آفتاب

هاموند: انگلیس قصد ارسال سلاح به اوکراین را ندارد/ لندن در مذاکرات کی‌یف بازیگر کلیدی است

هاموند: انگلیس قصد ارسال سلاح به اوکراین را ندارد/ لندن در مذاکرات کی‌یف بازیگر کلیدی است

وزیر خارجه انگلیس در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرد، هرگونه توافقی میان دولت اوکراین و جدایی طلبان روس‌گرا، دستاوردهای نظامی شبه نظامیان را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: هر توافقی که احتمالا از جدیدترین ابتکار عمل فرانسه و آلمان حاصل شود، باید تغییراتی که از زمان آتش بس توافقی مینسک در سپتامبر گذشته حاصل شده در نظر بگیرد.

وی افزود: منظور من این است که پذیرش دستاوردهای نظامی، واقعیتی است که تغییر نمی‌کند.

دستاوردهای جدایی طلبان خصوصا پیشرفت‌های اخیر دبالتسوه در شمال شرق دونتسک، موجب انگیزه ابتکار عمل دیپلماتیک از سوی آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند شده است. هنوز جزئیاتی از مذاکرات رهبران آمریکا و فرانسه با پوتین در مسکو منتشر نشده است.

هاموند گفت: مساله این نیست که به روس‌ها بگوئید بسیار خوب! اوکی! ما به روش شما عمل می‌کنیم بلکه مذاکرات سختی وجود داشته است.

وی همچنین اظهار نظر ژنرال سر ریچارد شیرف، فرمانده ارشد سابق ناتو در انگلیس را مبنی بر اینکه نخست وزیر انگلیس به "دیپلماتی نامربوط" در مذاکرات با پوتین تبدیل شده، رد کرد.

هاموند در گفت‌وگو با رادیو بی‌.بی.سی تاکید کرد: فرصت مذاکرات ژوئن گذشته در فرانسه مورد تایید قرار گرفت و انگلیس نقش مهمی در تضمین تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه داشته است. انگلیس با آلمان و فرانسه موافق است که ارسال تسلیحات به دولت کی‌یف به برقراری صلح نمی‌انجامد. با این حال اگر تغییرات جدی در شرایط به وجود بیاید، ما می‌خواهیم که تما گزینه‌هایمان را باز نگه داریم. ما می‌خواهیم این قابلیت را داشته باشیم که به تمام اهرم‌های فشاری که در اختیار داریم فکر کنیم.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: در شرایط فعلی گمان نمی‌کنیم که ارسال تسلیحات اقدامی سازنده باشد و تا زمانی که ما به سمت بن بست نظامی حرکت می‌کنیم، تمرکز باید بر روی یافتن راه حل سیاسی متمرکز باشد.

از سوی دیگر تحریم‌های غربی به شدت به اقتصاد روسیه ضربه زده است و اگرچه پوتین ترجیح می‌دهد که سختی زیادی را به مردم روسیه تحمیل کند اما وی سرانجام بهای سیاسی آن را پرداخت می‌کند.

فیلیپ هاموند در مصاحبه با رادیو بی‌.بی.سی تاکید کرد: پوتین قطعا روی اثر تحریم‌ها بر ذخایر روسیه متمرکز شده است. پوتین از اینکه این سلاح استراتژیک در حال از بین بردن ارزش روبل است، ناراحت است. انگلیس در اعمال تحریم‌ها و مذاکرات اوکراین یک بازیگر کلیدی بوده است.

انتهای پیام

کد N716404

وبگردی