آفتاب

کری: تنها شانس تمدید مذاکرات، رسیدن به چارچوب کلی توافق است

کری: تنها شانس تمدید مذاکرات، رسیدن به چارچوب کلی توافق است

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بدون دستیابی به چارچوب توافق تمدید دوباره مذاکرات امکان‌پذیرنخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه‌ آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی ان‌بی‌سی درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و امکان تمدید این مذاکرات گفت: تنها شانسی که در این مرحله برای تمدید مذاکرات وجود دارد این است که ما به معنای واقعی بتوانیم به چارچوب کلی توافق دست پیدا کنیم.

کری ادامه داد: اما اگر قادر نباشیم در هفته‌های پیش رو تصمیمات لازم برای توافق را اتخاذ کنیم فکر می‌کنم تمدید مذاکرات غیر ممکن خواهد بود. من بر این باورم که ما تمدید مذاکرات در این مرحله را نمی‌خواهیم.

به نوشته‌ روزنامه‌ی واشنگتن پست ایران و شش قدرت جهانی که در نوامبر 2013 به یک توافق اولیه درخصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران و کاهش بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور دست پیدا کردند اکنون پس از دو بار تمدید مذاکرات تا 30 ژوئن سال 2015 فرصت دارند تا به توافق جامع برسند.

این اظهارات جان کری، قاطعانه‌ترین حرف‌هایی است که از سوی دولت آمریکا درباره ضرب‌الاجل مذاکرات شنیده می‌شود و نشان می‌دهد که 30 ژوئن آخرین ضرب‌الاجل خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارکرد: اگر شما تصمیمات لازم برای اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌ هسته‌ای‌تان را بگیرید یا اگر نتوانید این کار را انجام دهید ، ممکن است حاوی داستانی باشد که هیچ یک از ما نمی‌خواهیم آن را بشنویم.

کری در حالی شب گذشته این اظهارات را بیان کرده است که وی طی هفته‌های اخیر دیدارهای متعددی را با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشته است که آخرین بار آن در آلمان و در حاشیه‌ کنفرانس امنیتی مونیخ بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا هیچ گونه جزئیاتی درباره‌ این رایزنی‌های سخت و پیچیده بیان نکردند و تنها به این نکته اکتفا کردند که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

انتهای پیام
کد N718278

وبگردی