آفتاب
گفتگوی مهر با کارشناس ترک:

دلایل ناراحتی غرب از ایران/انقلاب اسلامی سرنوشت منطقه راتغییر داد

دلایل ناراحتی غرب از ایران/انقلاب اسلامی سرنوشت منطقه راتغییر داد

یک تحلیلگر ترک با بیان اینکه انقلاب ایران بین دو قدرت امپریالیستی و کمونیستی گزینه ای سومی را مطرح کرد گفت: این گزینه مورد توجه دیگر ملت های آزادیخواه قرار گرفت و شمار زیادی به این روند پیوستند.

«ارجان دولابجی» نویسنده و محقق روزنامه آیدینلیک ترکیه به سوالات خبرگزاری مهر پاسخ داد. این روزنامه نگار که در سال 1979 نوجوانی 14 ساله بود و اخبار وقوع انقلاب اسلامی در ایران را با هیجان دنبال می کرد گفت: در آن زمان سقوط شاه ظالم ایران موجب خوشحالی ما بود. گویی همین دیروز بود که امام خمینی (ره) در میان استقبال گسترده مردم، به ایران بازگشت. همینطور از جنگی که عراق به فاصله اندکی پس از انقلاب به ایران تحمیل کرد، ناراحت شدیم، با این حال با دیدن بسیج عمومی مردم ایران و عزیمت پیر و جوان به جبهه ها بار دیگر هیجان زده شدیم. حس وطندوستی ایرانی ها مثال زدنی است. همانطور که مردم ترکیه نیز در جنگ چانک قلعه نبردی تاریخی را در مقابل قدرت های استعمارگر به نمایش گذاشتند.

دولابجی که در این سال ها به عنوان خبرنگار از نزدیک وقایع پس از انقلاب اسلامی ایران را زیر نظر داشته در ادامه افزود: روزنامه آیدینلیک در مورد انقلاب ایران اخبار و مطالب زیادی منتشر کرده است. این انقلاب بسیار مهم است زیرا سرنوشت منطقه را تغییر داد. ایران با این انقلاب حرکت بزرگی انجام داد و در کسب استقلال الگویی برای کشورهای دیگر شد. اگر در زمان حیات امام خمینی (ره) آتاترک نیز زنده بود، این دو دوستان خوبی می شدند.

وی در پاسخ به این سوال که انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر جنبش های رهایی بخش جهان داشته اظهار داشت: انقلاب ایران سرمشق جنبش های آزادیخواهانه و استقلال طلبانه است. این انقلاب حرکتی ملی بود. ایران با پیشینه تاریخی عظیم یکی از کشورهای مهم در منطقه و آسیا به شمار می رود، از این رو نمی تواند وابسته باشد. رژیم شاه این استقلال را از بین برده و به نوکر ایالات متحده تبدیل شده بود. ملت ایران علیه این وضعیت شوریده و قیام کرد. تا سال های دهه 1980 میلادی ملت های زیادی با حکومت های مستبد مبارزه کرده و استقلالشان را به دست آورده بودند. در چنین دورانی ایران دیگر نمی توانست وابستگی را تحمل کند، ملت این روند اشتباه را متوقف کرد و سرنوشت خود را در دست گرفت.

دولاجی یادآور شد: ایران با این واقعه مهم، به الگویی برای جهان تبدیل شد و نشان داد که می توان در مقابل قدرت های بزرگ ایستادگی کرد. ملت ایران توانست یک ابرقدرت را شکست دهد به همین دلیل هر چقدر از این کار به خود ببالد باز هم کم است. قیام مردم ایران همچنین به ملت های مظلوم جهان امید و انگیزه داد. ایران پس از پیروزی انقلاب اعلام کرد در کنار ملت های مظلوم خواهد ایستاد. در این راستا به جنبش های آزادیخواه کمک کرد؛ با بستن سفارت رژیم صهیونیستی، پرچم فلسطین را در آنجا به اهتزار درآورد. ایران همچنین صلح طلبی خود را نیز به نمایش گذاشت. در کنار این، نیروی حزب الله که با قدرت در برابر اسرائیل ایستاده است، موفقیت ایران است. اگر انقلاب ایران به وقوع نپیوسته بود، چنین امری محقق نمی شد. ایران جبهه مقاومت و ایستادگی را در منطقه ایجاد کرد.

خبرنگار روزنامه آیدینلیک ترکیه در تشریح میزان تاثیر پیام انقلاب اسلامی ایران برای ملت های انقلابی جهان گفت: امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران در مصاحبه ای که در زمان بازگشت از پاریس به ایران با روزنامه آیدینلیک انجام داد قدرت های جهان را از مداخله در مسائل این کشور باز داشت و بعدها نیز در این راستا اقداماتی انجام داد. کوشید ایرانی مستقل و قدرتمند ایجاد کند. پای حرفش ایستاد. با قیام استقلال طلبانه ایران، ملت های ستم دیده و مظلوم جهان نیز به آن پیوستند. ایران شجاعان به سوی این قیام ها دست یاری دراز کرد. این سیاست بسیار موثر بود. در سال های اخیر این رویکرد را در مناسبات ایران با کشورهای آمریکا لاتین می بینیم.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود در بیان ویژگی های انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: انقلاب ایران بین دو قدرت امپریالیستی و کمونیستی گزینه سومی را مطرح کرد. این گزینه مورد توجه کشورهایی مانند چین، هند، یوگوسلاوی و مصر قرار گرفت که در آن زمان به دنبال استقلال و خارج شدن از بلوک شرق و غرب بودند. شمار بیشتری از کشورها نیز به این روند پیوستند. «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» راه سومی بود که ایران به جهانیان نشان داد. به بیان دیگر ایران به الگویی برای کشورهای استقلال طلب جهان تبدیل شد. امروز نیز ایران در مبارزه با تروریسم در کنار ملت های فلسطین، لبنان، سوریه و عراق ایستاده و با اقدامات خود نقشه های امپریالیسم را در منطقه نقش بر آب کرده است.

به گفته این محقق ترک، لیبرال دموکراسی از انقلاب اسلامی ایران هراس دارد زیرا دو رویی و نفاق غرب را افشا می کند. به بیان دیگر لیبرال دموکراسی متشکل از دو رویی، نفاق و دروغ است. غرب از ایران به این خاطر که به دنبال استقلال کامل خود بوده و در مقابل قدرت ها سر خم نمی کند، ناراحت است. قدرت های غربی می خواهند دیگر کشورها به آنها وابسته بوده و مستعمره شان شوند. دلیل دیگر هراس از انقلاب ایران این است که این انقلاب نظم دروغین جهان را بر هم زده و مسیر جدیدی را به ملت ها نشان داده است. این امر قدرت ها را نگران می کند و از این رو با انقلاب ایران مقابله می کنند.

دولابجی یادآور شد: مفهوم دموکراسی دروغ بافی و حرافی نیست، دموکراسی تنها پای صندوق های رای رفتن هم نیست. دموکراسی در واقع آزاد زیستن و دستیابی به حقوق برابر، رشد اقتصادی، برخورداری از حقوق اجتماعی، استقلال و مهمتر از همه داشتن امنیت است. تمام اینها را می تواند در ایران مشاهده کرد. ایران یکی از امن ترین کشورهای جهان است، این نشان می دهد ایران یکی از دموکرات ترین کشورها است. برای غرب دموکراسی مفهوم دیگری دارد. آنها کسانی را که می خواهند از صندوق ها بیرون می آورند. آیا این یک فریبکاری بزرگ نیست؟ سوریه یکی از کشورهای امن جهان بود، اما چه شد؟ وعده غرب برای این که به این کشور دموکراسی خواهد آمد موجب ریخته شدن خون هزاران نفر در این کشور شد. مسئول ریخته شدن این خون ها کیست؟ آنها، این را دموکراسی می نامند. هر چیز که ناقص باشد، دموکراسی مورد پسند غرب است.

وی افزود: به نام دموکراسی، جهان را به خون آغشته اند. هر سو را بنگری، ترور و اشک و آه می بینی. تمام اینها آثار اقدامات غرب است. تمام گروه های تروریستی دنیا با کمک سیا، موساد و سازمان های جاسوسی غربی شکل می گیرند. این گروه ها در چارچوب سیاست های غرب حرکت می کنند. در پس این گروه ها نیز ارتش اشغالگر غرب از راه می رسد. آنچه که امروز در منطقه شاهدش هستیم، شاهد این مدعا است. یکی از شعارهای انقلاب اسلامی ایران زندگی در صلح و به دور از شکنجه و آزار است. اگر به تحولات امروز بنگریم متوجه می شویم که جهان چقدر به این مسئله نیاز دارد. ایران با حرکت در این راستا، در جبهه مقابله با تروریسم فعال است و کسانی را که با تروریسم می جنگند، یاری می کند. دولابچی با بیان اینکه ایران یک کشور اسلامی است گفت: ایران باید در این زمینه فعال تر شود. دیگران هر چه می خواهند بگویند، ایران باید راهی را که در پیش گرفته با جدیت دنبال کند. نتیجه این رویکرد در آینده بیش از پیش مشخص خواهد شد.

این محقق روزنامه آیدینلیک در بخش دیگری از سخنان خود به نقش امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران پرداخت و تاکید کرد: این انقلاب با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. وی یکی از رهبران انقلابی بزرگ تاریخ بشریت است. من مورخ دوره جمهوری ترکیه هستم و انقلاب اسلامی ایران و تحولات آن را تعقیب می کنم. در سفرم به ایران به حرم امام خمینی(ره) رفتم. بعد سری به جماران زدم و از سادگی زندگی اش متاثر شدم.

-------------------

پیمان یزدانی

کد N717979

وبگردی