آفتاب

آصفی:آمریکایی‌ها با اصرار بر دو مرحله‌ای شدن مذاکرات به دنبال بهانه جویی هستند

آصفی:آمریکایی‌ها با اصرار بر دو مرحله‌ای شدن مذاکرات به دنبال بهانه جویی هستند

نسیم آنلاین نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات در واکنش به اظهارات "جان کری" گفت: باید نسبت به آمریکایی‌ها بدبین باشیم. فرمایشات امروز رهبری راهگشا و یک پیام روشن به طرف‌های مقابل بود.

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه فرمایشات امروز رهبری به نظر من خیلی راه گشا بود، گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری یک پیام روشن به طرف‌های مقابل بود که قدر فرصت را بدانند و زمان را از دست ندهند.

او گفت: کلیات موضوع به گمان من خیلی روشن است یعنی همه این را می‌دانند کلیات در موضوعات مختلف که شش یا هفت موضوع است وقتی رهبری اشاره کردند که کلیات و جزئیات در یک زمان تعیین شود برای جلوگیری از سوء استفاده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات ادامه داد: اینکه کلیات به صورت خیلی کلی و مجمل توافق شود و در جزئیات هر طرفی بتواند برداشت خودش را اعلام کند، منجر به این می‌شود که مذاکرات در زمان بازگویی جزئیات هم به نتیجه نرسد به نظرم باید کلیات را و جزئیات را در این مقطع با هم دید.

او با بیان اینکه باید روی کلیات تفاهم کرد تا به جزئیات رسید این به لحاظ ظاهر حرف منطقی است، گفت: بیشتر از یک سال و نیم است صحبت می‌کنیم یعنی اگر شما در یک سال و نیم نتوانید روی کلیات نتیجه برسید، طبیعی است که در دو، سه سال هم که روی جزئیات زمان بگذاریم،عملی نیست.

آصفی گفت: مقام معظم رهبری با رهنمودهای امروزشان از سوء استفاده طرف مقابل هنگام ورود به جزئیات وتلف کردن زمان با طرح مباحث کلی، گنگ وچند پهلو جلوگیری کردند.

او گفت: اگر آمریکایی‌ها اراده ای برای توافق بر کلیات و جزئیات مذاکرات را دارند تا تیرماه زمان دارند تا کلیات و جزئیات را باهم ببینند و موضوع را فیصله بدهند به طور مثال در مورد ظرفیت غنی‌سازی ابعاد غنی‌سازی و فعالیت این را به عنوان یک موضوع می‌توانند کلی و جزئیاتش را ببینند.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با تاکید دوباره مبنی بر اینکه اگر آمریکایی بهانه جویی نکنند فرمایشات رهبری بسیار راهگشا خواهد بود، گفت: آمریکایی‌ها باید از فرصت استفاده کنند و با هدف تمام کردن مذاکرات در یک وقت معقول بقیه زمان را رویش برنامه ریزی کنند.

او در ادامه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا بعد از فرمایشات رهبری مبنی بر تاکید مجدد بر دومرحله ای شدن مذاکرات گفت: این یک بهانه جویی جدید آمریکا است ، رهبری هم بارهای فرموده اند که گذشته نشان می‌دهد که ما باید نسبت به آنها بدبین باشیم و نمی‌توانیم هر طرحی را که به ما می‌دهند ما عمل و به تعبیر دیگر در زمین بازی آنها ما بازی کنیم.

آصفی در پایان گفت: اگر آمریکا مسائل و مشکلات داخلی دارد خودش باید آن را حل کند و به ما ربطی ندارد. نمایندگان ما در مذاکرات نماینده کل نظام هستند و پشتوانه نظام را دارند.

 


23231

 

کد N717860

وبگردی