آفتاب

رئیس اداره اموال منقول فرهنگی : پیروزی حقوقی در استرداد آثار خوروین زمینه موفقیت های آینده است

رئیس اداره اموال منقول فرهنگی : پیروزی حقوقی در استرداد آثار خوروین زمینه موفقیت های آینده است

رئیس اداره اموال منقول فرهنگی سازمان میراث فرهنگی گفت: برخی از آثار تاریخی خوروین در نوع خود بی نظیر است و موفقیت معاونت حقوقی بین الملل ریاست جمهوری می تواند موفقیت های دیگری را در پرونده های مشابه رقم بزند.

محمد رضا زاهدی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، در تشریح اهمیت اشیاء تاریخی خوروین با اشاره به ابعاد حقوقی موضوع در تشکیل پرونده استرداد، گفت: موارد دیگری در حوزه استرداد اشیاء تاریخی بوده اند که با توقیف اینترپل و حتی در مبداء ورودی کشورها توسط پلیس داخلی یک کشور توقیف شده بود و مسائل پرونده خوروین را نداشتند.
او ادامه داد: اشیاء تاریخی جیرفت به تعداد 118 قلم در فرودگاه دیتروید لندن و 25 شیء هم در گمرک امارات توقیف شدند و نیازمند ادعای حقوقی نبودند.
رئیس اداره اموال منقول فرهنگی سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: اداره حقوق بین الملل نهاد ریاست جمهوری در این پرونده پیگیری های حقوقی لازم را در لاهه انجام داد و موفیقت اخیر را رقم زد.
زاهدی گفت: یکی از موارد بسیار مهم، موفقیت حقوقی در پرونده استرداد اشیاء تاریخی خوروین اثرگذاری این موفقیت از نظر حقوقی در دیگر پرونده های حقوقیِ مشابه در ارتباط با استرداد اموال فرهنگی و تاریخی است.
او تعداد اشیاء مسترد شده را از جمله موارد ارزشمند در موفقیت دولت برشمرد و گفت: 349 قلم شیء تاریخی مرتبط با 3 هزار سال قبل در نوع خود بی نظیر است و نخستین بار در یک پرونده، چنین حجم استردادی صورت گرفت.
رئیس اداره اموال منقول فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در توضیح ارزش آثار باستانی خوروین اظهار کرد: منطقه خوروین مورد توجه بوده است و در دهه سی حفاری هایی توسط یک گروه باستان شناس ایرانی انجام گرفته بود و پس از آن توسط آقای واندربرگ این اتفاق افتاده بود که نتیجه آن استخراج و نگهداری 228 قلم شیء در موزه ایران باستان بود.
زاهدی تأکید کرد: کاوش های غیرمجاز دیگری در این منطقه صورت گرفته و آثار بدست آمده در کتب باستان شناسی منتشر شده بود که با گذشت سال ها، پیگیر استرداد آنها از مجموعه شخصی به نام ملکی شدیم و اقامه دعوا به نام این فرد انجام شد.
او ادامه داد: کتاب هنر ایران آقای رومن گریشمن در حوزه آثار باستانی به ما کمک کرد تا آثار خوروین را که به صورت غیرقانونی در حفاری به دست آمده بود، شناسایی کنیم که جلد نخست دوره ماد و هخامنشی تا 15 شیء از خوروین را معرفی کرده بود.
رئیس اداره اموال منقول فرهنگی سازمان میراث فرهنگی در ادامه به کتاب پروفسور واندربرگ اشاره کرد و گفت: در کتاب ایشان نیز رفرنس مجموعه آقای ملکی شده بود و تصویر 345 قلم از اشیاء خوروین را منتشر کرده بود با عنوان گورستان خوروین که دسترسی به تصاویر این کتاب موجب شد تا آثار حفاری های غیرقانونی را شناسایی کنیم.
زاهدی ادامه داد: بسیاری از آثار تاریخی متعلق به خوروین منحصر به فرد هستند و نمونه آن در جای دیگری وجود نداشته است و هم اکنون می تواند مورد مطالعه جدی پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی قرار گیرد.
او در مورد نگهداری آثار تاریخی توسط افراد خصوصی داخل کشور، توصیه کرد: مطابق مصوبه هیئت وزیران در سال 1384 با عنوان آئین نامه حمایت از دارندگان و و مالکان اموال منقول فرهنگی مجاز، دولت سازمان میراث فرهنگی را به شناسایی و ثبت و ضبط اموال فرهنگی موجود در مجموعه ها و نزد مردم، مکلف کرده است.
رئیس اداره اموال منقول فرهنگی سازمان میراث فرهنگی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی بر اساس این آئین نامه موظف است برای افرادی که این اشیاء را به صورت مجاز در اختیار دارند، مجوز مجموعه داری صادر کند، همچنین حمایت های مربوطه مادی و معنوی را از این آثار به عمل آورد از جمله مرمت آثار با بودجه سازمان میراث فرهنگی انجام می شود.
زاهدی گفت: موضوع این آئین نامه صرفا آثار مجاز است و افراد با معرفی خود به سازمان میراث فرهنگی می توانند آثار خود و مجموعه خود را ثبت کنند و از خدمات حمایتی سازمان میراث فرهنگی بهره مند شوند.

 

45232

 

کد N721060

وبگردی