آفتاب
سردار فرحی:

راه‌اندازی 11 پژوهشکده در دانشگاه ها برای توسعه فناوری هوافضا

راه‌اندازی 11 پژوهشکده در دانشگاه ها برای توسعه فناوری هوافضا

معاون صنعتی و امور تحقیقاتی وزارت دفاع از راه اندازی 11 پژوهشکده در دانشگاه ها برای توسعه فناوری در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید مهدی فرحی معاون صنعتی و امور تحقیقاتی وزارت دفاع در نشست علمی "هوا فضا، دیروز امروز، فردا " که در سالن همایشهای جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای بی‌نظیری را در شرایط تحریم و تهدید بدست آورده است، گفت: ماهواره "فجر امید" یک دستاورد و موفقیت طلایی بود که همزمان با فجر انقلاب اسلامی به فضا پرتاب شد.

وی با بیان اینکه هر چند تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها بهره‌بردار و مصرف کننده بودیم اما امروز در چندین حوزه هوا فضا به توفیقات ارزنده‌ای دست یافته‌ایم اظهار داشت: در حوزه پهپاد، بالگرد، جنگنده و هواپیماهای مسافربری، موشکهای کروز، بالستیک و پدافند و به طور کل حوزه فناوریهای هوا فضایی توسعه چشمگیری یافته و نیاز امروز در این حوزه به خارج کشور به حداقل رسیده است.

سردار فرحی از پرتاب 4 ماهواره در 4 سال به عنوان برگ زرینی در صنعت هوا فضا یاد کرد و اظهار داشت: این دستاوردها در بستر یک هسته دانا و شبکه توانا متشکل از صنعتگران، پژوهشگران، دانشگاهیان و حتی بهره‌برداران بدست آمده است.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم فاصله میان خلق ایده تا محصول را به حداقل برسانیم گفت: تعاملات گسترده‌ای با دانشگاهها در حوزه هوا فضا داشته‌ایم و با راه‌اندازی 11 پژوهشکده مشترک در دانشگاهها درصدد توسعه این فرایند هستیم.

معاون صنعتی وزارت دفاع تصریح کرد: امروز بیش از 1200 شرکت دانش بنیان تاسیس شده که 30 در صد آنها در حوزه راهبردی هوافضا در چرخش چرخه هوایی فضایی کشور وطی کردن مسیر رشد و تکامل ما را یاری می‌کنند و به حمدالله امروز دستاوردهایی بدست آمده که معادل خارجی ندارد.

وی افزود: ایجاد نقشه راه و مراکز مطالعات راهبردی، دفاتر طراحی، مراکز توسعه فناوری و گروههای اکتساب و مدیریت دانش از مولفه‌های نظام نوآوری است.

سردار فرحی با اشاره به دستاوردهای کشور در حوزه‌ی هوافضا گفت: با عزم ملی و بهره‌گیری از تمامی ظرفیتهای کشور دستاوردهای امروز، صنعت هوافضا را در جایگاه رفیعی قرار داده است.

وی تصریح کرد: امروز با بکارگیری تمامی ظرفیتها و هم افزایی و تعامل مجموعه‌ها، پروژه‌های مشترکی در حوزه هوا فضا به انجام می‌رسد.

تجریشی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شریف نیز در این مراسم اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف به لحاظ تولید علم در مرزهای دانش بیش از 1500 مقاله‌ای اس ای ارائه کرده، در حوزه کمک به صنعت نیز قراردادهای ارتباط با صنعت این دانشگاه 35 تا 50 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه توسعه فناوریهای نوین در دهه‌های اخیر کمتر در خارج از دانشگاهها صورت می‌گیرد گفت: نقش دانشگاهها علاوه بر تربیت نیروی انسانی توانمند تمرکز بر تولید علم نوین است و ما می‌توانیم نه تنها در راستای ارتقای اقتدار ملی بلکه کمک به اقتصاد و معیشت جامعه نیز تاثیرگذار باشیم.

در پایان این مراسم لوح یادبودی از طرف فتوحی ریاست دانشگاه صنعتی شریف به سردار فرحی اهدا شد.

کد N719360

وبگردی