آفتاب
عنادی در گفتگو با مهر:

پیام رهبری خطاب به مخالفان توافق بود/ نکات شفاف پیام به 1+5

پیام رهبری خطاب به مخالفان توافق بود/ نکات شفاف پیام به 1+5

کارشناس مسائل بین الملل گفت:پیام مقام معظم رهبری خطاب به کسانی بود که در منطقه و جهان دوست ندارند توافق حاصل شود. در حقیقت ایشان تاکید داشتند طرفین باید در چارچوب زمانی مشخص تعیین شده به توافق برسند.

مراد عنادی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با مهر در تحلیل سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته ای گفت: صحبت های مقام معظم رهبری یک پیام ظریف و شفاف برای 1+5 داشت که بحث هسته ای ایران بیش از یک دهه است که ادامه داشته و مذاکرات و رایزنی ها روند فرسایشی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کاملا طبیعی است آستانه تحمل جمهوری اسلامی ایران مرزی دارد بیان کرد: پیام مشخص مقام معظم رهبری این بود که پس از مذاکرات صورت گرفته در طول بیش از یک سال گذشته و توافق ژنو طرفین به صورت شفاف مواضع یکدیگر را می دانند و از خطوط قرمز اطلاع دارند.

عنادی ادامه داد: توافق باید به گونه ای تنظیم شود که جای هر گونه تحلیل و چانه زنی را به طرف ها ندهد. ادامه چانه زنی ها باعث می شود که مذاکرات ادامه پیدا کرده و نقطه پایانی نداشته باشد و همین امر نیز باعث بی اعتمادی خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیام مقام معظم رهبری خطاب به کسانی بود که دوست ندارند در منطقه و جهان توافق حاصل شود و بر روی این مسئله مانور می‌دهند، در حقیقت ایشان تاکید داشتند که طرفین باید در چارچوب زمانی مشخصی که تا تیرماه تعیین شده است به توافق دست پیدا کنند.

عنادی در پاسخ به این سوال که آیا هدف مقام معظم رهبری از تاکید بر روی توافق یک مرحله ای جلوگیری از زیر توافق زدن آمریکا بوده است بیان کرد: توافق ژنو تاکنون دو بار تمدید شده است و این تمدیدهای متوالی نشان می دهد که طرف آمریکایی و ضلع غربی 1+5 به دنبال سناریوی طولانی شدن مذاکرات هستند.

این کارشناس تصریح کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که تا 4 فروردین یعنی 24 مارس یا در تیر ماه باید یک توافق خوب حاصل شود که منافع جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ شود و به بهانه نگارش یک پروسه زمانی تبدیل به آفت مذاکرات نباشد که براساس آن تحریم ها به عنوان وسیله ای برای ادامه مذاکرات باقی بماند و گروه های تندرو در آمریکا تفسیر به رای کرده و فضای حاکم بر مذاکرات را از مسیر سازنده خارج کنند.

وی خاطرنشان کرد: رهبری تاکید داشتند هرچه هست باید در یک مرحله تمام شود مواضع ایران نیز کاملا روشن است و بحث غنی سازی و تحریم ها موضع اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

کد N719261

وبگردی