آفتاب

دور جدید مذاکرات لیبی امروز در "غدامس" برگزار می‌شود/دیدار العربی و بان کی مون درباره لیبی

دور جدید مذاکرات لیبی امروز در "غدامس" برگزار می‌شود/دیدار العربی و بان کی مون درباره لیبی

دور دوم مذاکرات لیبی با نظارت سازمان ملل و با هدف پایان تقسیم سیاسی و درگیری‌های نظامی این کشور امروز (چهارشنبه) در غدامس برگزار می‌شود.

دور دوم مذاکرات لیبی با نظارت سازمان ملل و با هدف پایان تقسیم سیاسی و درگیری‌های نظامی این کشور امروز (چهارشنبه) در غدامس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، دور دوم مذاکرات لیبی با هدف دستیابی به راه حل سیاسی تشکیل دولت ملی و پایان درگیری‌ها و تیراندازی‌ها در فضایی برگزاری می‌شود که طرف‌های مختلف یکدیگر را متهم می‌کنند و درگیری‌ها در نقاط مهمی از جمله شهر بنغازی در شرق لیبی ادامه دارد.

در این دور مذاکرات برای اولین بار اعضای کنگره ملی لیبی با همتایان خود در پارلمان منحل شده این کشور دیدار و در مورد روند مذاکره و جدول زمانی آن توافق خواهند کرد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از بشیر شهاب، سخنگوی پارلمان این کشور در شهر غدامس غربی که دور جدید مذاکرات در آنجا برگزار می‌شود، روز سه شنبه یک گروه از سازمان ملل برای انجام آخرین هماهنگی‌های لازم برای آغاز مذاکرات وارد غدامس شدند.

منابع دیگر در پارلمان لیبی اعلام کردند که در مذاکرات، طرف‌های مختلفی که در ژنو حضور داشتند از جمله نمایندگان پارلمان منحل شده لیبی، تعدادی از نمایندگانی که نشست‌های پارلمان را تحریم کرده‌اند، نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی و همچنین هیاتی از کنگره ملی لیبی که مذاکرات ژنو را تحریم کردند، شرکت خواهند کرد.

هیات سازمان ملل در لیبی روز دوشنبه اعلام کرده بود که جلسه مذاکرات این هفته در لیبی برگزار خواهد شد و در کنار آن نشست‌های مقدماتی با مشارکت روسای گروه‌های مسلح نیز برگزار خواهد شد.

برناردینو لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی اظهار داشت: بیشتر گروه‌های سیاسی و نظامی با نفوذ اکنون از مذاکرات که در مرحله اول شامل تشکیل دولت یکپارچه ملی، توقف تیراندازی‌ها و عقب نشینی گروه‌های مسلح از شهرها و تاسیسات استراتژیک است، حمایت می‌کنند.

لیون در گفت‌وگو با رادیوی سازمان ملل گفت: ما بر سر دستور جلسه این مذاکرات به توافق رسیده‌ایم و راه طولانی تا موفقیت در مرحله اول در پیش داریم.

عصام الزبیر، نویسنده و پژوهشگر سیاسی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: نشست امروز نشستی مشورتی خواهد بود و انتظار نمی‌رود در جلسات اولیه این مذاکرات به طرح‌ها یا قطعنامه‌هایی برسیم.

الزبیر به نقل از منابعی در کنگره ملی لیبی گفت: نشست‌های گروه‌های مختلف به صورت جداگانه خواهد بود و هیات سازمان ملل با هر کدام از طرف‌ها جداگانه دیدار خواهد کرد.

سازمان ملل در نیمه ماه ژانویه گذشته در ژنو میزبان مذاکراتی برای حل بحران لیبی بود که البته نمایندگان کنگره ملی در آن غایب بودند. روز دوم این مذاکرات 26 ژانویه برگزار و طی آن توافق شد خشونت‌ها همزمان با تشکیل کابینه ملی جدید که مورد توافق همه طرف‌ها باشد پایان یابد و همچنین در مورد تدابیر امنیتی شامل توقف دائم تیراندازی‌ها و عقب نشینی گروه‌های مسلح از شهرها و به ویژه پایتخت این کشور توافق شد.

در ابتدای ماه فوریه جاری نیز لیبی اعلام کرد، کنگره ملی این کشور با هیات سازمان ملل در خصوص انتقال مذاکرات جاری در ژنو به این کشور بدون اشاره به شهری مشخص موافقت کرده است.

در حالی که امروز دور دوم این مذاکرات در غدامس، برگزار خواهد شد، عبدالله الثنی، نخست وزیر این کشور، عمر السنکی، وزیر کشور را عزل کرد.

منابع در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز افزودند: الثنی تصمیم گرفته است، مصطفی بوحراره، مدیر مرکز امنیتی شهر البیضا را به جای السنکی بگمارد و تا وزیر جدید کشور نشستی از سوی پارلمان تعیین شود.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب هفته آینده برای گفت‌وگو با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به نیویورک سفر و در این دیدار در مورد نحوه یکپارچه سازی تلاش های منطقه‌ای و بین‌المللی در سایه نظارت سازمان ملل و با هدف دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان بحران سیاسی گفت‌وگو خواهد کرد.

العربی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت که دیدار هفته آینده وی با بان کی مون برای این است که از بحران سوریه که با دخالت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و ادامه درگیری‌های مسلح وخیم شده، درس گرفته و اجازه داده نشود بحران لیبی به آنجا برسد.

العربی با اشاره به اینکه در تماس تلفنی با بان کی مون در خصوص این دیدار و لزوم هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی در لیبی توافق کرده است، گفت: در مورد بحران لیبی باید درسی که از بحران سوریه گرفتیم مد نظر داشته باشیم و آن این است که از عدم هماهنگی تلاش‌ها و تعدد فرستادگان ویژه سازمان ملل به لیبی دوری کنیم.

وی افزود: قابل قبول نیست که کشورهایی که از امور لیبی اطلاعی ندارند تنها برای اثبات موضع خود در مقابل بحران این کشور نمایندگانی را اعزام کنند بدون اینکه نتیجه‌ای حاصل شود.

العربی با اشاره به اینکه به تازگی با بان کی مون در خصوص لزوم هماهنگ سازی تلاشها برای حل این بحران صحبت کرده است، گفت: لیبی پس از سرنگونی رژیم قذافی از اتحادیه عرب خواست در ساخت نهادهای دولتی از جمله ارتش، پلیس و سازمان‌های قانونگذاری به این کشور کمک کند.

العربی با اشاره به اینکه دفتر اتحادیه عرب در لیبی در حال حاضر تعطیل است، گفت که از بان کی مون خواسته برای آغاز مذاکرات لیبی میان طرف‌های مختلف به ویژه دولت قانونی و دیگر طرف‌ها از جمله گروه‌های مسلح و شبه نظامیان تلاش کند.

انتهای پیام

کد N722080

وبگردی