آفتاب

انهدام یک گروه تروریستی در بغداد/کنترل ارتش و نیروهای مردمی بر مسیر بغداد و سامراء

انهدام یک گروه تروریستی در بغداد/کنترل ارتش و نیروهای مردمی بر مسیر بغداد و سامراء

دستگاه اطلاعات نظامی عراق یک گروهک تروریستی وابسته به داعش را در منطقه الجاسه در نزدیکی بغداد شناسایی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه‌ نیوز، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شناسایی و بازداشت اعضای این گروه تروریستی طبق اطلاعات دقیق با موفقیت انجام شد و چهار نفر از افراد این گروه اعتراف کردند که از طریق داعش و در اختیار داشتن سلاح و بمب‌های مختلف، عملیات‌ خود را اجرا می‌کردند.

اولین عضو این گروه تروریستی اعتراف کرده که ابتدا در سال 2008 میلادی به عضویت گروه انصار السنه در «منطقه الدوره و الغزالیه» درآمده و در عملیات‌ آنها شرکت کرده و بعدها به داعش پیوسته است و از طریق کار گذاشتن بمب و عضوگیری برای این گروه تروریستی عملیاتی را علیه نیروهای ارتش عراق ترتیب داده است.

دومین عضو این گروه تروریستی نیز اعتراف کرد که در ابتدا با عضویت در گروه انصار السنه در مناطق اطراف دیالی در عملیات‌ علیه ارتش عراق شرکت کرده و بعد از گذشت یک‌ سال مجروح شدنش، به عنوان مسوول اداری در گروه تروریستی داعش آغاز به فعالیت کرده است.

فرد سوم این گروه تروریستی نیز مسوول ارسال سلاح به داعش در فلوجه بوده و فرد چهارم نیز به ساخت بمب‌های کار گذاشته مشغول بوده که توسط نیروهای عراقی بازداشت شده است.

دستگاه اطلاعات نظامی عراق تصریح کرد که چندین بمب، بمب چسبی و خمپاره انداز و انواع سلاح‌ها را از این گروه کشف و ضبط کرده است.

یکی از مسوولان استان بغداد نیز در خصوص لغو مقررات منع آمد و شد در این استان اعلام کرد: قرار است که به منظور حفظ امنیت، 2000 دوربین در مناطق مختلف بغداد کار گذاشته شود.

از سوی دیگر، عماد العقابی، یکی از فرماندهان پلیس فدرال عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی توانستند با ناکام گذاشتن عملیات انتحاری گروه تروریستی داعش، کنترل کامل مسیر سامراء به بغداد را به دست گیرند.

وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی و پلیس فدرال با کمک نیروهای داوطلب مردمی توانستند کنترل کامل مسیر ارتباطی میان سامراء و بغداد به دست گیرند و این مسیر کاملاً امن است و تمام شهروندان می‌توانند از آن عبور کنند.

العقابی ضمن اشاره به ناکام گذاشتن حملات انتحاری داعش در این مسیر اعلام کرد که در تلاش است تا برای ایجاد همکاری بیشتر میان اهالی منطقه نشستی را با تمام سران و شیوخ قبائل برگزار کند.

از سوی دیگر، یک منبع در فرماندهی عملیات صلاح‌الدین اعلام کرد که نیروهای امنیتی با کمک نیروهای داوطلب مردمی توانستند تا امنیت را به تمام مناطق اطراف استان بیجی بازگردانند.

این منبع اعلام کرد که در عملیات امنیتی که به آزادسازی پالایشگاه صینینه در استان بیجی و عقب‌نشینی اعضای داعش از این مناطق منجر شد پنج تن از اعضای داعش کشته شدند.

استاندار صلاح‌الدین نیز اظهار کرد که نیروهای امنیتی عملیات پاکسازی بیجی از دست داعش را آغاز کرده‌اند و به سمت پالایشگاه‌های واقع در شمال منطقه رسیده‌اند.

از سوی دیگر، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر اظهار کرد که نباید فریب اقدامات ائتلاف برای آزادی عراق از دست داعش را خورد چراکه ائتلاف شهر کوبانی سوریه را به شهر خرابه‌ها تبدیل کرده و آن را آزاد نکرد، بلکه این کردها بودند که کنترل شهر را به دست گرفتند و آمریکایی‌ها اکنون همان کاری را می‌کنند که در سال 2006 در فلوجه انجام دادند و این شهر را به سمت خرابی و ویرانی کشاندند.

وی با اشاره به اینکه نباید فریب ائتلاف را خورد، از تمامی ملت عراق خواست تا برای مقابله با تروریسم متحد شوند و اختلافات خود را کنار بگذارند.

از سوی دیگر، عبدالوهاب ساعدی، فرمانده عملیات صلاح‌الدین نیز اعلام کرد که با کمک نیروهای دولتی و نیروهای داوطلب مردمی در شهر بیجی شمارش معکوس آزادسازی شهر تکریت نیز آغاز شده است.

وی تصریح کرد: اکنون می‌توانم بگویم که شمارش معکوس آزادسازی تکریت آن هم با حمایت نیروهای دولتی آغاز شده است.

وی از جزئیات این عملیات نظامی هیچ توضیحی ارائه نداد.

وی تصریح کرد: زمانی که مقدمات لجستیکی لازم فراهم شود، عملیات آزادسازی تکریت آغاز خواهد شد.

وی در خصوص آزادسازی پالایشگاه بیجی که ساعاتی قبل صورت گرفت افزود: پس از اینکه عملیات اولیه آزادسازی صورت گرفت متاسفانه داعش توانست بار دیگر به این منطقه نفوذ کند و کنترل آن را به دست گیرد.

وی افزود: اوضاع به زودی تغییر خواهد کرد چراکه داعشی‌ها در مقابله با ما بسیار ترسو هستند اما متاسفانه برخی اختلافات سیاسی بر روند عملیات ما تاثیر می‌گذارد.

پیشتر نیروهای امنیتی عراق تمام مناطق اطراف استان بیجی را تحت کنترل خود درآوردند.

یزن الجبوری، یکی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی نیز اظهار کرد که گام اول آزادسازی تکریت یعنی تامین امنیت مسیرهای بغداد به سامراء برداشته شده و ان‌شاءالله تمام تکریت به زودی آزاد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آزادسازی موصل گفت: آزادسازی موصل منوط به آزادسازی کامل تکریت است. چون تنها از این مسیر می‌شود موصل را آزاد کرد.

وی افزود: نیروهای مردمی با همکاری ارتش و پلیس وارد جنگ با داعش شده‌اند چراکه در آن و امکانات داعش به طور چشمگیری ضعیف شده است و پس از تکمیل مقدمات لجستیکی، موصل نیز آزاد خواهد شد.

انتهای پیام

کد N718538

وبگردی