آفتاب

مناظره دانشجویی " ابتدای خیابان انقلاب" برگزار شد

مناظره دانشجویی " ابتدای خیابان انقلاب" برگزار شد

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران، مسئول سابق بسیج دانشگاه تهران و مسئول اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران در مناظره‌ای دانشجویی به نام "ابتدای خیابان انقلاب" که به همت بسیج دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ذاکری دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی در این مناظره با تاکید بر ضرورت پرهیز از سانسور تاریخ گفت:‌ روزهای اول انقلاب روزهای بزرگی بود. باید حد متعالی آن روزها برای ما روشن شود. از فضای موجود دانشگاه‌ها انتقاد داریم که هنوز عقلانیت در آن برقرار نیست. هنوز هستند دانشجوهایی که در دانشگاهشان اجازه صحبت کردن ندارند. ما نیاز داریم که بعد از این سال‌ها در مورد ابعاد مختلف انقلاب بازاندیشی کنیم. نیاز است که ضعف‌هایمان ، دستاوردهای‌مان مشخص شود و توصیف جدی از وضعیت جامعه انجام دهیم و بدانیم به چه چیزهایی رسیده‌ایم و چه چیزهایی هنوز در دسترس نیست.

در بخش دیگری این برنامه لشکری، مسئول سابق بسیج دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید دقیق ضعف‌هایمان را مشخص کنیم و از کلی‌گویی فاصله بگیریم. باید از نسبت دادن جزئیات به کل نظام پرهیز کنیم.

جعفری، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: وضعیت موجود را در حوزه عدالت مطلوب نمی‌دانیم. می‌شود راجع به شاخصه‌های اقتصادی و فرهنگی حرف زد. در ارتباط با معشیت مردم نابرابری‌ها را نسبت به دهه‌های قبل می‌بینیم. همین که عدالت را محدود به حوزه اقتصادی و اجتماعی نمی‌دانیم خوب است. مثلا امروز یکی ممنوع التصویر می‌شود و یکی ممنوع السخن در حالی که دیگری هم می‌تواند صحبت کند و هم تصویرش پخش شود. بررسی این مساله در حوزه عدالت است.

ذاکری، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی همچنین گفت: ما نیاز به پژوهش داریم، باید کارهای پژوهشی انجام دهیم. بر طبق یک پژوهش در سال‌های مابین 80 تا 88 پیش‌بینی شده بود که نابرابری در جامعه ایجاد خواهد شد. ملاک آن سطح درآمد خانواده‌ها بود. در مجموع می‌خواهم بگویم که برای سنجیدن وضعیت موجود هم آمارها و هم اشراف خود مردم نسبت به مسائل‌شان گویا هستند.

وی ادامه داد: در حوزه‌های اقتصادی طرح‌های مربوط به خصوصی سازی عمدتا منجر به شبه انحصارات شد که از اول قدرت خود را از ساختار رسمی حاکمیت عمومی می گرفت. در دست گرفتن مجموعه‌های بزرگ رانتی بود که به غیرخودی‌ها داده نمی‌شد. این اتفاق باعث به وجود آمدن طبقه اجتماعی همان رانت‌خوارها شد.

کیا، مسئول اسبق علوم پزشکی دانشگاه تهران نیز در این برنامه خاطر نشان کرد: عدالت، آزادی ، حاکمیت عدل و نقش مردم از اصول انقلاب است. اگر ما ادعای انقلاب داریم باید بدانیم در انقلاب همه چیز به سرعت اتفاق می‌افتد. هر انقلاب یک سیرت و یک صورت دارد. سیرت انقلاب ما قوانین وضع شده و صورت آن اعمال انجام شده است.

انتهای پیام

کد N719817

وبگردی