آفتاب

کری: شاهد ظهور پدیده تروریسم با دستاویز دین هستیم / نیمی از رهبران داعش را کشته‌ایم

کری: شاهد ظهور پدیده تروریسم با دستاویز دین هستیم / نیمی از رهبران داعش را کشته‌ایم

وزیر خارجه آمریکا در اختتامیه کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد که ائتلاف و هم پیمانان آن توانسته‌اند یک‌پنجم از مناطق تحت اشغال داعش را از سیطره این گروه خارج کنند و نیمی از رهبران این گروه را از پای درآورند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در این اظهارات تاکید کرد: برخی‌ تلاش دارند از دین و تفکرات آیینی برای اهداف تروریستی خود سوءاستفاده کنند اما هیچ دین و مکتبی تروریسم و کشتن زنان و کودکان را جایز نمی‌داند.

کری ادامه داد: بشریت در قرن بیستم تلاش‌های بسیاری کرد تا ساختارهای دیکتاتوری موجود را از بین ببرد و امروز نیز ما شاهد ظهور پدیده تروریسم با دستاویز دین هستیم که باید با آن مقابله کنیم. داعش و بوکوحرام دو نمونه از این پدیده هستند و جامعه جهانی باید تا نابودی آنها از پای ننشیند.

وی گفت: موفقیت‌های چشمگیری در رویارویی با داعش در عراق و سوریه داشتیم و موفق شدیم یک پنجم اراضی تحت اشغال آنها را از چنگشان خارج کنیم و نیمی از رهبران این گروه تروریستی را از پای درآوریم. داعش اکنون ضعیف‌تر شده و در حال عقب‌نشینی است. همان‌گونه که در کوبانی نیز شاهد بودیم حملات ائتلاف تاثیر بسیاری بر نیروهای کرد و دیگر رزمندگان برای رویارویی با داعش داشته است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه بار دیگر مواضع دولت آمریکا علیه دولت سوریه را تکرار کرد و گفت: در کنار مقابله با داعش به فشارهای خود علیه دولت بشار اسد که جایی در آینده سوریه ندارد، ادامه می‌دهیم. اقدامات بشار اسد باعث شد تا داعش ظهور کند و قدرت بگیرد.

کری افزود: جنگ با داعش باید از مدارس، اماکن مذهبی، دانشگاه‌ها و در جوامع انسانی آغاز شود. تروریست‌ها ممکن است ساختارهای خود را برای آینده تغییر دهند اما ما باید به مبارزات خود علیه آنها ادامه می‌دهیم.

وی در پایان گفت: گرچه شرایط کنونی نیز دشوار است اما ما مراحل سخت‌تر از آن نیز پشت‌سر گذاشته‌ایم. ما پیشتر در مقابل افراط‌گرایی‌های مذهبی و هولوکاست ایستاده‌ایم و اکنون نیز با اتحاد می‌توانیم به این مسیر ادامه دهیم.

انتهای پیام

کد N716951

وبگردی