آفتاب

رونمایی از ترجمه انگلیسی کتاب وجود آسمانی

رونمایی از ترجمه انگلیسی کتاب وجود آسمانی

ترجمه انگلیسی کتاب «وجود آسمانی» در جشن گرامیداشت دهه فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رونمایی شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مراسم بزرگداشت سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار و از ترجمه انگلیسی کتاب«وجودآسمانی»رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در سخنانی با تأکید بر حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و بازگو کردن جریان‌های آن ایام برای نسل آینده، گفت: لازم است تا همواره درصدد یادآوری انقلاب اسلامی ایران برای نسل آینده باشیم؛ چراکه نسل دوم و سوم پس از انقلاب نمی‌توانند درک واقعی از حوادث آن ایام داشته باشند.

وی ادامه داد: به طور قطع، اگر این مسایل به صورت مطلوب بازگو نشود، رفته‌رفته از اذهان عموم مردم محو خواهد شد؛ بنابراین برگزاری چنین جشن‌هایی می‌تواند راهکاری برای حفظ این نهضت عظیم باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شناخت آسیب‌هایی که انقلاب اسلامی ایران را تهدید می‌کند، گفت: هم‌اکنون، آسیب‌هایی ارکان انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند که باید در مسیر جلوگیری از پیدایش این آسیب‌ها، شناخت کافی داشته باشیم و برای پویایی سیر تکاملی انقلاب اسلامی تلاش کنیم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن مبنی بر آگاهی از راه‌های استمرار و تداوم انقلاب برای مقابله با توطئه‌های دشمنان، اظهار کرد: قرآن در آیه 11 سوره رعد، می‌فرماید: « إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلاَ مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ» (برای او فرشتگانی است که پی در پی او را به فرمان خدا از پیش رو و از پشت‏ سرش پاسداری می‏کنند، در حقیقت‏ خدا حال قومی را تغییر نمی‏دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند و چون خدا برای قومی آسیبی بخواهد هیچ برگشتی برای آن نیست و غیر از او حمایتگری برای آنان نخواهد بود.)

قاضی‌عسگر با تأکید بر اینکه امام علی(ع) دارای شخصیتی کاردان در امور مدیریت سیاسی بود، گفت: امروزه، بحث مدیریت به عنوان مهم‌ترین علوم در سطح دنیا مطرح است به گونه‌ای که دانشجویان در هر مقطع به تحصیل رشته‌های مدیریت بازرگانی، صنعتی، اجرایی و امثال آنها می‌پردازند؛ کما اینکه در طول تاریخ اسلام، حضرت امام علی (ع) یکی از شجاع‌ترین و سیاست‌مدارترین افراد به شمار می‌روند و در روایات از ایشان آمده که خطاب به مردم آن دوره می‌فرمایند: «ای مردنمایانی که اثری از مردانگی در شما (فکر و روحتان) نیست».

وی با اشاره به بحث شایسته‌سالاری در اسلام، اظهار کرد: شایسته‌سالاری در اسلام، ریشه در عدالت و جهان‌بینی توحیدی دارد که لازم است بیش از پیش نسبت به این مهم توجه داشته باشیم؛ امام صادق (ع) دراین باره می‌فرمایند: «کسی که ناآگاهانه در مسیری قدم نهند، بیراهه رفته و هر چقدر تندتر برود از هدف اصلی خود دور شده است».

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر تجلی نظام بر پایه اسلام و شایسته‌سالاری، تأکید کرد: امام (ره) در جریان انقلاب، همواره تأکید بر ایجاد نظامی بر پایه اسلام همراه با شایسته‌سالاری داشتند؛ پس اگر امروز خواستار نظامی شایسته هستیم باید به رهنمودهای ایشان و همچنین، مقام معظم رهبری توجه ویژه داشته باشیم.

وی ضمن بیان مطلب فوق، با اشاره به بحث ظلم و ستم در شاکله نظام‌های حکومتی، افزود: امام علی (ع) در باب ظلم و ستم می‌فرمایند: «ظلم و سرکشی سبب شکست و زمین گیر شدن مردان و نزدیکی مرگ و کوتاهی عمر انسان می‌شود»؛ در واقع، حفظ و تداوم چنین انقلابی با ارزش‌ها و شعارهایش، مستلزم شناخت ارزش‌های دینی و اطاعت از رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

قاضی‌عسگر افزود: یکی از مسایلی که منجر به تهدید اصول و ارکان انقلاب اسلامی و حتی نظام‌های دینی می‌شود، بحث استبداد و خودرأی بودن است؛ بنابراین برای محقق نشدن این مهم در نظام اسلامی ایران باید به تشکیل اتاق فکر برای حل معضلات و مشکلات رو به رو با تهاجمات دشمنان اسلام به ویژه کشورمان، بپردازیم.

وی بحث اختلاف و تفرقه را از دیگر موارد ضروری در تثبیت و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و دوری از توطئه‌های شیطانی استکبار جهانی، لازم است تا ملت ایران همواره با یکدیگر متحد باشند؛ چراکه نزاع و اختلاف موجب ایجاد زیان‌ در جامعه می‌شود.

قاضی‌عسگر در سخنان پایانی خود به ضرورت بهره‌گیری از منویات مقام معظم رهبری درباره پیشروی نظام اسلامی اشاره و بیان کرد: برای رفع اختلاف‌ها، مقابله با دشمنان، پیشروی نظام اسلامی ایران به سمت پویایی باید از رهنمودهای مقام معظم رهبری، به عنوان فهم سیاسی، عالمیت دینی و مرجعیت دینی بهره‌مند شویم تا قاطعانه با آفت‌ها و آسیب‌های نظام اسلامی، مقابله کنیم.

آشنایی با کتاب «وجود آسمانی»

در جشن گرامیداشت دهه فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ترجمه انگلیسی کتاب «وجود آسمانی» رونمایی شد. کتاب «وجود آسمانی» به همت اداره‌کل زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و توسط انتشارات بین‌المللی الهدی، وابسته به این سازمان چاپ و منتشر شده است.

کتاب «وجود آسمانی» اولین کتاب با رویکرد بین‌المللی است که تلاش کرده تا دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به ‌عنوان رهبران عالی انقلاب اسلامی ایران را در حوزه زنان مورد بررسی و تبیین قرار دهد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی، مؤلف کتاب «وجود آسمانی» در اثر خود، علاوه بر اشاره به اصل بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به تبیین و تحلیل این بیانات پرداخته است.

از سویی دیگر، رشد اسلام‌گرایی در بین بانوان غیرایرانی، لزوم ارایه مدل حضور اجتماعی زنان را بر اساس دیدگاه انقلاب اسلامی آشکار ساخت. بنابراین ترجمه کتاب وجود آسمانی به زبان انگلیسی در دستورکار اداره‌کل امور زنان و خانواده قرار گرفت و در حال حاضر ترجمه این کتاب در 200 صفحه مشتمل بر یک پیش‌گفتار و 3 فصل با عناوین «منزلت زن» «حقوق و تکالیف» «نقش تاریخی زن» به چاپ رسیده است.

چالش‌های غرب در مسأله حقوق زن، اصول اساسی اسلام برای حقوق زن، اشتراک تکوینی زن و مرد، تفاوت‌های زن و مرد در آفرینش تساوی حقوق زن و مرد، خاستگاه و مبانی جنبش‌های فمینیستی، پارادوکس فمینیسم اسلامی، برابری در ارزش‌های انسانی و تفاوت در وظایف اختصاصی، حقوق و وظایف و شئونات زن در خانواده، حقوق و وظایف زن در اجتماع، ایفای نقش یکسان در پیشرفت‌های علمی و اجتماعی، مشارکت‌دهی زنان در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، برابری زن و مرد در برابر قانون و ... از جمله عناوینی است که در این کتاب به آنها پرداخته می‌شود.

این کتاب به قلم حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی، عضو هیأت علمی و استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو کارگروه تحول مطالعات زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، تألیف و به وسیله ایوب دهقانکار با ویراستاری معصومه محمدی، به زبان انگلیسی برگردان شده است.

انتهای پیام

کد N721742

وبگردی