آفتاب

علیرضا جزینی خبر داد: افزایش شگفت انگیز مصرف آمفتامین ها

علیرضا جزینی خبر داد: افزایش شگفت انگیز مصرف آمفتامین ها

نشست مشورتی و آموزشی منطقه‌ای مدیریت مصرف مواد شبه آمفتامینی صبح امروز با حضور نمایندگان سازمان ملل و تعدادی از دیپلمات‌های مقیم تهران در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا جزینی در نشست مشورتی و آموزشی منطقه‌ای مدیریت مصرف مواد شبه آمفتامینی که صبح امروز با حضور نمایندگان سازمان ملل و تعدادی از دیپلمات‌های مقیم تهران در تهران برگزار شد، گفت: مدیریت مصرف مواد شبه آمفتامین یکی از فوریت‌های برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در شرایط کنونی مبارزه جهانی با مواد مخدر است.

او ادامه داد: سهولت تولید، توزیع، ارزانی قیمت، آسانی مصرف، و از همه مهمتر اثرات محرک این مواد باعث می‌شود تا اعتیاد به مواد ‌آمفتامین با سرعت شگفت‌انگیزی در اقصی نقاط جهان گسترش یابد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بنابراین مواجهه با این مساله مستلزم دانش، مهارت و تلاش‌های خستگی ناپذیر است زیرا اولاً علی‌رغم اینکه در دهه‌های اخیر اکثر دولت‌ها در برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر کشورهایشان سیاست متوازن مقابله با عرضه و کاهش تقاضا را منظور کرده‌اند اما به سبب درهم آمیختگی مواد مخدرو اعتیاد با جرایم سازمان یافته همچنان برنامه‌های کاهش آسیب و درمان تحت اشعاع اقدامات کاهش عرضه قرار دارد.

جزینی گفت: به واسطه آنکه در گذشته اعتیاد نوعی جرم محسوب می‌شد هنوز ذهنیت تمامی دست اندرکاران در سطوح مختلف آنچنان که باید نسبت به کاهش آسیب به عنوان یک روش علمی و شیوه مبتنی بر شواهد تغییر نیافته است. به همین دلیل اگرچه چندسالی است که در برخی از کشورها برنامه های کاهش آسیب اجرا می‌شود اما آنچه تاکنون در این زمینه صورت گرفته در مقایسه با ابعاد مساله بسیار ناچیز است.

او ادامه داد: با وجود آنکه منطق اقتصادی انتخاب کاهش تقاضا را توجیه و توصیه می‌کند اما فوریت‌های مقابله با جرایم و وجود نهادهای مقابله‌ای با وظایف گسترده از جمله موضوع مبارزه با مواد مخدر که باعث می‌شود که اختصاص بودجه به برنامه های کاهش آسیب در اولویت ثانویه قرار گیرد بنابراین تشکیل برگزاری جلساتی از این قبیل با هدف تقویت ظرفتی‌های منطقه‌ای خصوصا دانش افزایی متخصصین با هماهنگی عوامل درگیر با برنامه های کاهش آسیب و مدیریت مصرف مت‌آم‌فتامین‌ها اقدامی استراتژیک ضروری و به موقع است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این جلسه از نظر من به مثابه قطعه مهمی از پازل مبارزه با مواد مخدر است که نه تنها برنامه‌های مبارزه را در منطقه تکمیل می کند بلکه مکمل جریان مبارزه جهانی با مواد مخدر است. حضور شما در تهران به این معنا است که از مرحله همکاری نهادهای مردم نهاد با دولت‌ها از سطح ملی عبور کرده و در حال پی‌ریزی افکار منطقه‌ای منسجم هستید تا به توانید به موضوع امکانات و هم افزایی مشترک بپردازید.

حمایت از مداخلات جوامع مدنی در برنامه های کاهش آسیب

جزینی گفت: اگر همه پذیرفته‌ایم که مساله مواد مخدر یک مساله جهانی است و مقابله با آن نیز در گرو همکاری سیاستمداران، سیاستگذاران و کارگزاران و آحاد جوامع مختلف در یک منطقه و بست آن به سوی فرامنطقه و سایر نقاط جهان است که از ضروریات این سیاست تشکیل جلساتی از این قبیل است.

او همچنین گفت: نکته مهم در تکمیل این چرخه مشارکت نهادهای بین‌المللی بخصوص دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل است که در اینجا حضور دارند و نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند. قطعه دیگر این پازل اراده کشورهای کمک‌کننده است که تلاش می‌کنند با کمک‌های مادی و فنی در مبارزه مشارکت کنند. اما لازم می‌دانم ضرورت تناسب این کمک‌های با مشکلات مختلف منطقخه و خسارات عدیده ناشی از آن را یادآوری کنم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با درنظر داشتن این واقعیت‌ها و درک فوریت مساله آمفتامین‌ها سیاست‌های کاهش تقاضا را با تأکید بیشتری تعقیب می‌کند. این نشست که برای سومین بار و در ادامه و تکمیل سیاست توانمندسازی نهادهای غیردولتی و شبکه سازی آنها در سطوح منطقه و فرامنطقه و امسال با موضوع مشخص مدیریت مصرف مواد شبه آمفتامین تشکیل می‌شود شاهدی بر اعتقاد راسخ ما بر ضرورت حمایت از مداخلات جوامع مدنی در برنامه‌های کاهش آسیب است.

جزینی گفت: برنامه مقابله با ورود و قاچاق مواد مخدر به عنوان بخشی از مبازره با عرضه و ارزش تقاضا در جمهوری اسلامی ایران به منظور همسایگی با منشأ کشت، تولید و قاچاق با جدیت دنبال می‌شود. به طوری که افزون بر اهدای هزاران شهید در چند سال گذشته و تعداد 15 نفر درسال جاری در راه نجات بشر از این بلیه جوانی خود را فدا و خانواده آنها تا پایان عمر می‌بایست تبعات منفی عضو خانواده را تحمل کنند که این خسارت جبران ناپذیر است و البته علاوه بر خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌باشد.

او گفت: تردیدی ندارم که این نشست به واسطه درک متقابل و همفکری که وجود دارد جذاب پربار و منتج به نتایج قابل اعمال در برنامه‌های کاهش آسیب کشورهای منطقه خواهد بود.

افزایش مصرف آمفتامین ها از ۵ درصد به ۲۵درصد

پرویز افشار به عنوان دیگر سخنران این نشست، گفت: ایران در زمینه کاهش آسیب اعتیاد تجارب زیادی دارد.

او ادامه داد: ایران نیز مانند تمام کشورهای دنیا دچار تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به صنعتی شده و در زمینه کاهش آسیب مواد مخدر صنعتی نیازمند آموزش است. خوشحالم که این کارگاه به ما بیاموزد تا چگونه با شیوع مصرف آمفتامین‌ها و در حوزه کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد به روانگردان‌ها عمل کنیم.

افشار گفت: شیوع مصرف آمفتامین‌ها در ایران از 5 درصد به 25 درصد افزایش یافته که این موضوع بسیار نگران‌کننده است. یکی از برنامه‌های سال آینده، ارتقای کاهش آسیب معتادان خواهد بود.

در ادامه این نشست لیک بونوات نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سخنانی گفت: این جلسه رفتار جامعه مدنی را در مورد عکس‌العمل مجامع نسبت به آمفتامین‌ها نشان می‌دهد.

او گفت: استفاده از مواد مخدر موضوعی است که جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ورود NGO ها به این موضوع لازم است.
بونوات با تشکر از همکاری‌های ایران گفت: از وقتی که در سال 1999 دفتر UNODC در ایران کار خود را آغاز کرد همکاری خوبی با دولت ایران داشته و جهت فعال کردن و ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد، از ایران و سازمان بهزیستی تشکر می‌کنم.

او در مورد مصرف آمفتامین‌ها در دنیا گفت: به علت ساخت این آمفتامین‌ها در کارگاه‌های کوچک و به صورت زیرزمینی دقیقاً نمی‌دانیم که چه مقدار آمفتامین در دنیا تولید و مصرف می‌شود اما همین اندازه می‌دانیم که این ماده دومین ماده مخدر پرمصرف دنیاست.

۱۳۶۰ ان جی او مربوط به اعتیاد داریم

همایون هاشمي رييس سازمان بهزيستي در نشست مشورتي،آموزشي منطقه اي مديريت مصرف مواد مخدر، گفت:سازمان بهزيستي به عنوان تخصصي ترين سازمان در حوزه خدمات اجتماعي در مورد پيشگيرب و كاهش آسيب هاي اعتياد در سال هاي گذشته ارايه داده است.

هاشمي ادامه داد: سازمان بهزيستي بزرگترين شبكه اجتماعي كشور را داراست كه بيش از ٣٥٠٠ان جي او و سمن خدمات مبتني بر مردم ارايه مي دهند كه ١٣٦٠ان جي او مربوط به اعتياد است.

رييس سازمان بهزيستي در ادامه گفت: در حوزه خدمات اعتياد ما به پيشگيري،درمان، كاهش و توانمند سازي توجه ميكنيم. كار شايسته اي كه همكاران من در دو دهه اخير رقم زدند شعار ما مبتني بر مردم بوده.

او ادامه داد: ١٥٩عنوان فعاليت و ريز فعاليت داريم كه عمده آن مبتني بر مردم است. در حوزه توانبخشي اعتياد مبتني بر خدمات مردمي است. سال گذشته كمپين پيشگيري از اعتياد راه انداختيم كه امسال هم همكاران ما در ٨شهر آن را دنبال مي كنند. قسمت عمده فعاليت هاي سازمان بهزيستي در حوزه درمان است كه امسال روندمان را به پيشگيري و درمان خانه به خانه تغيير داديم.

با كمك شبكه اجتماعي و مددكاران افتخاري قصد داريم به عنوان ياوران محله استفاده كنيم. می خواهیم خانه به خانه
وارد شویم تا از اعتیاد پیشگیری کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در همه دنیا علم وآگاهی به اعتیاد کم است گفت: آگاهی لازم به والدین، معلمان و اساتید دانشگاه ها داده نشده است این اطلاعات را ما باید در اختیار بگذاریم تا با اعتیاد مقابله شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: قسمت دوم موضوع شبکه ای است که به عنوان اقناع محسوب می شود که سازمان های مردم نهاد وابسته به بهزیستی هستند. این گروه ها با مفهوم مشترک گام بر می دارند و اگر بتوانیم در منطقه نیز حضور خود را گسترش دهیم باعث رشد ما می شود.

هاشمی با اشاره به اینکه باید یک مکتب و ایدئولوژی را طراحی کنیم، گفت: مکتبی باید باشد که در آن اطلاعات درست به مردم بدهیم. هروقت معلمان و والدین و مردم وارد این عرصه شدند و اطلاعات درست به اینها دادیم جلو این سیل توفنده و مخرب را خواهیم گرفت. باید به عنوان مصیبت اجتماعی به موضوع نگاه کنیم.

او ادامه داد: سازمان بهزیستی اعتقاد دارد برای مبارزه با پدیده شوم اعتیاد باید جریان سازی اجتماعی کرد و به عنوان مصیبت اجتماعی به آن نگاه کرد. بهترین مددکاران اجتماعی در حوزه اعتیاد پدر و مادرها هستند.

46233

 

کد N716779

وبگردی