آفتاب

تعهد آمریکا برای کمک به "دوران گذار" سریلانکا

تعهد آمریکا برای کمک به "دوران گذار" سریلانکا

آمریکا متعهد شد تا با دولت جدید سریلانکا برای ایجاد "جامعه‌ای بازتر و دموکراتیک‌تر" همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا طی سخنرانی‌ای که سیاست‌های جدید باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا را خاطرنشان می‌کرد از سریلانکا، میانمار و تونس به عنوان کشورهای "در حال گذار" یاد کرد.

رایس در سخنرانی خود در موسسه بروکینگز در این باره گفت: ما کشورهای در حال گذاری مانند میانمار، تونس و سریلانکا را برای توجه به آشتی ملی پس از جنگ و مسائلی چون حکمرانی و مسئولیت‌پذیری تحسین می‌کنیم.

پیش از این در روز پنجشنبه نیشا بیسوال، مامور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی در این باره اظهار کرده بود، سریلانکا هم‌چنان با چالش‌های بزرگی در ارتباط با مسائلی مانند آشتی ملی مواجه است.

وی در این باره افزود: اما در این کشور اکنون تعهدی قوی نسبت به حل چنین مسائلی وجود دارد و ما بسیار تمایل داریم تا برای رسیدن به این اهداف با آن‌ها همکاری داریم.

این در حالی است که آمریکا تمایل دارد روابط خود را با سریلانکا به منظور مقابله با افزایش قدرت چین در این کشور افزایش دهد.

دولت جدید سریلانکا هفته گذشته اعلام کرد، قصد دارد تا تحقیقات جدیدی را درباره اتهامات نقض حقوق بشری طی جنگ داخلی 36 ساله در این کشور علیه دولت را انجام دهد.

در همین حال انتظار می‌رود وزیر خارجه این کشور طی روزهای آتی به واشنگتن سفر کند.

انتهای پیام

کد N715588

وبگردی