آفتاب

ادعای یک رسانه عرب درباره «سند تفاهم» حماس با ایران

ادعای یک رسانه عرب درباره «سند تفاهم» حماس با ایران

یک روزنامه لبنانی اعلام کرد:با وجود عدم سفر خالد مشعل به ایران به نظر می رسد در روزهای اخیر تماسهایی میان دو طرف برقرار شده و یک هیئت حماس درخواستهای تسلیحاتی گردانهای قسام را به ایران ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه الاخبار امروز در گزارشی نوشت: تجربیات سیاسی حماس در تعامل با جریانهای میانه رو عربی نزدیک به اخوان المسلمین به این جنبش نشان داده که موضع ایران درباره فلسطین و رویکرد آنها در حمایت از مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی باثبات تر است. به گواهی رهبران حماس در جنگ اخیر علیه غزه که سومین جنگ در شش سال اخیر بوده، محور میانه رو عربی که قبل از جنگ در تلاش برای نزدیک شدن به حماس بودند در جریان جنگ ضدحماس موضع گیری کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از پایان جنگ دیدارها میان رهبران حماس و شخصیتهای مرتبط با مسئله فلسطین در تهران و بیروت افزایش پیدا کرد و در نهایت اخیرا دو طرف به توافقاتی رسیدند که می توان آن را «سند تفاهم» دوجانبه تلقی کرد. 

توافقات انجام شده در این سند به شرح زیر است: عدم تاثیر تحولات سوریه در روابط میان دوطرف، ادامه حمایت مالی و تسلیحاتی از مقاومت فلسطین به وِیژه گردانهای قسام جهت آمادگی برای هرگونه نبرد جدید. رسانه های عبری نیز طی روزهای اخیر در گزارشهایی مدعی شده بودند که ایران پس از دو سال، مجددا جریان کمکهای مالی به حماس را از سرگرفته است.

بنابراین گزارش، حماس با توجه به تحولات جنگ اخیر علیه غزه به این نتیجه رسیده است که روابط با ایران که در جریان جنگ کانال انتقال تسلیحات را برقرار کرده بود، به نفع آن جنبش خواهد بود. در همین راستا هیئت حماس از ایرانی ها خواسته که گردانهای قسام را به موشکهای زمین به زمین با دقت بالا و موشک ضد هواپیما مجهز کند. که بنا بر اعلام مقامات حماس این تقاضا با پاسخ مثبت ایران مواجه شده است.

کد N714638

وبگردی