آفتاب

نارضایتی اردوغان از استعفای رئیس سازمان اطلاعات ترکیه

نارضایتی اردوغان از استعفای رئیس سازمان اطلاعات ترکیه

رئیس جمهوری ترکیه از تصمیم رئیس سازمان اطلاعات این کشور جهت کناره‌گیری از سمتش و کاندیدا شدن در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن ابراز ناخرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اردوغان در اظهارات خود پیش از سفر به آمریکای لاتین در این باره گفت: من اقدام‌ هاکان فیدان را برای کاندیدا شدن مثبت نمی‌دانم.

وی در ادامه سخنانش مدعی شد: من نظر خود در این باره را بسیار روشن برای نخست وزیر مطرح کردم اما این شخص نخست وزیر است که باید تصمیم نهایی را اتخاذ کند. من نمی‌توانم دخالت کنم.

این اظهارات اردوغان رسانه‌های ترکی را به شدت شوکه کرد چرا که اکثر رسانه‌های این کشور گمان می‌کردند کناره گیری هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه بخشی از برنامه‌ای است که اردوغان برای انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن طرح‌ریزی کرده است.

این مساله همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره ناهماهنگی بین اردوغان و احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه را افزایش خواهد داد.

فیدان به عنوان یکی از شخصیت‌های قدرتمند ترکیه از سال 2010 به عنوان رئیس آژانس اطلاعات ملی خدمت می‌کرد و همواره از او به عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان اردوغان یاد می‌شود. فیدان که معمولا بسیار کم در رسانه‌ها صحبت می‌کند، از زمان اعلام کناره گیری خود در روز جمعه تاکنون هیچ اظهارنظری درباره این مساله نکرده است.

با این حال اردوغان علاوه بر مخالفت با کناره گیری فیدان از مخالفان او نیز انتقاد می‌کند. مخالفان فیدان معتقدند او به عنوان رئیس سابق اطلاعات ترکیه هیچ حقی برای کاندید شدن در انتخابات پارلمانی ندارد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه اظهاراتش در این باره گفت: هر کارمند غیرنظامی این حق را دارد تا برای نمایندگی کاندید شود و رئیس اطلاعات ترکیه نیز از این امر مستثنی نیست. اگر حزب از او حمایت کند او می‌تواند برای انتخابات پارلمانی کاندید شود.

مقامات ترکیه‌ای تا 10 فوریه مهلت دارند تا برای کاندید شدن در انتخابات پارلمان از سمت‌های خود کناره گیری کنند.

فیدان در دوره خدمت خود به عنوان رئیس آژانس اطلاعات ترکیه گفت‌وگو با کردها را با هدف پایان دادن به شورش‌های طولانی مدت آنها رهبری می‌کرد و نقش مهمی در سیاست‌های ترکیه در قبال سوریه ایفا کرده است.

انتهای پیام

کد N718591

وبگردی