۱
بازخوانی سخنرانی حضرت امام به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب؛

حاکمیت اسلام انگیزه اصلی در انقلاب ایران

  • ۵بازدید
  • ۱ رای
  • ۰ دیدگاه
امام خميني ره ,دهه فجر

روز 21 بهمن 1365، میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم دهه فجر به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در حسینیه جماران با حضرت امام دیدار کردند. در این سخنان امام معطوف به تبیین انگیزه انقلاب‌ها در دنیا و مقایسه آن با انگیزه مردم در انقلاب اسلامی بود:

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) متن بیانات حضرت امام خمینی(ره) در این دیدار به شرح زیر است:

بسم اللَّه الرحمن الرحیم

انگیزه انقلاب‌های دنیا

من مقدم میهمانان عزیزی که از بلاد مختلف تشریف آوردند در این کشور مظلوم، مبارکباد عرض می کنم و از خداوند تعالی مسألت می کنم که همه آنها و همه ملتهای مستضعف جهان را در مقابل مستکبران پیروز فرماید.

مسائل ما زیاد است، بعضی از مسائل را عرض می کنم و امیدوارم که آقایان که در اطراف تشریف می برند توجه به این مسائل را به اهل ملت خودشان و به اشخاصی که متعهد هستند، آنها را تذکر بدهند. صورت اعمال همیشه شبیه به هم است، ظاهر عمل از یک فاجر فاسد ظاهر بشود یا کافر ظاهر بشود و از یک مؤمن موحد یا از یک ولی خدا، ظاهر یکی است. شمشیری که ابن ملجم می کشد و بهترین خلق اللَّه را شهید می کند با شمشیری که بهترین خلق اللَّه می کشد و عدو اللَّه را اعدام می کند در صورت یکی است؛ شمشیر است و قدرت عمل است و کشتن آن طرف یا شهید کردن آن طرف. اما آنچه که ممتاز می کند این دو عمل را از هم و همه اعمال صادره از بشر به واسطه او ممتاز می شود، آن عبارت از غایات اعمال است، انگیزه های اعمال است. این شمشیر برای چه کشیده شد و برای چه زده شد؟ این ندا برای چی بلند شد و برای چی ختم شد؟ اگر شمشیر برای خدا بلند بشود و برای خدا به پایین بیاید، این انگیزه، انگیزه الهی است، ارزشمند است؛ اگر برای شیطان باشد، این ابلیسی است و ارزشمند نیست. این در همه اعمال مردم است؛ در همه اعمال خصوصی انسان در اعمال اجتماعی، سیاسی، انقلابی است.

انقلابات در دنیا زیاد واقع شده است و یک حکومت رفته است، حکومت دیگر آمده است، یک رژیم رفته، رژیم دیگر آمده است، ولی انقلاباتی که آمده است باید دید انگیزه انقلاب چه بوده است و برای چه چیز انقلاب واقع شده و ثمره این انقلاب چی هست و چه بوده. انقلاب فرانسه، شوروی، سایر انقلاباتی که در عالم واقع شده است، یک انقلاباتی بوده است و یک رژیمها تغییر کردند به رژیمی دیگر، حکومت تغییر کرده به حکومت دیگر، اما انگیزه انگیزه مادی بوده است، انگیزه دنیایی بوده است.

آن وقتی که روسیه قیام می کند و رژیم سابق را از بین می برد، انگیزه اش این بوده است که این دنیا دست من باشد نه دست او. الان هم که همه رژیمهای دنیا در سر کار هستند، اینها اعمالشان امیال دنیایی است. یَاْکُلُونَ کَما تَاْکُلُ الْانْعامْ؛ «1» مثل همان حیواناتی که با هم جنگ می کنند و یکی دیگری را از بین می برد، انگیزه یک انگیزه طبیعی است، یک انگیزه دنیایی است. این دنیا را او می خواهد برای خودش حفظ کند، آن هم می خواهد برای خودش. قدرت را او برای خودش می خواهد، آن هم برای خودش می خواهد. اما انگیزه انبیا در انقلاباتشان، در قیامشان دنیا نبوده است، اگر دنیا را اصلاح کردند تبع بوده است، انگیزه الهی بوده است، برای خدا بوده و برای معارف الهی و برای بسط عدالت الهی در جامعه. آن انگیزه است که این انقلابات را از هم جدا می کند.

حاکمیت اسلام انگیزه اصلی در انقلاب ایران

ما این انقلابی که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طوری که از اول ندای او بلند شد و الان هم این ندا بلند است، این انقلاب برای اسلام بوده است نه برای کشور، نه برای ملت، نه برای به دست آوردن یک حکومت؛ برای اینکه اسلام را از شرّ ابرقدرتها و جنایتکارهای خارجی و از شرّ سلیقه های کج داخلی و داخل اسلامی نجات بدهد. این انگیزه، انگیزه ای است که اگر در جوانهای ما ملاحظه بفرمایید، در عموم ملت ملاحظه بفرمایید، البته استثنا دارد، در همه جا استثنا هست، در زمان رسول اللَّه هم استثنا بود، همیشه این استثناها هست، اما وقتی که وجهه عمومی مردم را در این حرکتهایی که دارند، در این شور و شوقی که دارند و رو به مرگ می روند با شور و شوق، از هر کدام بپرسید که تو چرا داری می روی به جبهه، می گوید: برای خدا، برای اسلام، برای خدا، برای امر خداست. اما اگر فرض کنید که از یک سرباز روسی بپرسند که تو برای جبهه می روی چه بکنی؟ او می گوید: می خواهم این کشور را به دست بیاورم، می خواهم قدرت خودم را توسعه بدهم.

در عالم همیشه همین طور است. ما باید فکر این معنا باشیم که ما تلخیها و شیرینیها داشتیم. اما تلخیهایی که داشتیم برای این است که، ما معارفمان ناقص است. شما ملاحظه کنید که بهترین خلق اللَّه در عصر خودش، حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- و بهترین جوانان بنی هاشم و اصحاب او شهید شدند و از این دنیا رفتند با شهادت، لکن وقتی که در آن مجلس پلید یزید صحبت می شود، حضرت زینب- سلام اللَّه علیها- قسم می خورد که ما رَایْنا الّا جَمیلًا؛ «2» رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده، برای اینکه جنگ برای خدا بوده است، قیام برای خدا بوده است. اگر این معنا را تزریق کنند این میهمانهای ما، این میهمانهای عزیز ما در مملکتهایی که می روند به مردم بگویند که جوانهای ایران با انگیزه دارند خودشان را به جبهه می رسانند و به شهادت، و شهادت را فوز عظیم می دانند. این شهادت فوز عظیم دانستن نه از باب اینکه کشته شدن است، خوب، کشته شدن، طرف ما هم کشته می شود، از باب این است که این انگیزه برای اسلام است. وقتی انگیزه برای اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم، منتها ما چون ناقص هستیم و نرسیدیم به آن مقامی که باید برسیم، از این جهت تلخی داریم. ما البته تلخیها داشتیم به حسب این وضع روحی ای که داریم. از ما اشخاص بزرگ شهید شده است به دست اشخاص پلید، و خانوارها، خانواده ها، اطفال اینها الآن دارند کشته می شوند و این برای ما سخت است، برای ما دشوار است، لکن وقتی انگیزه را ملاحظه کنیم و غایات اعمال را ملاحظه کنیم و اگر بفهمیم این مقاصدی که انبیا داشتند و آن کارهایی که انبیا کردند و آن کارهایی که در صدر اسلام واقع شده است چه جور بوده است، برای ما سهل می شود؛ یعنی، خوف از بین می رود، تلخی مبدّل به لذت می شود، ناگواری مبدل به گوارایی می شود. و هر چه طرف این انگیزه پیش برویم و این مطلب روحی را بر خودمان تزریق کنیم و با مجاهدت پیش برویم، این اسباب این می شود که هیچ تلخی، ما در دنیا نبینیم مگر آن چیزی که مخالف اسلام است. آنی که مخالف اسلام است برای ما تلخ باشد و آن چیزی که برای اسلام است برای ما شیرین باشد.

تلاش برای الهی نمودن انگیزه ها

شما می بینید با اینکه هر روز تقریباً ایران زده می شود و عده کثیری از بچه ها، از کودکها، از زنهای پیر، از مردهای پیر، از مردم عادی، خانه به رویشان خراب می شود، مع ذلک از همان زیر آوارها که در می آیند، حرفشان این است که ما باید تا پیروزی جنگ کنیم. این یک انگیزه ای است که در این جوانهای ما پیدا شده است و امید است که در ما هم پیدا بشود. من واقعاً وقتی که بعضی از جوانها را می بینم، بعضی از این صحبتهای جوانها را می شنوم، بعضی از این شادیهای آنها را می بینم در جبهه ها، می بینم که جایی که الان آتش است و هر روز آتشبازی است، اینها با سرافرازی و با عظمت روح و با شادی دارند پیش می روند، من متحیر می شوم و از این حسرت می برم که ما نرسیدیم به یک همچو مقامی. سعی کنید که انگیزه ها، انگیزه های الهی باشد. سعی کنید که به مردم خودتان هر جا هستند، به کشورهای خودتان هر جا هستند تزریق کنید که انگیزه هایشان الهی باشد؛ برای کشورگیری نباشد، برای سلطه نباشد، برای دنیا نباشد. گمان نکنند که دنیا یک چیزی است که باقی می ماند، چند روز می ماند دست این و از بین می رود. آن چیزی که باقی می ماند آنی است که للَّه تعالی است. ما عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ، «3» ما عند اللَّه آن چیزهایی است که انسان برای خدا می کند، آنها باقی هست و آن چیزی که پیش خود ما هست از دنیا و از جهاتی که نفسانیت ما دارد، اینها از بین می رود.

بنا بر این، شما مطالعه کنید در حال این کشور، در حال این ملت و بگویید این ملت را و این کشور را برای کشورهای خودتان، شاید ان شاء اللَّه، همین انگیزه ها پیدا بشود و از سلطه های خارجی کم بشود. و ما امیدواریم که جوانان ما در این اوقات همان طوری که از اول بودند و با شادی به طرف جنگ می رفتند و به طرف رساندن اسلام به پیروزی و خارج کردن اسلام از شرّ ابرقدرتهای خارجی و سلیقه های کج داخلی ای که در داخل کشورهای اسلامی هست، اینها برای شرّ اینها و از بین بردن اینها پیروز بشوند و برسند به جایی که حکومت اسلامی توسعه پیدا کند در همه جا و عدل اسلامی در همه جا توسعه پیدا بکند. و عدل اسلامی این است که همه حکومتهایی که در دنیا هستند، روی موازین اسلامی حکومت بکنند و ما امیدواریم که این امر بتدریج مهیا بشود برای آن وقتی که آن عدل بزرگ اسلامی در روی زمین توسعه پیدا می کند و حکومتها حکومت عدل می شوند.

و من از خدای تبارک و تعالی برای پیروزی اسلام و برای کسانی که به اسلام خدمت می کنند و کسانی که دنباله اسلام هستند، رحمت و مغفرت طلب می کنم و از خدای تبارک و تعالی برای کسانی که در راه اسلام شهید شدند، یا معلول شدند، یا اسیر شدند، برای آنها سلامت و خروج از سلطه قدرتها دعا می کنم و امیدوارم که همه شما و همه آنها سلامت باشند و دنیا و آخرت شما ان شاء اللَّه اصلاح بشود.

و السلام علیکم و رحمة اللَّه

*****************************

(1) می خورند بدان گونه که چهارپایان می خورند.

(2) « ما جز زیبایی چیزی ندیدیم».

(3) سوره نحل، آیه 96:« آنچه پیش شماست نابود می شود و آنچه که پیش خداست، ماندگار است».

(صحیفه امام، ج 20، ص: 202 – 206)

. انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.