آفتاب

سفیر ایران در رم: تأخیر در حصول توافق نهایی هسته‌ای تنها هزینه‌ها را بالا می‌برد

سفیر ایران در رم: تأخیر در حصول توافق نهایی هسته‌ای تنها هزینه‌ها را بالا می‌برد

سفیر ایران در ایتالیا با اشاره به به روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 تاکید کرد: ورود به گفت‌وگوها چنان که برخی می‌گویند در اثر تهدید و تحریم نبوده بلکه بر مبنای اراده ملت ایران در دستور کار قرار گرفته زیرا معتقدیم موضوع هسته‌ای فقط یک راه‌حل دارد و آن انجام مذاکره و رسیدن به تفاهم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جهانگیر مظفری، سفیر ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با وب سایت «آجنسااستامپا»ی ایتالیا گفت‌وگو کرد.

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

سوال: جناب آقای سفیر روز 11 فوریه سی وششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، لطفا در خصوص دستاوردها و اقدامات دولت جناب آقای دکتر روحانی نظرتان را بفرمایید؟

پاسخ: همانطور که می‌دانید دولت جناب آقای دکتر روحانی طی یکسال و نیم گذشته در زمینه تنش‌زدایی و توسعه روابط خارجی کارنامه فعالی داشته است؛ کارنامه‌ای که پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات هسته‌ای و تقویت روابط منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی کسب کرده است. این موضوع در کنار مقابله با دو تهدید بزرگ در منطقه خاورمیانه یعنی مقابله با جنگ طلبی در سوریه و مقابله با تروریسم تکفیری در منطقه بوده است که نقطه عطف مهمی هستند.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران یک نگاه عملگرا و واقع‌گرا به سیاست خارجی و عوامل تاثیرگذار در صحنه سیاست بین‌المللی دارد و معتقد به استفاده از منطق و استدلال و تعامل سازنده با دنیاست تا شرایطی به‌وجود آورد تا بهانه‌جویی‌ها برای تخریب روابط خارجی ایران و تحریم ایران متوقف شد.

سوال: با توجه به نقش و جایگاه ایران در منطقه و نقش سازنده‌ای که در کاهش تنش و بحران‌های منطقه‌یی ایفا کرده است ایران چه سیاستی را در این زمینه دنبال می‌کند؟

پاسخ: جمهوری اسلامی ایران با هر گونه دگرگونی در نظام‌های سیاسی از طریق مداخلات خارجی مخالف است و به کارگیری زور را نقطه‌ی مقابل مردم‌سالاری و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها می‌داند. مخالفت و ستیز با هر گونه زورگویی، سلطه و تجاوز مخصوصا تعرض نظامی، جزیی از فرهنگ اسلامی و ایرانی ماست. آرامش و ثبات در همه مناطق پیرامونی ما نه فقط یک آرزو و خواست، بلکه نیاز و ضرورتی همه جانبه برای جمهوری اسلامی ایران است. در تعاملات بین‌المللی، دولت ایران به‌دنبال ایجاد اعتماد متقابلِ بهتر و بیش‌تر با کشورهای منطقه و جهان و توسعه امنیت ملی و پیرامونی خود است. تعامل سازنده براساس احترام متقابل و منافع مشترک و از موضع برابر، مبنای روابط ایران با سایر کشورها را تشکیل می‌دهد. اعتدال و عقلانیت، راهنمای دولت در اتخاذ سیاست‌ها بوده است. ایران در پی درک و تعامل موثر و سازنده با جهان خارج، ایجاد اعتماد متقابل با همسایگان و دیگر بازیگران منطقه‌یی و بین‌المللی است.

سوال: روابط ایران با اروپا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: (دولت) در حال بررسی ابعاد مختلف بازسازی و بهبود روابط دو جانبه و چند جانبه با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی بر مبنای برابری و احترام متقابل است. اقدام در این حوزه شامل تلاش برای کاهش تنش‌ها، از سر راه برداشتن موانع و توسعه جامع روابط، از جمله روابط اقتصادی، است. تاکید بر لزوم همکاری منطقه‌یی برای مقابله با تروریسم و برقراری امنیت در منطقه، مقابله با جنگ‌طلبی به‌عنوان عامل اخلال در ثبات و امنیت، تلاش برای ممانعت از وقوع جنگ و آمادگی همکاری گسترده با سایرین در این رابطه و تاکید بر ارتقای همگرایی منطقه‌یی و تحکیم پیوندهای اقتصادی و سرمایه گذاری‌های مشترک در منطقه جزو اصول اصلی روابط خارجی ایران است.

سوال: با توجه به گسترش تروریسم، خشونت‌طلبی و افراطی‌گری و تهدیدات آن‌ها به‌ویژه در اروپا چگونه باید برخورد کرد؟

پاسخ: بخش‌های مهمی از منطقه ما در آتش تندروی و افراط می‌سوزد و همسایگان ما و همه جهان را تهدید می‌کند. افراط‌گرایان و خشونت طلبان از کشورهای مختلف به خاورمیانه آمده‌اند اما آن‌ها هدف واحدی دارند که نابودی تمدن، اسلام‌هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله مجدّد بیگانگان در منطقه است. در حال حاضر خشونت و تروریسم جهانی شده است و از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه جهان در حال سرایت است. پس یک مسأله منطقه‌یی نیست. بایستی در برابر آن متحد عمل کنیم. برای مقابله با تروریسم باید ریشه‌های آن را شناخت. تروریسم در بستر فقر، بیکاری، تبعیض، تحقیر و بی‌عدالتی می‌روید و با فرهنگ خشونت رشد می‌کند. برای ریشه‌کن کردن تروریسم باید عدالت و توسعه را گستراند و بایستی از تحریف ادیان الهی برای توجیه قساوت و بی‌رحمی جلوگیری کرد. همانطور که باید از توهین به ادیان الهی ممانعت بعمل آورد. تحریف ادیان و توهین به ادیان، بخش‌های مشترکی از پروژه اسلام هراسی هستند و هر دو بی‌احترامی به حقوق سایرین و افراطی‌گری محسوب می‌شوند و هر دو بدور از اخلاق و رفتار متمدنانه هستند. اشتباهات راهبردی غرب در مسایل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، این نقطه از جهان را به بهشت تروریست‌ها و افراطیون بدل کرده است. تجربه پیدایش القاعده، طالبان و گروه‌های افراطی اخیر، نشان داد که نمی‌شود از گروه‌های افراطی برای مقابله با کشورهای مخالف استفاده کرد و از عوارض پیدایش این افراط در امان ماند. ایران حامی همه ملت‌هایی است که علیه تروریسم، قیام و ایستادگی می کنند، خرسندیم که مردم مسلمان منطقه از عراق، سوریه، لبنان و فلسطین گرفته تا پاکستان و افغانستان در برابر افراط، خشونت و تروریسم ایستادگی می کنند و هر روز پیروزی‌های نو به‌دست می‌آورند.

ایران، روزی همه را به «گفت‌وگو» دعوت کرد که هنوز جنایت ۱۱ سپتامبر، رخ نداده بود و روزی به «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» فرا خواند، که هنوز خشونت‌های اخیر ظهور نکرده بود.

رییس جمهوری ایران سال گذشته طرح مبارزه جهانی با خشونت و افراطی‌گری را در سازمان ملل متحد به همه کشورهای جهان ارائه کرد که با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد.

اگر رویکرد درست برای مواجهه با این مسأله اتخاذ نشود به سمت منطقه‌ای ناآرام و پرتلاطم با بازتاب‌های جهانی خواهیم رفت.

در منطقه پرآشوب و پرتلاطم خاورمیانه، ایران یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهاست و در فضایی کاملا امن مشغول سازندگی و پیشرفت است. علاوه بر این، ایران به امنیت و ثبات منطقه کمک می کند. ایران امنیت در کشورهای همسایه را امنیت خود می‌داند.

سوال: با توجه به مذاکرات ایران با گروه 1+5 دیپلماسی هسته‌ای ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: ما در یک سال گذشته، به شفاف‌ترین گفت‌وگو‌های جدی و صادقانه، برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای ایران دست زده‌ایم. ورود به این گفت‌وگوها چنان که برخی می گویند در اثر تهدید و تحریم نبوده بلکه بر مبنای اراده ملت ایران در دستور کار قرار گرفته زیرا معتقدیم موضوع هسته‌ای فقط یک راه‌حل دارد و آن انجام مذاکره و رسیدن به تفاهم است.

مبنای ما اعتماد متقابل، رفع دوسویه ابهامات، موضع برابر، احترام متقابل و اصول پذیرفته شده بین‌المللی بوده است. التزام به تعهدات و اجرای دقیق تفاهمات و اجتناب از زیاده‌خواهی در مذاکرات ضرورتی تامّ دارد. دولت ایران در سال گذشته میلادی ابتکاراتی در مذاکرات هسته‌ای به‌کار برد که شرایط جدیدی را برای حل موضوع بوجود آورد و دستاورد مرحله‌ای آن توافق ژنو بود. اگر طرف‌های مذاکره‌کننده متقابلاً از عزم و انعطافِ کافی برخوردار باشند ظرفِ مهلتِ تعیین شده می توانیم در حل این مسأله به موفقیتِ کامل دست یابیم. دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران،‌ فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگران مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین‌المللی را دنبال نمی‌کند. این توافق می‌تواند پیامی جهانی برای صلح و امنیت نیز داشته باشد که راه‌حل اختلافات، مذاکره و تکریم است نه منازعه و تحریم. توافق نهایی در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، بی‌تردید می‌تواند سرآغاز همکاری‌های همه‌جانبه، در راستای پیشبرد امنیت، صلح و توسعه و در منطقه و جهان باشد و این امر به نفع همگان است. روند مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های گذشته، با جدیت و امیدواری متقابل به‌پیش رفته است.

هرگونه تأخیر در حصول توافق نهایی، تنها هزینه‌ها را بالا می‌برد و این هزینه‌ها نه فقط بر ما، که بر اقتصاد و تجارت سایر ملت‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، و بر توسعه و امنیت منطقه‌یی تحمیل می‌شود. جمهوری اسلامی ایران به گواهی همه ناظران بین‌المللی، با صداقت و اقتدار به تعهدات خویش عمل کرده است. اگر چه طرف مقابل با برخی اظهارات و اقدامات ‌به تردید در عزم و واقع‌بینی خویش دامن زده است. امیدواریم مذاکرات جاری در فرصت کوتاه باقیمانده، به توافق نهایی بینجامد. به ادامه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، شامل اِعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران، در چارچوب مقررات بین‌المللی، مصمم هستیم.

سوال: لطفا آخرین وضعیت روابط ایران و ایتالیا را برای مخاطبان ما بفرمایید؟

پاسخ: دو کشور ایران و ایتالیا دارای روابط خوب و روبه رشدی هستند. ایتالیا از معدود کشورهای اروپایی است که همواره مناسبات سازنده‌ای در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. پس از استقرار دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته، ایتالیا از جمله کشورهایی بوده که رویکرد مثبت و واقع‌بینانه‌ای را در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته و تحرکات خوبی در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی میان دو کشور مشاهده می‌شود.

خوشبختانه در سال گذشته تبادلات بسیار خوبی در زمینه هیأت‌های عالی‌رتبه بین دو کشور انجام شد هیأت‌هایی در سطح معاون رییس‌جمهور، وزیران خارجه، فرهنگ، قضایی و حقوقی، گروه‌های دوستی پارلمانی، اتاق‌های بازرگانی و غیره داشتیم و در سالجاری نیز این روند رو به رشد است و در آینده شاهد تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه بیشتری بین دو کشور خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N719831

وبگردی