آفتاب
فراخوان مرکز ملی مطالعات پیشینه‌ای تیمز و پرلز؛

تلفیق سؤالات ملی به پرسشنامه‌های پیشینه‌ای تیمز و پرلز

تلفیق سؤالات ملی به پرسشنامه‌های پیشینه‌ای تیمز و پرلز

مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز در نظر دارد برخی از سؤالات مرتبط با مسائل آموزش‌وپرورش ایران را در قالب سؤالات ملی به پرسشنامه‌های بین‌المللی پیشینه‌ای تیمز و پرلز بیفزاید.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز برای افزودن متغیرهای متعددی به عنوان متغیرهای ملی، پیشنهاد افزودن سؤالات ملی را به فراخوان گذاشته است.

با وجود آن‌که اطلاعات وسیع و گسترده‌ای از طریق پرسشنامه‌های تیمز و پرلز گردآوری می‌شود ولی به دلیل ویژگی تطبیقی‌بودن و لزوم تناسب داشتن سؤال‌های پرسشنامه برای همه نظام‌های آموزشی و فراگیران، بسیاری از سوالات مفید در پرسشنامه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

از طرف دیگر، بسیاری از سوالات مطلوب نظام آموزشی، سؤالاتی هستند که ویژگی‌های بومی و خصوصیت درون‌کشوری دارند و پاسخ به آن‌ها تنها در همان کشور مورد استفاده است.

افزوده شدن سؤالات مرتبط با مسائل آموزش‌وپرورش ایران به پرسشنامه بین‌المللی پیشینه‌ای تیمز و پرلز باعث می‌شود برخی از اطلاعات مور دنیاز برای آگاهی از وضعیت آموزش‌وپرورش ایران به‌دست آمده و با توجه به سایر اطلاعات گردآوری‌شده در این مطالعات، ارتباطات آن با سایر متغیرهای پیشینه‌ای و عملکردی نمونه معرف دانش‌آموزان ایران قابل بررسی شود.

در مطالعات تيمز و پرلز به غير از كسب اطلاعات در مورد عملكرد دانش‌آموزان كه از طريق دفترچه‌ها صورت می‌پذيرد، اطلاعات متعددی در مورد عناصر مختلف بازيگر در بافت آموزشی از طريق پرسشنامه‌های پيشينهای گردآوری می‌گردد. نقش اصلی اطلاعات حاصل از پرسشنامه‌ها، تفسير بافت آموزشی است كه آموزش در آن بافت اتفاق می‌افتد و توجيه عناصر موثر بر يادگيری از طريق بررسی ارتباطات هر يك با يادگيری می‌باشد.

علاوه بر اين، نقش مكمل اطلاعات پيشينه ای مربوط به دقيق‌كردن برآورد عملكرد دانش‌آموزان است. در مطالعات تيمز و پرلز سعی می‌شود با در نظر گرفتن عناصر مختلف تأثيرگذار بر عملكرد تحصيلی، پرسشنامه‌های متعددی طراحی شود كه از جمله آن‌ها پرسشنامه دانش‌آموزان، پرسشنامه معلمان (يا دبيران رياضی و علوم در پايه هشتم)، پرسشنامه مدرسه (مدير مدرسه) و پرسشنامه اولياء قابل ذکر است که در هر يك از اين پرسشنامه‌ها، سوالات متعددی درباره مسائل مختلف تأثيرگذار در جريان آموزش و پرورش پرسيده می‌شود.

از میان متغیرهای متعددی که در این پرسشنامه‌ها مورد توجه هستند می‌توان برای نمونه به وضعیت اقتصادی و اجتماعی، خودپنداره و فعالیت‌های یادگیری در پرسشنامه دانش‌آموزان؛ توصیف دانش‌آموزان کلاس، ویژگی و خصوصیات کلاس و آمادگی تدریس در پرسشنامه معلم؛ ِوضعیت آموزش در مدرسه، منابع و امکانات مدرسه و تعامل خانه و مدرسه در پرسشنامه مدرسه و فعالیت‌های یادگیری قبل از مدرسه، توانایی دانش‌آموزان قبل از شروع مدرسه و امکانات منزل در پرسشنامه والدین اشاره کرد.

بر اساس این فراخوان، بومی‌کردن و ملی‌سازی پرسشنامه‌های تيمز و پرلز از چندين راهكار قابل انجام است که شامل موارد زير می‌شود:

  • تغيير سوالاتی كه در طرح اصلی به عنوان سوالات ملی در نظر گرفته شده‌اند
  • افزودن سوالات اضافی به متغيرهای اندازه‌گيری شده در مطالعات
  • اندازه‌گيری متغيرهايی كه در مطالعات مورد توجه نيستند
  • اضافه‌كردن گزينه‌های پاسخ‌دهی ملی مربوط به سوالات مطالعات
  • اضافه‌كردن سوالات مربوط به سياست‌گذاری آموزشی در ايران و ناظر به تصميم‌گيری در نظام آموزشی
  • اضافه‌كردن پرسشنامه‌های ديگر در موارد لازم

این مرکز اعلام داشته است از آن‌جاکه فرصت محدودی برای عرضه سؤالات وجود دارد در صورت داشتن پیشنهادی در این زمینه، پژوهشگران و اندیش‌ورزان نظرات خود را به نشانی[email protected] ارسال نمایند. علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت نسخه فارسی سؤالات بین‌المللی پیشینه‌ای تیمز یا پرلز از تارنمای www.timsspirls.ir کمک بگیرند.

گفتنی است تیمز یا مطالعه بين‌المللی روند آموزش رياضيات و علوم (Trends in International Mathematics and Science Study) و پرلز یا مطالعه بين‌المللی پيشرفت سواد خواندن(Progress in International Reading Literacy Study) از مهم‌ترين و وسيع‌ترين مطالعات تطبيقی در قلمرو ارزشيابی پيشرفت تحصيلی است كه عملكرد تحصيلی دانش‌آموزان بيش از 60 كشور جهان را در دروس رياضيات، علوم و سواد خواندن، در فواصل زمانی منظم مورد اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

مطالعات مذکور از بزرگ‌ترین مطالعات تطبیقی است که وزارت آموزش‌وپرورش ایران در آن شرکت داشته است. جمهوری اسلامی ايران از سال 1370 شمسی به‌طور رسمی همكاری خود را با اين انجمن آغاز كرد و تاكنون در شش مطالعه تيمز و نيز در سه مطالعه پرلز شركت داشته و قرار است در مطالعه تيمز  2015 و پرلز  2016 نيز شركت نمايد.

علاقه‌مندان شرکت در این فراخوان، می‌توانند جهت مطالعه توضیحات بیشتر به پیوند http://bit.ly/1vdGgvN مراجعه کنند.

کد N714555

وبگردی