آفتاب

سازمان ملل: طالبان بیشتر شبیه به تبهکاران عمل می‌کند

سازمان ملل: طالبان بیشتر شبیه به تبهکاران عمل می‌کند

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند، طالبان بیشتر شبیه به تبهکاران عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هیات کارشناسان گفت، طالبان که از سال 1996 تا 2001 میلادی زمام امور افغانستان را به عهده داشت فعالیت‌های تبهکارانه و خلاف خود را از جمله قاچاق مواد مخدر، استخراج غیرقانونی معادن، اخاذی برای استفاده از جاده‌ها و آدم‌ربایی با هدف باج‌گیری افزایش داده است.

این کارشناسان افزودند: این روند جدید پیامدهای بسیاری را برای صلح و امنیت در افغانستان در پی دارد چراکه این روند شبه‌نظامیان طالبان را ترغیب می‌کند تا با مخالفت با هرگونه روند هدفمند و ارزشمند سازش با دولت جدید کابل، منافع مالی بیشتری به دست می‌آورند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت، قصد دارد پس از 30 سال جنگ مداوم صلح را به این کشور بازگرداند و در تلاش است تا طالبان را منزوی کرده و آنها را به پای میز مذاکره بکشاند.

این هیات از شورای امنیت خواست تا با تحریم‌های بیشتر مانع طالبان از مشارکت در فعالیت‌های تبهکارانه و خلاف شود.

در حالی که کمک‌های خارجی نقش بزرگی در تامین مالی طالبان ایفا می‌کنند اما به گفته این کارشناسان بخش اعظم منابع مالی طالبان از کاشت تریاک، تولید و قاچاق مواد مخدر، سرمایه‌گذاری درکمپانی‌های افغانی، عملیات‌های پولشویی، آدم‌ربایی برای باج‌گیری، اخاذی از تجار و کسبه افغان و استخراج غیرقانونی منابع طبیعی تامین می‌شود.

انتهای پیام

کد N720543

وبگردی