آفتاب

چوب حراج گنگره به اعتبار آقای رئیس جمهور

چوب حراج گنگره به اعتبار آقای رئیس جمهور

بگذارید نخست وزیر اسرائیل نطق ضد ایرانی خود را در کنگره ایراد کند.اما جان بینر بهتر است مشخص کند به بهای تحقیر رئیس جمهور و زیر پا گذاشتن تمامی پروتکل های دیپلماتیکی،ناتانیاهو قرار است در سخنرانی خود چه چیزتازه ایی از برنامه اتمی ایران افشاء کند که تاکنون از بیان آن خودداری کرده است؟. تا آنجا که می دانیم او آنقدرها فردی اخلاقی و متعهد نیست که در بیان مواضع و ادعاهای غیر مستند اهل خجالت یا شرم باشد.

اکنون دیگر شکی باقی نمانده کینه مشترك شخصی ناتانیاهووجان بينر به آقای اوباما به محور اصلی رفتارها و اقدامات آنها علیه رئیس جمهور تبدیل شده است،حتي به بهاي نقض آشكار پروتكل هاي ديپلماتيكي و تحقير رئيس جمهور ايالات متحده. ناتانياهوو بينر خود بیش از هرکسی میدانند دعوایی که با کاخ سفید بر سر ایران و برنامه هسته اي اين كشور به راه انداخته اند، صرفا یک توهم جنون آمیزوبيشتر براي تضعيف آقاي رئيس جمهور است.آنهم در شرايطي که گفتگوهای اتمی با تهران در جریان است واميد به حصول توافقي جامع از گذشته بيشتر شده وهمين موجب نگراني آنها شده است.ناتانیاهو عمدا خود را به کوری سیاسی زده و نمی خواهد ببیند این تنها ایالات متحده نیست که طرف گفتگو با ایران است(هر چند آمريكا محور اصلي ست)بلكه پای جامعه بين المللي و 5 قدرت بزرگ جهاني دیگر نیز در میان است.او که فعلا مشاهده می کند جمهوریخواهان و برخی هم حزبی های آقای اوباما در کنگره بنای ناسازگاری با او بر سر هر چیزی را گذاشته اند ، وسط دعوا پريده و برای تحقیرو تضعيف ساکن کاخ سفید دست به هر کاری ميزند.ترديدي نيست جان بینر رئیس اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان و هواداران وی در شکل گیری اين توهم تل آويوي مسئوليت مستقم دارند و بايد منتظر عواقب آن نيزدر ساختار سياسي كشور باشند.
بسیار خب! بگذاريد نخست وزير اسرائيل نطق ضد ايراني خود را ايراد كند.اما آقای بینر در موقعیت سياسي رئیس اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان بهتر است مشخص کند به بهای تحقیر رئیس جمهور و زیر پا گذاشتن تمامی پروتکل های دیپلماتیکی،ناتانياهو قرار است در سخنرانی خود چه چيزتازه ایی از برنامه اتمی ایران افشاء كند كه تاكنون از بيان آن خودداري كرده است؟. تا آنجا که می دانیم او آنقدرها فردی اخلاقی و متعهد نیست که در بیان مواضع و ادعاهای غير مستندي که مکرر و حداقل طی 12 سال اخیر علیه ایران مطرح کرده، اهل خجالت یا شرم باشد. خيلي لازم نيست باهوش و ذكاوت باشيم تا بفهميم نخست وزير اسرائيل مي خواهد چه چيزي را در كنگره افشاء كند.1-ايران تا 6 ماه آينده به بمب اتم دست خواهد يافت!.2-با تهران هیچ توافق نباید صورت گیرد.3- ايران نباید در هيچ سطحي از دانش و تكنولوژي هسته ايي برخوردار باشد.4- لطفا تحريم ها را تشديد كنيد.5- در نهايت بودجه حمايتي از ما را كه قرار است از جيب ماليات دهندگان آمريكائي تامين شود از 3 به 5 ميليارد يا بيشتر افزايش دهيد. اين منطق باج خواهي هميشگي او بوده است.نانسی پلوسی از ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان آمریکا نيز دعوت بینر از نتانیاهو را اقدامی نامناسب و نسنجیده توصیف و متذكر شد" چنین دعوتی بدون هماهنگی با دیگر رهبران کنگره و همچنین بدون هماهنگی با کاخ سفید اقدامی نامناسب و نسنجیده بود".اما با توجه به جوي كه عليه پرزيدنت اوباما در كنگره وجود دارد،سر وصداي هاي ناتانياهو تا چقدر در نمايندگان براي درپيش گرفتن مواضعي سخت تر عليه تهران موثر واقع خواهد شد؟. به باور من فعلا هيچ. در اين شرايط هدف ناتانياهو تنها تضعيف و تحقير رئيس جمهوري و باج خواهي مالي ست . گيرگ كارلسترو، تحليل گر امور امنيت ملي معتقد است "هنوز مشخص نیست که سخنرانی نتانیاهو در کنگره چه تاثیری بر مذاکرات با ایران خواهد داشت. مخالفت شدید نتانیاهو با مذاکرات هسته ای با ایران غیرمنتظره نیست. اما از سوی دیگر، اوباما در تلاش برای ترغیب دموکرات ها به خودداری از رای دادن به لایحه تحریم موفق بوده است". كارلسترو در گلوبال پست ادامه ميدهد" بررسی شرایط نشان می دهد سخنرانی ناتانياهو یک اشتباه محاسباتی سیاسی بزرگ است. این سخنرانی هیچ تاثیری بر تغییر نظر و مواضع و تصميمات فعلي نمايندگان کنگره آمریکا نخواهد داشت. نشريه کامنتری نيز در بررسي اقدام جان بينر تاكيد كرده" بحث سفر ناتانياهوهرچه بیشتر ادامه پیدامي کند بیشتر مشخص می شود که نخست وزیر اسرائیل کورکورانه رفتار کرده است. با توجه به اینکه حتی دموکرات های طرفدار اسرائیل هم به طول علنی از بایکوت کردن سخنرانی وی صحبت و برخی دیگر از پشتیبانی از تحریم هاي بيشترايران عقب نشینی کرده اند."
به هر صورت قرار نيست در سفر ماه مارس ناتانياهو به واشنگتن اتفاق خاصي رخ دهد. او باز هم حرف ها و توهمات تكراري خود را بر زبان خواهد آورد،هر 5 دقيقه تشويق خواهد شد ، كنگره بيانيه ايي در حمايت از اسرائيل صادر و همه چيزظرف 1 ساعت تمام خواهد شد، بدون آنكه نگران تاثير آن بر مذاكرات هسته ايي باشيم[email protected]

کد N721954

وبگردی