آفتاب

نخست وزیر ژاپن متعهد به حل اختلافات با روسیه شد

نخست وزیر ژاپن متعهد به حل اختلافات با روسیه شد

نخست وزیر ژاپن امروز (شنبه) متعهد شد، اختلافات با روسیه بر سر مجمع الجزایری که هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند، حل کرده و معاهده صلح دوجانبه‌ای را که از جنگ جهانی دوم امضایش به تعویق افتاده، امضا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روابط میان مسکو و توکیو چندین دهه است که بر سر حق مالکیت چهار جزیره مستقر در اقیانوس آرام نزدیک به شمال ژاپن مخدوش شده است.

این جزایر در روسیه به عنوان "کوریل جنوبی" و در ژاپن به عنوان "قلمرو شمالی" معروف هستند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در راهپیمایی سالانه‌ای در توکیو که خواستار بازگشت این قلمروها است، گفت: همانطور که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه توافق کرده‌ایم، عدم دستیابی به یک معاهده صلح میان توکیو و مسکو غیرعادی است.

وی افزود: من تصمیم گرفته‌ام تا مصرانه و طبق سیاست اساسی دولت به این مساله بپردازم و به یک معاهده صلح با روسیه دست یابم.

نیروهای جماهیر شوروی کمی پس از آنکه در ژاپن در جنگ جهانی دوم تسلیم شد، این مجمع الجزایر را تصرف کردند و توکیو می‌گوید، این مجمع الجزایر در حال حاضر تحت تصرف غیرقانونی روسیه قرار دارد.

این مناقشه 70 ساله بر سر مالکیت این مجمع الجزایر باعث شده تا مسکو و توکیو به معاهده صلح پس از جنگ دست نیابند.

فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن در همین راهپیمایی گفت، این یکی از بزرگترین مشکلاتی است که روابط میان این دو کشور را مخدوش می‌سازد.

ژاپن هفتم فوریه هر سال برای بزرگداشت معاهده دو جانبه سال 1855 میلادی که مرز این کشور با روسیه را تعیین کرده، راهپیمایی برگزار می‌کند.

انتهای پیام

کد N715169

وبگردی