آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

اولین اثر طبیعی کشور ثبت ملی می شود/کوه زندان جاذبه ای اسرارآمیز

اولین اثر طبیعی کشور ثبت ملی می شود/کوه زندان جاذبه ای اسرارآمیز

ارومیه- کوه میان تهی زندان سلیمان که یکی از بخشهای مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان غربی محسوب می شود، به عنوان اولین اثر طبیعی کشور برای ثبت در ردیف آثار ملی معرفی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تخت سلیمان تکاب اثر طبیعی و اسرار آمیز که در دل خود قصه های نهفته ای دارد، هم اکنون به عنوان اولین اثر طبیعی برای ثبت در ردیف آثار ملی کشور به میراث فرهنگی معرفی شده تا مردم بیشتر با جاذبه های این اثر طبیعی بی نظیر آشنا شوند.

كوه زندان سلیمان نام کوهی مخروطی و میان تهی در سه کیلومتری غرب اثر جهانی تخت سلیمان تکاب است که هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانیهای آب دریاچه به وجود آمده، به طوریکه ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۱۰۷ متر و در قله گودی عمیقی در حدود ۸۵ متر دیده می‌شه که قطر دهانه آن به طور تقریب ۶۵ متر است.

این کوه در زمان ماناییها عبادتگاه بوده که ثبت ملی این اثر طبیعی و تاریخی می تواند در معرفی این کوه تاثیر بسزایی داشته باشد، در اطراف کوه زندان دیو چشمه های آبگرم متعددی دیده می شود که اهالی معتقدند این چشمه ها به علت وجود املاح معدنی کوه زندان خاصیت های متعدد درمانی دارد.

کد N720645

وبگردی