آفتاب
تحلیلگر آمریکایی در گفتگو با مهر:

انقلاب اسلامی با رویکرد ضدخشونت خود پیامی جهانی داشت

انقلاب اسلامی با رویکرد ضدخشونت خود پیامی جهانی داشت

«یورام عبدالله ویلر» تحلیلگر و روزنامه نگار آمریکایی معتقد است که آمریکا از کودتای 28 مرداد تاکنون همواره سعی داشته تا حکومتهای قانونی در ایران را سرنگون کند و حق مردم را پایمال کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آنچه در ادامه می آید گفتگو با این تحلیلگر آمریکایی در خصوص انقلاب اسلامی ایران است.

انقلاب اسلامی ایران تا چه حد بر حرکت های آزادیخواهانه جهان تاثیر گذاشته است؟

نخست می خواهم سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به تمام مردم ایران تبریک بگویم. این انقلاب بسیاری از حرکت های آزادیخواهانه را در منطقه و نیز کشورهای غربی تحت تاثیر خود قرار داد. در واقع انقلاب اسلامی ایران تاثیری جهانی داشت و امواج آن به خارج از مرزهای ایران و سراسر جهان رسید. برخی متفکران حتی از این واقعه با عنوان «آخرین انقلاب بزرگ» یاد می کنند، واقعه ای که به هژمونی تفکر سکولار غربی پایان داده و الگوواره تاریخی اتحاد جهان اسلام را جایگزین آن کرد.  

از بین کشورهای همجوار، انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی بر شیعیان عراق گذاشت که با هیجان وقوع آن را در کشور همسایه نظاره گر بودند. آیت الله محمد باقر صدر که در جریان تبعید امام خمینی به عراق طی سال های 1965 تا 1978 با ایشان آشنا شده بود و دیدگاه مشابهی در مورد روحانیت شیعه داشت، با پیروزی انقلاب اسلامی بسیار شادمان شده و به برکت این اتفاق حوزه علمیه نجف را سه روز تعطیل کرد. در تابستان سال 1980 با گسترش سریع جنبش انقلابی در عراق، صدام آیت الله صدر را دستگیر و در 4 آوریل همان سال به شهادت رساند.

همچنین ملت ستمدیده فلسطین از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفتند. یکی از نتایج سریع این واقعه تصمیم دولت انقلابی ایران برای تاسیس سفارت فلسطین در تهران در محل سابق سفارت رژیم صهیونیستی بود. ایران همچنین به الگویی برای مجاهدین افغان جهت مقابله با اشغالگران شوروی و شکل گیری جنبش حزب الله لبنان و حرکت های آزادیخواهان شیعه در حاشیه خلیج فارس مانند بحرین، کویت و یمن تبدیل شد. در عین حال این انقلاب تاثیری مستقیم بر حرکت های آزادیخواهانه در اریتره، چاد، جنوب فیلیپین و کشمیر گذاشت. 

این انقلاب تا چه حد در ارسال پیام آزادیخواهی به ملت های جهان موفق بوده است؟

 طبق آموزه های امام خمینی اسلام و ایدئولوژی انقلاب اسلامی با رویکرد ضدخشونت خود، پیامی جهانی داشت. به گفته وی اسلام برای تمام انسان ها پیام عدالت داشته و نمی خواهد ایدئولوژی اش را با شمشیر صادر کند. این انقلاب به مسلمانان و غیرمسلمانان تحت ستم جهان امید و انگیزه بخشید و نشان داد که می توانند با اصول اسلامی و ایدئولوژی انقلابی بر دیکتاتورها حتی کسانی که مورد حمایت آمریکا هستند، پیروز شوند.

یکی از اصلی ترین شعارهای انقلاب اسلامی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است. این شعار برای یک و نیم میلیارد مسلمان جهان الگویی عملی است که نشان داد می تواند اساس حرکت های آزادیخواهانه باشد. موفقیت های ایران پس از انقلاب اسلامی در بالا بردن استانداردهای زندگی و بهبود وضعیت شهروندان مناطق محروم می تواند سرمشقی برای تمام کشورها به ویژه در مقابل الگوی شکست خورده نولیبرال های جهان سرمایه داری باشد.

امام خمینی با ایجاد جمهوری اسلامی هسته بیداری تمامی مسلمانان جهان را پایه گذاری کرد. انقلاب های سال های اخیر در کشورهای منطقه که در غرب از آن با عنوان بهار عربی یاد می شود ریشه در انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 دارند. 

انقلاب اسلامی دارای بعد ضداستکباری بوده است. مشخصاً از چه زمانی در تاریخ روابط ایران و امریکا، خوی استکباری آمریکا را پر رنگتر ملاحظه می کنیم؟

امریکا بعد از مداخله سازمان سیا در سال 1953 در کودتا همواره سعی داشته تا حق مردمی که به دنبال حق تعیین سرنوشت خود به دور از مداخلات بیگانه بودند را پایمال کند.

بر همین اساس است که آمریکا از دیکتاتوری چون صدام در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران حمایت کرد. ولی اصول انقلاب اسلامی که به وسیله امام خمینی پایه گذاری شد در مقابل این اقدامات غرب توانسته دوام داشته باشد.

اتفاقا امام خمینی بر این نکته تأکید داشت که آمریکا عامل فساد است. از سوی دیگر نیز تحریمهای اعمال شده توسط امریکا علیه ایران یک اقدام جنگی تحت لوای حقوق بین الملل است.

در واقع هدف این است تا ایران را مجبور کنند به قوانین بین المللی که توسط آمریکا دیکته شده است تن دهد. در واقع این نظم جهانی توسط آمریکا دیکته شده است. در واقع یکی از دلایل استکبار و ظلم و ستم امریکا علیه ایران به خاطر ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران است که در سراسر جهان طنین انداز است.

آیا نظم مورد نظر لیبرال دموکراسی توانسته ایده آلی برای مردم جهان باشد آنگونه که دولتهای غربی مدعی هستند؟

اگر نگاهی به وضعیت اقتصادی جهان بیندازید خواهید دید که کشورهایی که دارای بیشترین بدهی هستند در بلوک غربی لیبرال دموکراسی قرار دارند. امریکا خود بدهی خارجی زیادی دارد و بدهی خارجی این کشور بالغ بر 18 تریلیون دلار می شود. همچنین بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز بدهی خارجی زیادی دارند.

در حالی که ایران تنها حدود 9 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و دارای منابع و ذخائر عظیم نفت و گاز است.

در واقع در جنگ اقتصادی که غرب علیه ایران به راه انداخته، جمهوری اسلامی نه تنها شکست نخورده بلکه سربلند نیز بیرون آمده است.

هراس از انقلاب اسلامی در غرب بعد از پیروزی انقلاب نمایان بود. در واقع غرب سعی داشت تا حقیقت را سرکوب کند. برای نمونه بعد از انقلاب اسلامی ایران، «جفری گادسل» در کریستین ساینس مانیتور در مقاله ای تحت عنوان «آیا ایران به جایی رسیده که از پا درآمده است» او همچنین این سؤال را مطرح می کند که آیا انقلاب ایران به نقطه «ترمیدور» رسیده است؟

یک موضوع جالب توجه دیگر و ترس آمریکا از ایدئولوژی جمهوری اسلامی این است که امریکا در سال 2012 سازمان تروریستی مجاهدین خلق را از لیست گروههای تروریستی خارج کرد. لازم است بدانید که این گروه اقدامات خشونت بار و تروریستی زیادی انجام داده و تاکنون 12 هزار ایرانی را ترور کرده و همچنین شهروندان آمریکایی را نیز ترور کرده است.

دلیل حمایت امریکا از این گروه و خارج کردن آن از لیست گروههای تروریستی تنها این است که این گروه مخالف ایران و ایدئولوژی جمهوری اسلامی است.

کاهش اخیر قیمت نفت که به وسیله آمریکا با همدستی عربستان سعودی صورت گرفت نشان می دهد که آمریکا حتی حاضر است به قیمت از بین بردن صنعت نفت شیل خود با ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران مقابله کند.

کد N722035

وبگردی