• ۲بازدید
محمدجواد لاریجانی:

بیش از هر زمان دیگری نیازمند فهم دقیق از تجربه بزرگ ملت ایران در انقلاب 57 هستیم

حقوق بشر,قوه قضاييه

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در نشستی که در دفتر معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، فهم دقیق تجربه بزرگ مردم ایران در انقلاب سال 57 را از هر زمان دیگری ضروری‌تر دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی که در جمع اساتید، اعضای هیئت علمی و دفتر معاونت آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها سخنرانی می کرد با اشاره به اینکه نسل جدید ما که شاهد انقلاب نبوده است باید تصور درستی از آن به دست بیاورد، گفت: امروز فهم درست از انقلاب اسلامی از هر زمان دیگری ضروری تر است و این وظیفه اساتید دانشگاه، روحانیون، فعالان سیاسی و نسل اول انقلاب است تا تبیین درستی از انقلاب اسلامی و مبانی فکری آن ارائه دهند.

وی با بیان اینکه برخی می‌خواهند انقلاب را صرفا از لحاظ تاریخی مورد ارزیابی قرار دهند و بگویند یک رویدادی بوده که در گذشته انجام شده و تمام شده است، ادامه داد: اما واقعیت این است که این جفا در حق انقلاب است؛ چرا که با این حادثه تاریخی، ملت ایران دو تجربه بزرگ را آغاز کردند که هر کدام از آنها دارای ابعاد و ویژگی‌های منحصر به فردی است.

دبیر ستاد حقوق بشر، اولین تجربه بزرگ انقلاب اسلامی را تاسیس و بنای یک نظام سیاسی، مدنی بر پایه عقلانیت و تفکر اسلامی دانست و گفت: این بخش از تجربه انقلاب صرفا در سرزمین ایران و به نام جمهوری اسلامی ایران ایجاد شد، اما تجربه دیگر که مربوط به نهضت بیداری اسلامی است پیش از انقلاب 57 هم در کشورهای اسلامی و در سراسر جهان پدیدار شده بود و بعد از انقلاب هم ادامه دارد، اما این نهضفت بیداری اسلامی در کشور ما بود که به بار نشست و به مرحله رشد و بلوغ رسید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه نسل جدید ما و بلکه مردم جهان باید به درستی این تجربه بزرگ ملت ایران را درک کنند، گفت: انقلاب اسلامی ایران تجربه‌ای است مبتنی بر این نظر که ساختار زندگی مدنی و سیاسی خودمان را بر اساس عقلانیت و تفکر اسلامی بسازیم و بدانیم که این تجربه بزرگترین دستاورد ما بوده است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: این تجربه بزرگ را به دو روش می توانیم ارزیابی کنیم. ابتدا یک ارزیابی کارکردی از نگاه بیرونی و یک ارزیابی از نگاه درونی و فهم اینکه پایه های نظری این تجربه بر چه مبانی استوار بوده است.

لاریجانی درباره ارزیابی بیرونی تجربه بزرگ ملت ایران گفت: یک ناظر بیرونی هرکه می خواهد باشد حتی یک صهونیست می تواند وضعیت گذشته و قبل از انقلاب اسلامی ایران را و وضعیت کنونی آن را مقایسه کرده و ارزیابی خود را از آن ارائه دهد. در این ارزیابی برخی از موضوعات بدیهی و غیرقابل انکار خواهد بود از جمله اینکه ایران پیش از انقلاب کشوری دست نشانده، حاشیه ای و تو سری خور کشورهای غربی بود اما پس از انقلاب از هر لحاظ پیشرفت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: بعد از 35 سال ایران از لحاظ عملکردی با وجود کاستی های اقتصادی و نقایصی که وجود دارد و کسی منکر آن نیست؛ محرز است که از نظر علوم و فناوری، پیشرفته ترین کشور خاورمیانه است و این پیشرفت ها فقط منحصر به انرژی هسته ای نیست گرچه این دستاورد ملت ما در خصوص انرژی هسته ای بسیار حائز اهمیت است و من شخصا فکر می کنم که سرمایه گذاری ما در انرژی هسته ای کم بوده است و این فناوری واقعا مظلوم واقع شده است؛ چرا که وقتی ما از انرژی هسته‌ای سخن می گوییم در واقع از 200 شاخه از علم صحبت می کنیم که همه در ذیل این قرار گرفته‌اند و به هرحال اینکه هیچ کشوری در خاورمیانه بغیر از ایران از این انرژی و فناوری وسیع و پیچیده برخودار نیست.

لاریجانی با بیان اینکه این ارزیابی بیرونی بارها مورد اذغان تحلیلگران و حتی دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته گفت: پس از این مرحله باید به ارزیابی درونی بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که چرا ما این تجربه را آغاز کردیم؟ این تجربه چه مبانی نظری مهمی داشته است؟

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه مبانی نظری این تجربه بزرگ ملت ایران در بنای یک نظام سیاسی و مدنی بر پایه عقلانیت اسلامی را بر سه پایه تبیین کرد و گفت: نخستین مبنای نظری سرزنده بودن و پویایی دین است. لیبرال ها و سکولارها سال‌ها تلاش داشتند که اسلام را دینی مندرس و کهنه معرفی کنند حال آنکه در مکتب اهل بیت (ع) اسلام دینی است که کهنگی ندارد و تا قیامت زنده و پویا است.

لاریجانی دومین پایه نظری تجربه ملت بزرگ ایران در انقلاب 57 را جامعیت دین اسلام دانست و گفت: برخلاف تبلیغات سکولارها، اسلام دین حوزه خصوصی نیست، بلکه دین حوزه عمومی هم هست. این دوگانگی حوزه خصوصی و حوزه عمومی را اصلا غربی ها درست کردند تا تئوری جدایی دین از سیاست خود را جا بیندازند. در حالیکه درمکتب اهل بیت (ع) این معنا ندارد و حتی خصوصی ترین موضوع در زندگی که حب است، بازهم ناظر به حوزه عمومی می شود چرا که ما حب و بغضمان نیز باید فی الله و در راه اسلام باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در تلقی سکولارها دین حتی اگر خوب و زنده هم باشد، برای بخش خصوصی زندگی است، اما در مکتب اهل بیت(ع) دین هم متعلق به بخش خصوصی است و هم به بخش عمومی مربوط است.

لاریجانی پایه سوم مبنای نظری انقلاب اسلامی را به جهانشمولی اسلام مربوط دانست و افزود: سکولارها می گفتند اسلام مختص یک عصر و یک قوم خاص بوده است. می گفتند اسلام در بین اعراب نازل شده و چون اعراب آدم های خشنی بوده اند، این احکام متعلق به همان دوره و همان مردم بوده است، اما در مکتب اهل بیت (ع) قرآن و اسلام برای مردم جهان است و محدود به سیاه و سفید و دارا و ندار این گوشه جهان و آن گوشه نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه این سه پایه نظری همواره مورد حمله کشورهای غربی و ضد انقلاب بوده است، گفت: اگر بخواهیم نسل جدید ما به این تجربه پایبند باشد، باید این پایه های نظری را خوب برایشان تبیین کنیم و آنها را مسلط به این پایه ها کنیم و خوب بفهمند و اگر این ها را خوب بفهمند آن وقت همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند آنها هم می توانند برغم اینکه از لحاظ تاریخی در تجربه انقلاب اسلامی شرکت نداشته اند یک انقلابی باشند.

به گفته لاریجانی اگر یک جوان 20 ساله امروزی این مفاهیم را درک کند و به آن پایبند باشد از این منظر می تواند یک انقلابی معتقد باشد و آنگاه برای ارتقاء این تجربه بزرگ ملت ایران از جان و دل مایه بگذارد و تلاش کند و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فرصت خوبی برای طرح این مباحث و تبیین و تبلیغ آن خصوصا در بین نسل جدید است.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه با بیان اینکه از بدو آغاز این تجربه بزرگ ملت ایران غرب احساس خطر کرد و راه های مختلفی را برای ضربه زدن به این تجربه در پیش گرفت گفت: مطرح کردن مسئله حقوق بشر درست در همین راستا است و لذا ما باید آن را به درستی درک کنیم و ریشه‌های طرح آن را از سوی کشورهای غربی به درستی بفهمیم.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای بزرگ تجربه سیاسی مدنی ملت ایران دموکراسی بوده است، گفت: غربی ها نگاه می کنند و نمی توانند تحمل کنند که یک مدل حکومتی اسلامی که بر مبنای تفکر اسلامی استوار و بنا شده معیارهای دموکراتیک را رعایت می کند و می تواند الگویی برای سایر کشورهای جهان باشد.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: اگر مدل حکومتی جمهوری اسلامی ایران مدل حکومتی طالبان یا داعش بود آنها هیچ مشکلی با این تجربه نداشتند؛ چرا که اساسا این خودشان بودند که این گروه های خشن اسلامی را که مایه شرم اسلام هستند به راه انداختند که در برابر تجربه انقلاب اسلامی قد علم کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه غرب وقتی می خواهد با ما مبارزه کند اولین کارش این است که تاثیر گذاری ما را در اطرافمان پایین بیاورد گفت: یک طرح بسیار مهم برای این کار مطرح کردن مسئله حقوق بشر بوده است. اکنون حقوق بشر پرچم یک تحرک بسیار عظیم علیه ملت ما است که ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و امنیتی دارد و همه سعی آنها این است که به جهانیان و سایر مسلمانان که دنبال الگوگیری از جمهوری اسلامی ایران هستند نشان دهند این تجربه ما شکست خورده است.

لاریجانی افزود: با این همه تلاش های آنها نتیجه معکوس می دهد. الان شما به همین جریان های طالبان و داعش که غربی ها ایجاد کرده اند نگاه کنید. دنیا وقتی به طالبان و داعش نگاه می‌کند فرق اسلام واقعی که در ایران جریان دارد و اسلام جعلی و ضدانسانی را متوجه می شود.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با بیان اینکه حقوق بشر در واقع مانیفست تفکر و عقلانیت سکولار و لیبرال است، گفت: اسلام بیش از هر دین و اندیشه ای به کرامت و حقوق انسان ها توجه داشته است و ما باید این موضوع را به خوبی درک کنیم که آنچه آنها به نام حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی علم کرده اند صرفا حربه ای برای به شکست کشاندن یا نمایشی از شکست تجربه بزرگ ملت ایران در ایجاد یک نظام مدنی و سیاسی بر پایه عقلانیت و تفکر اسلامی است.

انتهای پیام

وبگردی