آفتاب
مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت:

نرخ باروری در کشور ایران، یک و هشت دهم است

نرخ باروری در کشور ایران، یک و هشت دهم است

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: نرخ باروری در کشور ایران 1/8(یک و هشت دهم) است.

به گزارش خبرنگار ایلتا در کاشان، « دکتر محمد اسماعیل مطلق: در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه میزان باروری از سال 62 تا 90 یک سیر نزولی داشته، اظهار داشت: در سال 62 نرخ باروری 8/6 بوده است و در زمان تصویب قانون تنظیم جمعیت 3/3 و هم اکنون 1/8 است.

وی افزایش سن ازدواج و افزایش آمار طلاق را از عوامل موثر بر کاهش نرخ باروی عنوان کرد و اظهار داشت: در سال 90 میانگین سن ازدواج در آقایان 7/26 و در خانم ها 4/23 بوده که این میزان نسبت به سال 1345پنج سال افزایش یافته است.

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش آمار طلاق به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش نرخ باروری افزود: در سال 1391 در هر ساعت حدود 16 طلاق اتفاق می افتاد که این رقم در سال 1392 به 18 طلاق در ساعت رسیده است.

وی، با بیان اینکه 80 درصد مطلقه ها زیر 30 سال سن دارند، افزود: 14 درصد از طلاق ها مربوط به یکرسال اول زندگی و 50 درصد از طلاق ها مربوط به 5 سال اول زندگی است.

دکتر مطلق، همچنین کاهش نرخ باروری، به هم خوردن توازن و تعادل نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش احتمال طلاق در نسل آینده در صورت تربیت نادرست، افزایش احتمال انزوای والدین در سنین پیری، بالاتر بودن احتمال افسردگی اجتماعی، اضطراب و وابستگی بین فردی را از عوارض تک فرزندی برشمرد.

وی، سقط را از دیگر عوامل موثر در کاهش نرخ باروری دانست و تصریح کرد: براساس یک بررسی بالغ بر 220 هزار سقط در کشور در سال 1391 رخ داده است که از این میزان بالغ بر 120 هزار مورد سقط غیر قانونی و حدود 100 هزار مورد به دلایل پزشکی بوده است که تعداد مجوزهای سقط صادره شده توسط پزشکی قانونی در سال 1391 کمتر از هفت هزار مورد بوده است.

دکتر مطلق، وجود بیمارهای خاص (هپاتیت و ایدز) را از دیگر عوامل کاهش نرخ باروری عنوان کرد و افزود: حدود نیم درصد از جامعه به هپاتیت C(یک نفر از هر 200 نفر) و حدود 2درصد جامعه به هپاتیت Bمبتلا هستند.

مدیر کل سلامت خانواده وزارت بهداشت اظهار داشت: در صورت کاهش 10 درصد از همه موارد مذکور میزان نرخ باروی در کشور به بیش از دو نیم خواهد رسید.

نرخ کلی باروری به متوسط تعداد فرزندی که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد، گفته می شود که برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، این میزان باید حداقل 2.1 فرزند (سطح جانشینی) باشد.

کد N721261

وبگردی