آفتاب
احمدی در گفتگو با مهر:

رهبرانقلاب سناریوی غرب مبنی بر زیاده خواهی در مذاکرات را باطل کرد

رهبرانقلاب سناریوی غرب مبنی بر زیاده خواهی در مذاکرات را باطل کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر انقلاب با سخنان اخیر خود سناریوی غرب مبنی بر زیاده خواهی در مذاکرات را باطل کرد.

حجت الاسلام وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی گفت: آیت الله خامنه ای در این دیدار بار دیگر به صراحت عنوان کردند با اصل مذاکرات مخالف نیستند، اما مذاکره به معنای رسیدن دو طرف به نقطه مشترک است،  نه اینکه یک طرف با رفتار غیر منطقی تلاش داشته باشد هر آنچه مورد توقع او است، محقق شود.

نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبری بارها بر این مسئله تاکید کرده بودند و ما نیز شاهد بودیم و هستیم که دقیقا آن رویکرد ایشان که پیش بینی کرده بودند، اتفاق افتاده و برخی کشورها و در راس آن ها امریکا به دنبال حل مسئله بر اساس موازین و چارچوب های معین و مشخص شده نیستند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل به تعهداتش وفادار نبوده است، گفت: در طول این مدت که از مذاکرات می گذرد، آن ها در موارد بسیار به چارچوبی که خودشان در توافق نامه ژنو مطرح کردند پایبند نبودند و یکی از مهمترین این عدم پایبندی ها تحریم های جدیدی بود که اتفاق افتاد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تشدید بازی ها و فشارهای رسانه ای در آستانه مذاکرات، افزود: جدا از ده ها موردی که آن ها تخلف کردند و جامعه جهانی به صورت عینی شاهد این تخلف بود، طرف مقابل از ابزارهای دیگری نیز برای فشار بر ایران بهره می برد که یکی از آن ها ابزار رسانه ای است.

وحید امیری توضیح داد: بارها و بارها شاهد بوده ایم که طرف مقابل در آستانه مذاکرات فضاسازی رسانه ای می کند تا بتواند از این ابزار فشار برای افزایش امتیازاتش بهره ببرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر می خواهند با بهره گیری از این ابزار قدرتمند از یکسو و تمدیدهای مکرر، این گونه موضوع را القاء کنند که ایران در مذاکرات جدی نیست.

وی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری که فرمود اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد، گفت: اخیرا شاهد زمزمه هایی هستیم مبنی بر اینکه ابتدا و در شرایط فعلی روی کلیات تفاهم کنیم و سپس به جزئیات بپردایم.

نماینده مردم کنگان افزود: این نیز با اصل مباحث هسته ای مغایر است و بازی جدیدی است که غرب می خواهد آغاز کند. آن ها به این شکل می خواهند همچنان مواضع زیاده خواهی و افزون طلبی خود را تداوم بخشند و بگویند تا بر روی همه جزئیات توافق نرسیم، تحریم ها و فشارها ادامه خواهد یافت.

[cite] امیری با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری که فرمود اگر توافقی انجام شود، باید در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزئیات، با یکدیگر باشد، گفت: اخیرا شاهد زمزمه هایی هستیم مبنی بر اینکه ابتدا و در شرایط فعلی روی کلیات تفاهم کنیم و سپس به جزئیات بپردایم. این نیز با اصل مباحث هسته ای مغایر است و بازی جدیدی است که غرب می خواهد آغاز کند. 

حجت الاسلام امیری در ادامه با اشاره به سه نکته ای که رهبر انقلاب در زمینه مذاکرات مطرح کردند، گفت: با توجه به مسائلی که در زمینه مذاکرات پیش آمده و برخی نگرانی ها و دغدغه ها، رهبری چند مسئله را شفاف و روشن مطرح کردند که می تواند هم برای خارجی ها و هم داخلی ها مبنا باشد.

وی افزود: در واقع بیانات رهبری حمایتی از مذاکره کنندگان بود و آن اینکه ما نسبت به اصل توافق و تفاهم به شرطی که عبور از خط قرمزهای ما نباشد، و در راستای حفظ اقتدار و عزت کشور باشد، هم موافقیم و هم رویکرد ما سازنده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اما از سوی دیگر اگر طرف غربی بخواهد شرایط خود را تحمیل کند، از سیاست هویج و چماق بهره ببرد و به دنبال موضوعی همیشگی برای به چالش کشیدن ایران با استفاده از حربه تحریم ها باشد، رهبری با صراحت آینده این مسیر را ترسیم کردند که راه های مختلفی برای ایران وجود دارد که به پشتوانه مردم آن راه ها را تجربه خواهیم کرد.

این نماینده مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: به بیان دیگر آن چه را که غرب می خواست از نتایج آن در مذاکرات به نفع خود سود ببرد، رهبری دست آن ها را رو کرد و سناریوی غرب را که می خواست با تهدید و فشار رسانه ای ملت عزتمند ایران را با واهمه رو به رو سازد، باطل ساخت.

حجت الاسلام احمدی در خاتمه گفت: نتیجه اینکه غرب باید بداند، و می داند و چاره ای هم ندارد که شرایط ایران را بپذیرد و منافع ایران را مدنظر قرار دهد، چون ایران مسیری را طی کرده و اقتداری کسب کرده که به هیچ روی حاضر نیست از آن بگذرد و دیگر نمی خواهد تحت هیچ شرایطی به طرف مقابل امتیاز بدهد.

کد N720004

وبگردی