آفتاب
براساس نتایج نظرسنجی گالوپ مشخص شد؛

اوباما؛ رئیس جمهوری با بیشترین اختلاف‌نظر میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

اوباما؛ رئیس جمهوری با بیشترین اختلاف‌نظر میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که در کمپین انتخاباتی‌اش وعده یک آمریکای متحد را داده بود، اکنون به رئیس‌جمهوری تبدیل شده که طیف جمهوری‌خواه و دموکرات اختلاف‌نظر گسترده‌ای نسبت به او داشته و این امر او را به قطبی‌ترین رئیس‌جمهور در تاریخ معاصر آمریکا تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نیوزمکس، یکی از نظرسنجی‌های موسسه گالوپ نشان داده است که فاصله رضایت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و در حقیقت موافقان و مخالفان اوباما در سال ششم ریاست‌جمهوری او در رقم 70 درصد ثابت مانده است. 79 درصد دموکرات‌ها از او رضایت داشته و تنها 9 درصد جمهوری‌خواهان چنین نظری داشته‌اند.

از زمانی که دووایت آیزنهاور در سال 1953 رئیس‌جمهور آمریکا شد تاکنون تنها یک رئیس‌جمهور را می‌توان با اختلاف‌نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به اوباما مقایسه کرد و آن جورج بوش است. او نیز 79 درصد رضایت جمهوری‌خواهان و 9 درصد رضایت دموکرات‌ها را در سال ششم ریاست‌جمهوری‌اش تجربه کرده بود.

با این حال به گفته گالوپ میانگین 70 درصدی اختلاف‌نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به اوباما در سراسر دوره ریاست‌جمهروی او ثابت بوده و در صورت تداوم به سادگی به بالاترین میزان اختلاف‌نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به یک رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا تبدیل می‌شود.

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی درباره نظرسنجی اخیر گالوپ می‌نویسد: اوباما در مجموع تمامی رئیس‌جمهوری‌های آمریکا یکی از رئیس‌جمهوری‌هایی بوده که بیشترین اختلاف‌نظر در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را نسبت به خود داشته است.

در هر شش سال ریاست‌جمهوری اوباما، او در صدر جدول اختلاف‌نظر بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از سال 1953 قرار داشته است.

سی‌ان‌ان ادامه می‌دهد: و اگر بخواهیم با چشم‌انداز انتخابات سال آتی این شرایط را تشریح کنیم، می‌توان گفت که این اختلاف‌نظرها افزایش خواهد یافت.

روزنامه بوستون گلوب همچنین در گزارشی با اشاره به نظرسنجی جدید گالوپ خاطرنشان می‌کند، این اختلاف‌نظرها درباره رئیس‌جمهوری رخ داده که در سال 2007 وعده داد: "من نمی‌خواهم آمریکایی‌های قرمز را در مقابل آمریکایی‌های آبی قرار دهم. من می‌خواهم رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا باشم."

بوستون گلوب در مثالی دیگر به صحبت‌های اوباما در سال 2008 اشاره می‌کند که در آن گفته بود: "من قصد دارم سیستم سیاسی آمریکا را بهبود بخشم؛ سیستمی که به شدت در قالب دو قطبی شده خود مانده است."

نشریه بوستون گلوب یادآوری می‌کند، در شب انتخاب شدنش اوباما گفت: "بگذارید ما به حزب‌گرایی کوته‌نظرانه و کودکانه‌ای که سیاست‌های ما را آلوده کرده، تن ندهیم."

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اما اوباما خود نه‌ تنها چنین کاری را نکرده بلکه در مقابل این مساله، مقاومت هم کند.

در همین حال موسسه گالوپ در بخشی از انتشار نظرسنجی اخیر متذکر شده است: بالاترین سالی که جورج بوش اختلاف‌نظر میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را نسبت به خود تجربه کرد به سال چهارم او در سمت ریاست‌جمهوری بازمی‌گردد که این مساله پس از برگزاری یک راهپیمایی در حمایت از او در پی حوادث 11 سپتامبر از بین رفت.

گلوپ در ادامه می‌نویسد: هم بوش و هم اوباما با امید نسبت به ایجاد یک کشور متحد انتخاب شدند و در نهایت نتیجه‌ای معکوس حاصل شد. با این حال اوباما با شکست دادن بوش، در مسیری است که با ادامه آن به برترین رئیس‌جمهوری تبدیل می‌شود که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نسبت به او اختلاف‌نظر دارند.

انتهای پیام

کد N715087

وبگردی