آفتاب

ژاپن کمک‌رسانی به عملیات‌های غیرنظامی نیروهای خارجی را تصویب کرد

ژاپن کمک‌رسانی به عملیات‌های غیرنظامی نیروهای خارجی را تصویب کرد

ژاپن امروز (سه‌شنبه) به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای ایفای نقشی پررنگ‌تر در امنیت جهانی، منشور کمک‌های خارجی خود را اصلاح کرده تا بتواند اجازه تامین مالی عملیات‌های غیرنظامی نیروهای مسلح کشورهای دیگر را صادر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این منشور سیاست طولانی‌مدت ژاپن را مبنی بر اینکه کمک‌های خارجی نباید برای اهداف نظامی استفاده شوند، تکرار کرده اما افزوده، کمک به عملیات‌های غیرنظامی نیروهای مسلح همچون عملیات‌های امداد و نجات در پی وجود وقایع طبیعی باید بررسی شود.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه ژاپن گفت، توکیو پیشتر چنین کمک‌هایی را تمدید کرده اما این اولین بار است که چنین سیاستی به صورت شفاف در منشور کمک خارجی ژاپن ذکر می‌شود.

این مساله باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به این مساله شده که ممکن است کمک‌های برون‌مرزی ژاپن نهایتاً به تامین فعالیت‌های نظامی خارجی منجر شود.

یوئیچی ایشی، استاد دانشگاه کاناگاوا گفت: دولت توکیو می‌گوید کمک‌هایش تنها برای اهدافی همچون عملیات‌های امداد و نجات پس از وقوع وقایع طبیعی است، کامیون‌ها و هلی‌کوپترهایی تحت عنوان چنین برنامه‌هایی خریداری شده‌اند. مشکل اینجا است که هرگز نمی‌توان مطمئن شد که این کمک‌ها تنها برای چنین اهدافی استفاده خواهند شد.

وی افزود: ما تنها می‌توانیم از خریداری وسایل مطرح شده، مطمئن شویم. اما هنگامی که مساله به چگونگی نحوه استفاده از آنها می‌رسد، کشیدن خطی واضح میان اهداف نظامی و غیرنظامی بسیار دشوار است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نقش امنیتی پررنگ‌تری را برای کشورش می‌خواهد که شامل تصویب قانونی در سال 2015 میلادی برای تفسیرمجدد قانون صلح‌آمیز کشورش است.

این مساله برای اولین‌بار از زمان جنگ جهانی دوم به ژاپن اجازه می‌دهد تا به متحدانش کمک کرده و راه را برای نیروهایش به منظور شرکت در درگیری‌های برون‌مرزی هموار سازد.

این منشور جدید کمک‌های خارجی برای نخستین‌بار در 12 سال اخیر اصلاح و از سوی دولت شینزو آبه تصویب شده است.

تصویب این منشور جدید همزمان با تصمیم چین برای تمدید کمک‌های خارجی‌اش به ویژه به کشورهای آفریقایی صورت گرفته است.

انتهای پیام

کد N720316

وبگردی