آفتاب

دیدار محمدی عراقی با مقامات مذهبی چین

دیدار محمدی عراقی با مقامات مذهبی چین

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر به چین سفر کرده است با رییس انجمن اسلامی چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی عراقی که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر به چین سفر کرده است روز جمعه 17 بهمن ماه با هلاالدین چن گوانگ یوانگ، رییس انجمن اسلامی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار ضمن یادآوری روابط تاریخی چند هزار ساله میان دو تمدن ایران و چین و نقش بازرگانان ایرانی در گسترش دین مبین اسلام در این سرزمین گفت: اجداد ما در قرن‌های گذشته با وجود سختی‌های سفر تلاش‌های ارزشمندی برای ایجاد روابط دو کشور به عمل آورده‌اند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اکنون ما در عصر ارتباطات قرار داریم و مسوولیت بیش‌تری برای تحکیم و توسعه روابط دو جانبه داریم.

محمدی عراقی در این دیدار بر آمادگی طرف ایرانی جهت گسترش مبادلات و تجربیات با مراکز فرهنگی و اسلامی چین تاکید کرد.

هم‌چنین هلال‌الدین چنگ گوانگ یوان به نقش بزرگ ایرانیان در ترویچ اسلام در سرزمین جین اشاره کرد و یادآور شد:‌ به همین جهت زبان فارسی و برخی از کتب بزرگ ادبیات فارسی در میان مسلمانان چینی به ویژه مدارس علمیه‌ی اسلامی حضور پررنگی داشته است.

این مقام ارشد مسلمانان چین در ادامه با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خاطراتش از دیدار با امام خمینی (ره) در نخستین سال‌های پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران را به یاد ماندنی دانست.

بر اساس این گزارش محمدی عراقی عصر روز جمعه هم‌چنین با معاون سازمان امور ادیان چین که مدیریت امور کلیه ادیان 5 گانه رسمی چین را عهده‌دار است دیدار کرد.

وی در این دیدار به همزیستی مسالمت‌آمیز چندین قرنی پیروان ادیان مختلف در جمهوری خلق چین اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو میان ادیان مختلف را به عنوان یک عامل کمک کننده به افزایش درک متقابل میان ملت‌ها و کمک به صلح و ثبات جهان در دستور کار خود قرار داده است که در این راه تاکنون میان علما و پژوهشگران اسلامی ایران با همتایان آن‌ها از ادیان مختلف شامل مسیحیت، کاتولیک، ارتودوکس و ارمنی هم‌چنین بودایی و کنفوسیوس گفت‌وگوهایی برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به ترجمه کتاب مقدس آیین تائوییسم در ایران به زبان فارسی آمادگی کشور برای انجام گفت‌وگو و تبادل نظر با متفکران و بزرگان آیین تائوییسم را اعلام کرد.

معاون سازمان ادیان چین نیز در این ملاقات اظهار کرد: دو تمدن بزرگ چین و ایران تاکنون خدمات زیادی به بشریت ارائه داده و در طول تاریخ همواره روابط دوستانه‌ی خود را حفظ کردند.

او در این باره گفت: هم اکنون نیز گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران یکی از اولویت‌های چین است.

این مقام چینی به طور متقابل ضمن تقدیراز تلاش‌های ایران برای ترویج گفت‌وگو میان ادیان و آیین‌های مختلف جهان و تاثیر سازنده‌ی این نوع اقدامات در افزایش صلح و امنیت جهانی برآمادگی سازمان امور ادیان چین برای توسعه روابط و مبادلات با مقامات مربوطه ایران تاکید کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی عراقی علاوه بر این از لین سونگ، مترجم بزرگ قرآن کریم به زبان چینی در منزل وی عیادت کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از برنامه‌های خود در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سفارت ایران در پکن که ویژه مسلمانان چین برگزار شده بود حضور یافت و در خصوص شخصیت والای امام خمینی (ره) و ویژگی‌های استکبار ستیزی انقلاب اسلامی تحت رهبری معظم له به ایراد سخنرانی پرداخت.

انتهای پیام

کد N715581

وبگردی