونیکی است. آیا این شدنی است تا انتخابات پیشرو یا نه؟ اگر شدنی نبود، چه بدیل دیگری باید داشته باشیم. اگر این اصلاح نشود، صد بار قانون را اصلاح کنیم، باز هم همان کارتها است و همان چیزهای که قبلا تکرار شده بود.

اما ستون دیگر حکومت وحدت ملی بر برکناری تمامی اعضای ارشد کمیسیونهای انتخاباتی پافشاری دارد. افرادی که از نظر تیم عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی، در زمینه سازی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دست داشتند.

آصف آشنا، از سخنگویان ریاست اجرایی افغانستان می‌گوید: رویکرد توافقنامه سیاسی در مورد اصلاحات انتخاباتی مشخص است. اصلاحات بنیادین در قوانین و نهادها. تمام نارسایی‌هایی که در قوانین انتخابات و در نهادها وجود دارد، باید اصلاح شود و تمام کسانی که در سلامت رای شهروندان در انتخابات گذشته مقصرند، همه باید برکنار شوند و یک تیم سالم بیاید که اعتماد سیاسی ملت افغانستان و جامعه جهانی را در خصوص روند دموکراتیک همگانی جلب کند.

با این حال، به نظر دانش هیچ فردی نباید بدون ارزیابی و اتهام برکنار شود.

معاون رئیس جمهوری می‌گوید کمیسیون اصلاحات از اعضای هر دو جناح تشکیل خواهد شد و اصلاحات گسترده و در هماهنگی با تیم عبدالله عبدالله صورت خواهد گرفت.

افغانستان در بهار سال آینده شاهد انتخابات پارلمانی خواهد بود.

کد N722176

وبگردی