آفتاب

مقامات چینی ساخت 6 نیروگاه هسته‌ای در پاکستان را تایید کردند

مقامات چینی ساخت 6 نیروگاه هسته‌ای در پاکستان را تایید کردند

یک مقام چینی مشارکت چین در ساخت شش نیروگاه هسته‌ای در پاکستان و افزایش صادرات راکتورهای هسته‌ای و تجهیزات آن به پاکستان را تایید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از روزنامه دیلی تایمز، این خبر در حالی از سوی مقامات چینی تایید شده است که نگرانی‌های زیادی در مورد احتمال غیر صلح‌آمیز بودن همکاری‌های هسته‌ای دو کشور و صادرات و واردات مواد اولیه برای تولید سلاح هسته‌ای وجود دارد.

این در حالی است که پیش‌تر مقامات چینی هرگونه همکاری هسته‌ای با دولت پاکستان را تکذیب می‌کردند.

وانگ ژیاتائو، سخنگوی کمیسیون گسترش و اصلاحات ملی (NDRC) اعلام کرده است که پکن در ساخت شش راکتور هسته‌ای در پاکستان مشارکت خواهد کرد و چین آمادگی دارد تا صادرات تجهیزات هسته‌ای به پاکستان را افزایش دهد.

بنا به گفته این مقام چینی ظرفیت تولید انرژی شش راکتور هسته‌ای که چین در ساخت آن‌ها مشارکت خواهد داشت در مجموع 3.4 میلیون کیلووات خواهد بود.

چین هفته گذشته نیز یک تفاهم‌نامه همکاری در زمینه ساخت دو راکتور آب سنگین با آرژانتین امضا کرده است.

مقامات چینی هم‌چنین بارها اعلام کرده‌اند به دلیل آن که هند معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را به امضا نرسانده است با این کشور هیچ‌گونه همکاری هسته‌ای انجام نخواهند داشت.

چین پیش‌تر نیز دو راکتور هسته‌ای چشمه (1)، چشمه (2) را در پاکستان ساخته است و در سال 2009 نیز با پاکستان قرار دادی مبنی بر ساخت دو راکتور دیگر به نام چشمه (3) و چشمه (4) را به امضا رساند.

انتهای پیام

کد N719251

وبگردی