آفتاب
امیر حسین عسگری در گفتگو با مهر - 1

سفر به اروند برای یافتن کشتی به گل نشسته/ جنگ در دنیا تمامی ندارد

سفر به اروند برای یافتن کشتی به گل نشسته/ جنگ در دنیا تمامی ندارد

امیر حسین عسگری که با فیلم «بدون مرز» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، مخالف به کاربردن عبارت پدیده برای فیلمسازان فیلم اولی است و می گوید برای رسیدن به احساس مستقیم عنصر زبان را از فیلمش حذف کرده است.

خبرگزاری مهر-گروه هنر: امیر حسین عسگری از جمله فیلمسازانی است که فعالیت خود را با تئاتر آغاز کرده و پس از پایان تحصیلات در دانشکده هنرهای دراماتیک وارد عرصه سینما و تلوزیون شده است. عسگری سال ها به عنوان دستیار کارگردان در این عرصه فعالیت کرده است و فیلم های کوتاهی چون «چرت کوتاه»، «باشه برای بعد» نیز ساخته و پس از آن ساخت فیلم بلند «بدون مرز» را آغاز کرده است.

این فیلم سینمایی در جشنواره بین المللی فیلم توکیو حضور پیدا کرده و جایزه «آینده آسیا» و بهترین فیلم این بخش را نیز از آن خود کرده است. این فیلم سینمایی در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز در بخش «نگاه نو» حضور دارد و نامزد دریافت بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نیز شده است.

عسگری با ساخت «بدون مرز» نخستین تجربه فیلمسازی خود را در حوزه دفاع مقدس تجربه کرده است. به گفته عسگری بسیاری از دوستان نزدیک اش به او توصیه می کردند برای ساخت کار اول سراغ فیلم جنگی نروند و ورود به سینمای حرفه ای را از یک فیلمنامه با فضای آپارتمانی شروع کند. اما او تصمیم خود را گرفت و سینما را با «بدون مرز» آغاز کرد.

* برای پیش تولید چه فاکتورهایی را مدنظر داشتید؟ 

دو مورد اساسی مدنظرم بود یک کشتی به گل نشسته که لوکیشن اصلی فیلم بود  و دو بازیگر بومی نوجوان. چون معتقد بودم در صورت محیا شدن این دو مورد است که این فیلم ساخته خواهد شد.

* فاکتورهایی را که می خواستید به راحتی پیدا کردید؟

- پیدا کردن لوکیشن بسیار سخت بود. از ابتدای اروند سوار قایق شدیم و گشتن را آغاز کردیم. چند روز به این کار ادامه دادیم ولی هیچ کشتی به گل نشسته ای که فاکتورهای مد نظرم را داشته باشد پیدا نکردیم. در همین گشت و گذارها بود که خسته و کوفته به پیرمرد بومی رسیدیم، کنارش چای خوردیم و مسئله را به او گفتیم، با دست به کمی دورتر اشاره کرد و گفت که کمی آن طرف تر یک کشتی به گل نشسته وجود دارد. به دنبال راهنمایی پیرمرد راه افتادیم، خودش بود کشتی «بدون مرز». خوب که نگاه کردم متوجه شدم این کشتی در منطقه نقطه صفر مرزی است، یعنی همان موقعیتی که در فیلمنامه نوشته شده است.

* کودکان را چطور پیدا کردید؟

- با هماهنگی که با آموزش و پرورش استان خوزستان انجام دادیم با فرستان بخشنامه ای از مدارس استان تقاضا کردند که با ما همکاری کنند. ما تقریبا 2900 نوجوان را در مدارس آبادن، خرمشهر و جزیره مینو دیدیم که در نهایت به بازیگران اصلی فیلم رسیدیم.

* در نهایت نگفتید چطور به موسسه آوینی پیوستید؟

- اواسط کار بازیگر نوجوان فیلم 15 روز مریض شد و تیم در آبادان زمین گیر شد. فیلمی که قرار بود 30 روزه ساخته شود درست در هفته پایانی فیلمبرداری 15 روز به تعویق افتاد و هزینه ها بالا رفت اما رفقای من در این فیلم پافشاری داشتند که هر طور شده فیلم تمام شود. بعد از این ماجرا بود که پای موسسه آوینی به میان آمد و کنار ما ایستاد.

ادامه دارد ...

کد N719971

وبگردی