آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

توضیحات سفیر ایران در باکو درباره عدم لغو روادید از سوی آذربایجان

توضیحات سفیر ایران در باکو درباره عدم لغو روادید از سوی آذربایجان

سفیر ایران در باکو درباره لغو روادید از سوی ایران از سال 1388 برای شهروندان جمهوری آذربایجان و دلیل عدم انجام اقدام متقابل از سوی باکو گفت: جمهوری آذربایجان با هیچ کشوری لغو روادید ندارد و در مجموع نسبت به صدور روادید قوانین سختگیرانه دارد.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: احتمال داده می شود برای رشد گردشگری تسهیلات بیشتری برای صدور روادید ایجاد شود. اتباع ایرانی در مبادی ورودی به نخجوان می‌توانند روادید 15 روزه دریافت نمایند و مذاکره می کنیم تا این قانون در همه مرزهای چهاگانه اجرا شود. ما طرفدار تردد اتباع دو کشور هستیم و به همین دلیل روادید برای اتباع آذربایجانی را بطور یکجانبه لغو کرده‌ایم.

وی درباره روابط دوجانبه میان ایران و جمهوری آذربایجان گفت: از سال 2007 که جمهوری آذربایجان در زمره صادرکنندگان گاز و نفت قرار گرفته، به دلیل کسب درآمد سرشار، در مسیر توسعه قرار گرفته و پیشرفت‌های جمهوری آذربایجان در زمینه‌های اقتصادی و عمرانی قابل توجه است و به همین دلیل وضعیت رفاهی مردم این کشور هم در مسیر پیشرفت است. ذخایر عظیم نفتی آذربایجان انگیزه‌ای قوی برای پایه‌ریزی اقتصاد ملی بر مبنای آن از سوی دولت آذربایجان و نیز برای حضور سرمایه گذاران بزرگ غربی در منطقه محسوب می شود. قابلیت های کشاورزی به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب و دشت‌ها و منابع آب کافی، استعداد توسعه دامپروری و باغ داری همچنین قابلیت های صنعتی و وجود زمینه‌های فناوری صنعتی به همراه نیروهای انسانی متخصص دانشگاهی در مراکز علمی کشور از منابع توسعه آذربایجان است. در زمینه گردشگری نیز جمهوری آذربایجان با سواحل زیبای خود در کنار دریای خزر و موقعیت جغرافیایی مناسب، برای تبدیل شدن به قطب گردشگری (توریستی) در منطقه خاورمیانه و در ساحل خزر استعداد بسیارخوبی دارد. دولت آذربایجان با توسعه اقتصادی خود به دنبال رضایتمندی اکثریت شهروندان خود است و در این مسیر دستاوردهایی نیز داشته است.

وی درباره مناقشه قره باغ و لزوم حل آن با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ادامه داد: مناقشه قره باغ کماکان مهمترین موضوع سیاست خارجی و داخلی جمهوری آذربایجان است . من اعتقاد دارم با توجه به ناکامی گروه مینسک برای حل این مناقشه باید مکانیسم جدیدی با حضور کشورهای منطقه برای حل این مناقشه تعریف شود تا با احترام به یکپارچگی سرزمینی و عدم تغییر مرزهای جغرافیائی بصورت عادلانه و مسالمت آمیز این مناقشه حل و فصل شود.

سفیر ایران در باکو با اشاره به گسترش همکاریهای مرزی دو کشور و رفع هرگونه سوء تفاهم به منظور تسهیل ارتباطات مرزی اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به تعاملات مثبت بین فرماندهی مرزی دو کشور و مرزبان‌های حاشیه مرزها، مشکلات مرزی مرتفع شده و سرحدات دو کشور در آرامش هستند.

وی با اشاره به توجه ویژه مقامات جمهوری اسلامی ایران نسبت به گسترش هر چه بیشتر روابط با جمهوری آذربایجان گفت: با توجه به سفرهای متقابل مقامات دو کشور طی دو سال اخیر از جمله سفر فروردین آقای الهام علی اف به ایران و سفر آقای دکتر روحانی به باکو در آبان ماه سال جاری و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی و امضای 10 سند همکاری ما شاهد پیشرفت در مناسبات فیمابین بوده ایم و انشالله در آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام

کد N716418

وبگردی