آفتاب

شکست پروژه مظلوم‌نمایی اسراییل با حربه ایران هراسی در اروگوئه

شکست پروژه مظلوم‌نمایی اسراییل با حربه ایران هراسی در اروگوئه

سفارت ایران در اروگوئه در بیانیه ای ادعای منتشر شده از سوی رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر دست داشتن یک دیپلمات ایرانی در بمب‌گذاری در نزدیکی سفارت تل آویو در مونته‌ ویدئو را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از سایت مناره، در این بیانیه با رد قاطع هرگونه ارتباط دیپلمات‌های ایرانی با این مساله و هم‌چنین ادعای اخراج دیپلمات‌ها از سوی مسوولان اروگوئه از این کشور، اعلام شد که انتشار چنین اخبار دروغینی در راستای ایجاد سناریویی جدید برای بدنام کردن جمهوری اسلامی ایران در محافل بین‌المللی از سوی مخالفان با توسعه روابط تهران با باقی کشورهای جهان است.

روز جمعه 6 فوریه (17 بهمن‌ماه) روزنامه صهیونیستی هاآرتص ادعای اخراج یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در اروگوئه به ظن ارتباط با بمب‌گذاری چهار هفته پیش (هشتم ژانویه) در مونته ویدئو را منتشر کرد.

هاآرتص مدعی شد تحقیقاتی که سازمان اطلاعاتی اروگوئه در مورد انفجار بمب در نزدیکی سفارت رژیم صهیونیستی در مونته ویدئو انجام داد، به اخراج این دیپلمات ایرانی انجامید.

این روزنامه صهیونیستی نامی از دیپلمات اخراجی نبرده و تنها به نقل از یک کارمند بلند پایه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نوشته است اروگوئه پس از اخراج این دیپلمات، این موضوع را به اسراییل اطلاع داده است.

بمب گذاری مورد اشاره روزنامه هارتص انقجار شیئی کوچک در تاریخ هشتم ژانویه سال‌جاری میلادی در کنار مرکز تجارت جهانی مونته ویدئو بود که سفارت رزیم صهیونیستی در طبقه نهم این ساختمان قرار دارد. این انفجار به‌طور کامل عمل نکرده بود و به کسی هم آسیب نرسانده بود. با این‌حال رسانه‌های صهیونیستی تلاش کردند تا این اقدام را در چارچوب سیاست مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها حلقه‌ای دیگر از نوع حملات علیه یهودیان توصیف کنند.

پس از طرح این ادعا از سوی روزنامه صهیونیستی هارتص، کاخ ریاست جمهوری و وزارت روابط خارجی اروگوئه در بیانیه‌های جدا این ادعا را رد کردند.

وزارت روابط خارجی و وزارت کشور اروگوئه در تاریخ 17 /11 /93 با صدور بیانیه مشترکی محورهایی را منتشر کردند که خط تبلیغی صهیونیست‌ها را کاملا ساختگی و سناریوپردازی قلمداد می‌کرد. محورهای مهم این بیانیه عبارتند از:

- در رابطه با موضوع 24 نوامبر 2014 که طی آن یک چمدان در حوالی محل پیشین سفارت اسراییل واقع در خیابان Bvrd. Artigas شناسایی شد و نیز مورد 8 ژانویه 2015 که طی آن یک بسته در نزدیکی ساختمان تجارت جهانی مونته ویدئو، مقر جدید سفارت اسراییل کشف شد به اطلاع می رساند بر اساس تحقیقات وزارت کشور هیچ گونه مدرکی دال بر داست داشتن یکی از کارمندان سفارت ایران در اروگوئه و یا هر سفارت‌خانه دیگر در این اقدامات مشاهده نشده است.

- در رابطه با حوادث فوق، اداره کل اطلاعات و امنیت کشور فاقد هر گونه مدرکی جهت متهم کردن فردی در رابطه با بسته کشف شده (در 8 ژانویه سال جاری) در حوالی ساختمان تجارت جهانی است. هم‌چنین هر گونه فیلم و یا تصویری که نشان دهد فرد و یا افرادی بسته مذکور را در محل قرار داده‌اند در دست نیست. تحقیقات به‌عمل آمده توسط وزارت کشور فاقد هرگونه مدرکی دال بر دخالت ایران در این باره است.

- در رابطه با مورد 24 نوامبر 2014 که در حوالی سفارت اسراییل رخ داد، وزیر روابط خارجی بلافاصله سفیر اسراییل را جهت مشورت به وزارت خارجه فراخوانده و فرد اخیر اطلاعات خود را ارائه کرد. این اطلاعات توسط وزارت کشور بررسی و گزارشی دررابطه با قراردادن چمدان در محدوده 100 متری نمایندگی اسراییل به وزارت خارجه تحویل شد. چمدان مورد بحث فاقد هرگونه موارد منفجره است.

- به‌دنبال این تحولات نیروهای ویژه پیشگیری و حفاظت جهت سفارت اسراییل، کارمندان سفارت و جامعه یهودیان اروگوئه درخواست شد. هم‌چنین هر دو وزارتخانه با سفارت اسراییل جهت حضور کارشناسان این کشور در محل و تعمیق تحقیقات مربوطه همکاری کردند.

- درنتیجه دولت جمهوری شرقی اروگوئه هیچ دیپلماتی را اخراج نکرده است. وزارت‌خانه‌های کشور و خارجه تدابیر لازم جهت تضمین امنیت کشور را اتخاذ کرده و نسبت به وظیفه حفاظت از نمایندگی‌های سیاسی بر اساس دستورالعمل کنوانسیون 1961 حقوق دیپلماتیک وین تاکید می‌کنند.

تحلیلگران مسائل آمریکای لاتین معتقدند اگر چه دامن زدن ایران‌هراسی هدف اول صهیونیست‌ها در انتشار خبرهایی مانند خبر روزنامه هارتص است، اما نباید از یاد ببریم که در آخرین حمله صهیونیست‌ها به غزه رییس‌جمهور اروگوئه خوزه موخیکا در کنار سایر رهبران آمریکای لاتین از جمله فرناندز کرشنر، رییس‌جمهور آرژانتین و نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا به‌شدت از جنگ طلبی صهیونیست‌ها اعلام انزجار کردند و اقدام اخیر صهیونیست‌ها در راه انداختن تبلیغات علیه امنیت و ثبات در اروگوئه به نوعی انتقام کشی از مواضع رییس‌جمهور اروگوئه نیز قلمداد می‌شود.

انتهای پیام

کد N716528

وبگردی