آفتاب

گزارش فرانس 24 از تصمیم پوتین درباره اوکراین

گزارش فرانس 24 از تصمیم پوتین درباره اوکراین

واحد مرکزی خبر نوشت:

کارشناس سیاسی فرانس بیست و چهار تاکید کرد پوتین درپی قطع ارتباط دولت «کی یف» با شرق اوکراین است.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، در شرایط کنونی این سوال مطرح است که آیا پترو پوروشنکو رییس جمهور اوکراین، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در مینسک برای حل بحران اوکراین به مذاکره خواهند پرداخت؟ در واقع فرانسه و آلمان امیدوارند این اتفاق بیفتد. از دیدگاه اکثر دیپلمات ها این آخرین شانس برای دستیابی به توافق است.
گوتیه ریبینسکی کارشناس سیاسی در مورد اینکه ولادیمیر پوتین اعلام کرده است در نشست مینسک شرکت نخواهد کرد، گفت: به طور قطع این بدان معناست که روسیه موضع خود را رها نخواهد کرد. در واقع در مورد استقلال سرزمین های شرق اوکراین از موضع خود کوتاه نمی آید. حال این استقلال به چه معناست؟ این بدان معناست که میان سرزمین های جدایی طلب و دولت کی یف هیچ رابطه الزام آوری وجود نخواهد داشت و این سرزمین ها می توانند به طور مستقیم در مورد مسائلی مانند آموزش و پرورش، تجارت، مواد غذایی و مسائل فرهنگی با مسکو وارد مذاکره شوند. این به معنای پایان یافتن حاکمیت کی یف در این مناطق است و این همان مسئله ای است که پوتین به دنبال آن است. زیرا حتی اگر نتواند سرزمین های جدایی طلب را به طور مستقیم همانند آنچه در شبه جزیره کریمه رخ داد، به روسیه پیوند دهد می تواند این سرزمین ها را به صورت دو فاکتو به عنوان بخشی از روسیه بداند.
بنا بر این همین دلایل پوتین همواره تکرار می کند که اساس اصلی مذاکرات است.
ریبینسکی گفت مشکل آن است که اوضاع کنونی بر مبنای توافق منیسک در پنجم ماه سپتامبر است. اما از آن زمان اوضاع کاملا تغییر کرده است. مرزهایی که در ماه سپتامبر در مینسک در مورد آنها مذاکره شد جا به جا شده است و به سوی غرب حرکت کرده است. در واقع شورشیان پیشرفت کرده اند به همین دلیل هم اکنون با شرایط دشوارتری در مقایسه با سپتامبر رو به رو هستیم.
ریبینسکی در مورد تهدید آمریکا مبنی بر مسلح کردن ارتش اوکراین گفت این مسئله بسیار پیچیده است و در مورد آن توافقی صورت نگرفته است. کشورهایی مانند لهستان و کشورهای شبه جزیره بالکان با این کمک تجهیزاتی آمریکا به اوکراین موافق هستند اما کشورهای دیگر مانند آلمان مخالف این اقدام هستند. آلمان حتی به آمریکا اعلام کرده است با این تصمیم مخالف است اما این گزینه نیز مشکلاتی به همراه دارد؛ از یک سو مسلح نکردن ارتش اوکراین برای پوتین این پیام را به همراه دارد که می تواند همچنان به اقدامات خود ادامه دهد. از سوی دیگر تجهیز ارتش اوکراین می تواند به جنجال ها دامن بزند و افکار عمومی روسیه را که شاهد کشته شدن نظامیان روس در اوکراین هستند تحریک کند.
ریبینسکی گفت باید این سوال را بپرسیم که آیا هدف نجات اوکراین است یا سرنگونی پوتین؟ یا هر دو هدف مد نظر است؟ نجات اوکراین بسیار پیچیده است و سرنگونی پوتین دست کم از راه نظامی جز برنامه های کنونی نیست. به همین دلیل هدف به نجات اوکراین از راه اقتصادی محدود می شود. حتی اگر ارتش اوکراین تجهیز شود به سلاح های دفاعی تجهیز خواهد شد که مانع از پیشروی شورشیانی خواهد شد که از سوی روسیه کمک دریافت می کنند.

26149

کد N719230

وبگردی