آفتاب

بیماری‌های دریچه‌ای قلب را بیشتر بشناسید

بیماری‌های دریچه‌ای قلب را بیشتر بشناسید

یک فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق گفت: بیماری‌های دریچه‌ای قلب به دو دسته اکتسابی و مادرزادی تقسیم می‌شوند که باید شناخت بیشتری به ویژه روی دسته اکتسابی این بیماری‌ها داشت.

عنایت‌الله کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، اظهار کرد: قلب چهار دریچه‌ دارد که شامل دریچه‌ "دولتی‌ میترال" و "سه‌لتی‌ تریکوسپید" که‌ کنترل‌ جریان‌ خون‌ ورودی به‌ درون‌ بطن‌ها را بهر عهده‌ دارند و دریچه‌های‌ سه‌لتی‌ آئورت‌ و ریوی‌ نیز کنترل‌ جریان‌ خون خروجی به‌ خارج‌ از قلب‌ را بر عهده‌ دارند. تنگی دریچه‌ها موجب کاهش خروج خون از قلب و نارسایی دریچه‌ها موجب پس زدن مجدد خون پمپ شده می‌شود. پس عملکرد درست‌ دریچه‌ها برای‌ کارآمدی‌ قلب‌ به‌ عنوان‌ یک‌ پمپ‌ اهمیت‌ حیاتی دارد.

وی افزود: عوامل مادرزادی شرایطی است که فرد از زمان بدو تولد به همراه دارد که می‌تواند مربوط به ناهنجاری‌های رشد جنینی یا ژنتیکی باشد. این عوامل شامل علائمی همچون بیقراری کودک، تنگی نفس، عدم تحمل فعالیت‌های بدنی و رشد کافی می‌شود. در حالت اکتسابی بیماری‌های دریچه‌ای قلب از علل گوناگون ناشی می‌شود که شایع‌ترین علت بیماری‌های دریچه‌ای قلب در کشورهای جهان سوم بیماری‌های رماتیسمی قلب است که از یک عفونت درمان نشده در دوران کودکی و نوجوانی ناشی می‌شود.

کریمیان با اشاره به دیگر عوامل دخیل در ایجاد بیماری‌های دریچه‌ای قلب تصریح کرد: از دیگر علل بیماری دریچه قلب آندوکاربیت یا عفونت دریچه‌های قلبی است که در این حالت عفونت وارد خون فرد شده و باعث تخریب دریچه قلب می‌شود. همچنین برخی از داروها، رادیوتراپی و در بین معتادان تزریقی استفاده از سرنگ مشترک در ایجاد بیماری‌های دریچه‌ای قلب تاثیرگذار هستند.

این فوق تخصص یادآور شد: با توجه به نوع بیماری ایجاد شده و علت ایجاد آن، نحوه درمان نیز متفاوت است. در صورتی که علت ایجاد کننده بیماری، علت عفونی نباشد و تنگی یا نارسایی ایجاد شده در حد شدید نباشد، با توجه به شرایط بیمار تست‌های تشخیصی با درمان‌های طبی اقدام به درمان صورت می‌گیرد و آموزش‌هایی به لحاظ رژیم غذایی به افراد داده می‌شود. در صورتی که این تنگی شدید باشد دریچه‌ها نیاز به ترمیم یا تعویض پیدا می‌کنند که بسته به شرایط بیمار از نوع مکانیکال یا بیولوژیک استفاده می‌شود. به همین دلیل افراد باید از درمان‌های خودسرانه پرهیز کنند تا در آینده زندگی طبیعی‌تری با وجود بیماری داشته باشند، چرا که در غیر این صورت عواقب غیر قابل بازگشتی برای فرد بیمار ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N718309

وبگردی