آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: با توجه به موقعیت یمن عملکرد حوثی‌ها هوشمندانه بود

هانی‌زاده: با توجه به موقعیت یمن عملکرد حوثی‌ها هوشمندانه بود

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به دخالت بیگانگان در امور داخلی یمن و تلاش آنها برای تعیین راس قدرت در این کشور به نظر می‌رسد حوثی‌ها عملکردی هوشمندانه و درست را انجام دادند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، با اشاره به تحولات اخیر یمن خاطرنشان کرد:‌ این تحولات نشانه هوشمندی حوثی‌ها است که تلاش کردند مانع انحراف انقلاب یمن از مسیر اصلی‌اش شوند.

وی ادامه داد: حوثی‌های یمن با هوشمندی مانع از تکرار وقایع مصر ، تونس و لیبی در این کشور شدند و اجازه ندادند که همان وقایعی که بر سر انقلاب‌های عربی آمد و به شکست آنها انجامید در یمن رخ داده و انقلاب مردم این کشور مصادره شود.

هانی‌زاده با بیان اینکه حوثی‌ها طی شش ماه گذشته تمام مسیرها را برای همگرایی با همه طیف‌های سیاسی یمن طی کرده‌اند گفت:‌ آنها هشدارهایی به عبدربه منصور هادی ، نخست‌وزیر و سایر مقام های بلند پایه یمن دادند ولی با توجه به اینکه سیاست های این کشور در ریاض طرمی شود و عربستان نقش موثری در جابجایی مهره های کلیدی در یمن دارد به همین دلیل حوثی ها طی هفته های اخیر با حمله به کاخ ریاست جمهوری و نخست‌وزیری، عبد ربه منصور هادی و خالد البحاح را وادار به استعفا کردند.

وی تاکید کرد: حوثی‌ها پس از مشورت‌هایی با سران برخی قبایل و همچنین رهبران طیف‌های سیاسی شورای ریاست جمهوری پنج نفره را جایگزین رئیس‌جمهور سابق کردند. علاوه بر این پیش‌نویس قانون اساسی را تهیه کرده و پارلمان را نیز منحل کردند. از سوی دیگر حوثی‌ها شورای ملی متشکل از 551 نفر را جایگزین آن کردند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قرار است پس از قرائت بیانیه قانون اساسی در یمن این بیانیه مبنایی باشد برای همگرایی ملی و عمل به قانون اساسی جدید، گفت:‌ شورای پنج نفره ریاست جمهوری بر اساس بیانیه قانون اساسی یمن حرکت خود را سازماندهی خواهند کرد و از این پس بر اساس قانون اساسی جدید در یمن پیش می‌رود.

هانی‌زاده در بخش از دیگری از این گفت‌و‌گو در رابطه با اینکه حوثی‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند در یمن عملکرد مثبتی داشته باشند و توانایی خود را به مردم کشور ثابت کنند، خاطرنشان کرد:‌ حرکت حوثی‌ها کاملا هوشمندانه بوده است و با توجه به محبوبیتی که آنها در میان لایه‌های فرودستی جامعه یمن دارند به سرعت مردم مستضعف این کشور را با خود همراه کردند.

وی در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر به نظر می رسد اینکه عربستان سعودی تلاش داشت مهره‌های خود را در راس قدرت و ساختار جدید یمن قرار دهد حوثی‌ها را نگران ساخت و در همین راستا آنها با برنامه‌ریزی دقیقی که دارند تلاش می‌کنند مسیر قانونی را طی کرده و انقلاب مردم این کشور را از رفتن به سمت انحراف نجات دهند.

انتهای پیام

کد N716248

وبگردی