آفتاب
جهانگیری:

اقدام دولت برای نجات کشور از رکود و تورم بی سابقه بوده است

اقدام دولت برای نجات کشور از رکود و تورم بی سابقه بوده است

تبریز- معاون اول رئیس جمهور گفت: در طول یکسال و نیم گذشته تلاش های خوبی از سوی دولت برای مهار تورم و رکود صورت گرفته که بی سابقه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسحاق جهانگیری عصر شنبه در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی در تبریز اظهار داشت: امروزه در تمامی بخش های مدیریتی کشور مدیران کارآمد و با تجربه ای کار می کنند که می توان با اتکا بر آنان در مسیر توسعه حرکت کنیم، البته باید آگاه باشیم که در زمینه مدیریت کشور فرصت هیچگونه خطایی نداریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سیاست خارجی توانسته ایم به موفقیت های خوبی برسیم و اتفاقات بزرگی در صحنه جهانی رخ داده است که یکی از این اتفاقات بزرگ را می توان در مذاکرات وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه شش قدرت بزرگ دنیا دید که خوشبختانه در این خصوص با قدرت هر چه تمام وارد صحنه مذاکرات شده ایم.

جهانگیری با اشاره به وضع مذاکرات در طول یک و نیم سال اخیر گفت: موفقیت این مذاکرات را می توان از آنجایی دریافت که در طول این مدت هیچگونه تحریم جدیدی علیه ایران وضع نشده و در مقابل حقوق هسته ای ملت ایران به رسمیت شناخته شده است که این امر موفقیت بزرگی محسوب می شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: هم اکنون تمامی مسئولان دولتی  در فکر بهترین راه حل ها برای شرایط بد هستند تا اگر بدترین سناریوها برای ایران ترتیب داده شود چگونه در برابر این تهدیدات مقاومت کنند.

وی با بیان اینکه مدیران کشور باید در کنار خوشبینی برای تمامی موقعیت ها راه حل مناسب داشته باشند، گفت: دولت برای پیش آمد هر حالتی، برنامه ای در نظر گرفته است.

کاهش قیمت نفت پیامدهای بدی برای بودجه دولت خواهد داشت

جهانگیری با اشاره به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر روی کشور گفت: این موضوع علاوه بر اینکه تاثیر عمده ای بر روی بودجه دولت دارد، بر روی درآمد مالیاتی، گمرکی و مسائل مربوط به واردات و صادرات نیز تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش دولت برای مهار تورم و رکود در کشور بی سابقه بوده است، گفت: تورم را از ۴۰ درصد به ۱۶ درصد کاهش داده ایم که این امر حتی برای کارشناسان بین المللی نیز غیر قابل باور بود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: البته با وجود قیمت نفت مسئولان کشوری باید هر کدام در جای خود نسبت به اصل صرفه جویی دقت کافی داشته باشند که صرفه جویی در هزینه های جاری سیاست قطعی دولت در سال ۹۴ خواهد بود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اجرای طرح های عمرانی در کشور گفت: با توجه به محدود بودن بودجه، مدیران باید نسبت به اولویت بندی پروژه ها اقدام کنند از سوی دیگر واگذاری بخشی از این طرح ها به بخش خصوصی ضروری است.

وی با بیان اینکه نباید در گوشه و کنار کشور دولت های جزیره ای داشته باشیم، گفت: باید تمامی مدیران خود را با سیاست های عمده دولت تطابق دهند و در این زمینه ایجاد همکاری های لازم با بخش خصوصی از اولویت های دولت است که مدیران استان ها نیز باید به آن عمل کنند، البته خوشبختانه استان آذربایجان شرقی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

موضوع توسعه صادرات را باید جدی گرفت

معاون اول رئیس جمهور افزود: هم اکنون باید نسبت به موضوع صادرات عزم جدی در بین مسئولان وجود داشته باشد و تمامی موانع این راه برداشته شود که البته صادرات موضوع ساده ای نبوده بلکه نیازمند تخصص و علم بالایی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی سال های اخیر صادرات غیر نفتی رشد خوبی داشته است که این روند باید همچنان ادامه داشته باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به تلاش دولت در زمینه معیشت مردم و توسعه کشور گفت: در زمنیه توسعه کشور فعالیت های خوبی برای فعالسازی بخش خصوصی و آماده سازی بین المللی  انجام شده است همچنین در زمینه معیشت مردم نیز شاهد اقدامات خوبی از سوی دولت بودیم که از این جمله می توان به توزیع سبد غذایی در میان اقشار کم درآمد و همچنین اجرای طرح سلامت اشاره کرد.

آذربایجان شرقی بخشی از بار توسعه کشور را به دوش می کشد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پتانسیل های بالای این استان گفت: با توجه به وجود صنایع قوی، بخش خصوصی فعال و همچنین بخش فرهنگی و تاریخی اصیل، این استان بخشی از بار توسعه کشور را به دوش می کشد.

وی با اشاره به انتخاب این استان به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری گفت: با توجه به وجود دانشگاه های بزرگ و همچنین مراکز علمی این استان، می توان نسبت به آینده این منطقه ویژه امیدوار بود که باید در این راستا نسبت به فعالسازی شرکت های دانش بنیان تلاش شود.

جهانگیری همچنین با اشاره ای به موضوع دریاچه ارومیه گفت: ما به کمک دو استان آذربایجان شرقی و غربی و همچنین دانشگاه های سراسر کشور گام های خوبی برای احیای این دریاچه برخواهیم داشت و با تمام توان مانع از خشک شدن این دریاچه خواهیم شد.

وی ادامه داد: بدین منظور منابعی در بودجه سال ۹۳ و ۹۴ تعریف شده است که امیدواریم با عزم جدی تمامی مسئولان و مردم شاهد احیای دوباره این دریاچه باشیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در این جلسه نسبت به انجام اقدامات مناسب در خصوص راه آهن میانه – تبریز، مترو تبریز و همچنین بزرگراه اهر – تبریز قول های مساعدی داد.

کد N715710

وبگردی