آفتاب

کاخ سفید 29 بهمن میزبان کنفرانس مقابله با افراط‌گرایی/حضور اسرائیل و احتمال تحریم اعراب

کاخ سفید 29 بهمن میزبان کنفرانس مقابله با افراط‌گرایی/حضور اسرائیل و احتمال تحریم اعراب

کاخ سفید 18 فوریه (بیست و نهم بهمن ماه) میزبان رهبران جهان برای بررسی اقدامات هماهنگ جهت مقابله با افراط گرایی در داخل کشورهاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از مجله دیلی بیست، کاخ سفید اعلام کرده است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از قانونگذاران داخلی و خارجی برای هماهنگ کردن اقدامات داخلی و بین‌المللی جهت مقابله با خشونت افراط گرایان و حمایت‌ها از افراط گرایی، جذب نیرو، الهام بخشی به افراد و گروه‌ها در داخل آمریکا و خار ج از این کشور برای انجام اقدامات خشونت آمیز دعوت به عمل آورده است.

این نشست که با عنوان "مقابله با خشونت‌های افراط گرایی" برگزار خواهد شد قرار است به رهبران آمریکا و همتایان خارجی‌شان شیوه‌های هماهنگی با مجریان قانون و رهبران مذهبی و سیاسی برای مهار فعالیت‌های خشونت آمیز را ارائه دهد.

در این نشست نمایندگانی از کشورهای ائتلاف در سراسر جهان نظیر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به امید ایجاد یک برنامه راهنمای جامع برای مقابله با گروه‌های افراط گرایی حضور خواهند داشت.

در این راستا روزنامه السفیر نوشت: اعلام عدم حضور لبنان در کنفرانس کاخ سفید برای مقابله با تروریسم در 18 فوریه به دلیل مشارکت اسرائیل در این کنفرانس سایر کشورهای عربی را دچار دستپاچگی کرده و آنها را در تنگنا قرار داده است و چه بسا این کشورها نیز به لبنان بپیوندند.

در حالی که لبنانی‌ها هنوز بر سر انتخاب رئیس‌جمهور آتی کشور اختلاف دارند و لبنان همچنان از خلأ ریاست‌جمهوری رنج می‌برد، ارتش و دیگر دستگاه‌های امنیتی این کشور در حال مقابله با تروریست‌ها در مرزها و حفظ امنیت لبنان هستند.

در همین حال یکی از نمایندگان وزارت خارجه لبنان به طور رسمی علت عدم حضور خود را در کنفرانس کاخ سفید در خصوص مقابله با خشونت افراط گرایی که قرار است دو هفته دیگر در واشنگتن برگزار شود را حضور اسرائیل در این کنفرانس اعلام کرد.

منابع دیپلماتیک عرب در واشنگتن اعلام کردند که لبنان در نشست کاخ سفید که با حضور بیش از 60 کشور از جمله 14 کشور عربی برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کند.

به گزارش این منابع، این کنفرانس 18 فوریه به ریاست باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید آغاز و روز بعد نشست‌هایی در سطح وزرای خارجه و وزرای کشورها در مقر وزارت خارجه آمریکا به ریاست جان کری، وزیر خارجه این کشور برگزار می‌شود.

روز سوم این کنفرانس نیز به نشست‌هایی اختصاص دارد که در سطح کارشناسان برگزار شده و کمیته‌های متخصص و مسوولان مراکشی دیگر در واشنگتن در آن شرکت خواهند کرد.

به گزارش منابع مذکور از جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان و نهاد المشنوق، وزیر کشور برای شرکت در این کنفرانس دعوت به عمل آمده اما المشنوق اعلام کرده که وی تنها یک دعوتنامه رسمی از آمریکا برای سفر به واشنگتن در مارس آتی دریافت کرده است و به کنفرانس مذکور دعوت نشده است.

المشنوق گفت: وزیر خارجه پس از مشورت‌ها با تمام سلام، نخست‌وزیر تصمیم گرفته در این کنفرانس شرکت نکند چراکه امکان ندارد لبنان شریک اسرائیل در مقابله با تروریسم باشد. در لبنان کسی وجود ندارد که نداند سیاست اسرائیل از اساس گسترش افکار تروریستی در منطقه است.

به گزارش منابع دیپلماتیک لبنان به برخی هیات‌های عربی اعلام کرده که تنها در نشست‌هایی با حضور اسرائیل شرکت می‌کند که با نظارت سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی وابسته به آن باشد.

هیات لبنان در واشنگتن که در نشست‌های مقدماتی شرکت کرده بود اعلام کرده که اسرائیل خود سیاست تندروی در پیش گرفته و خاک کشورهای عربی را اشغال می‌کند، افراد را چه در لبنان و چه فلسطین می‌کشد و آواره می‌کند پس چگونه وی را شریک خود در مقابله با تروریسم بدانیم.

کاملاً واضح است که عدم حضور لبنان در این کنفرانس سایر هیات‌های عربی را دچار دستپاچگی کرده است به ویژه اینکه، این نخستین موضع رسمی از سوی یک کشور عربی است که بعید نیست سایر کشورهای عربی از جمله عراق نیز به آن بپیوندند.

اگر لبنان و عراق در این کنفرانس حضور نیابند؛ کشورهایی که به مقابله با گروه داعش و جبهه النصره می‌پردازند در این صورت سوالاتی در خصوص فایده روند کنفرانس که هدف آن مبارزه با تروریسم با ابزارهایی از جمله ابزارها و امکانات اسرائیل است، مطرح می‌شود.

مساله مهمتر اینکه بیشتر هیات‌های عربی در واشنگتن و نیویورک از گزارشات سازمان ملل در دوره اخیر مبنی بر اینکه عملیات قنیطره نتیجه هماهنگی میدانی میان اسرائیل و جبهه النصره بوده است، باخبر هستند.

همچنین بعید نیست که لبنان معیارها و اصولی را برای مشارکت خود در این کنفرانس از جمله شرط عدم مشارکت اسرائیل در آن اعلام کند.

از سوی دیگر برخی منابع اعلام کردند که مقدمه‌چینی‌های نهایی در خصوص نقشه راه برای اجرای طرح امنیتی در البقاع با هماهنگی میان دستگاه‌های امنیتی و نظامی انجام شده است.

یک منبع رسمی نیز اعلام کرد که این اقدام از حمایت سیاسی فراگیر حزب‌الله و جنبش «امل» برخوردار است و نتیجه پیامدهای مثبت مذاکرات حزب‌الله و المستقبل است.

به گزارش این منبع احتمالاً اجرای طرح امنیتی آغاز هفته آتی انجام شود.

انتهای پیام

کد N714827

وبگردی