آفتاب
سرلشکر رحیم صفوی:

باید تهدیدات مختلف را رصد کنیم/ لزوم جلوگیری ازغافلگیری استراتژیک

باید تهدیدات مختلف را رصد کنیم/ لزوم جلوگیری ازغافلگیری استراتژیک

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا گفت: بایستی نگاه پیش‌دستانه نسبت به تهدیدات آینده در قبال جمهوری اسلامی ایران داشت و تهدیدات مختلف را رصد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در بازدید از یکی از مراکز تحقیقات فناوری اطلاعات سپاه، با تاکید بر لزوم کاربردی کردن فناوری اطلاعات و ارائه آن به بخش‌های اجرایی و تصمیم‌گیری کشور، گفت: دشمنان ما در حوزه فناوری اطلاعات کارهای بسیاری انجام داده‌اند و دارای شبکه‌های قدرتمندی هستند. هنوز خیلی از مسئولان کشور نمی‌دانند در بخش فناوری اطلاعات، چه اتفاقی در دنیا افتاده و چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است. بایستی مراکز تحقیقاتی یافته‌های این حوزه را به روسای دستگاه‌های مختلف عرضه کنند.

وی در ادامه بر لزوم مدل‌سازی بحران‌های متصور، در آینده تاکید کرد و گفت: ما بحران‌ها و تهدیدات را با دو منشاء انسانی و طبیعی تقسیم‌بندی می‌کنیم. بحران‌های مختلف نظیر بحران‌های اجتماعی، زلزله و ... موضوعاتی هستند که قابل پیش‌بینی و مدل‌سازی و مدیریت هستند و در صورت نپرداختن به این موضوعات، قطعا مشکلات بسیاری برای آینده کشور، متصور خواهد بود.

وی افزود: یکی از کارکردهای مراکز تحقیقاتی، پرداختن به بحران‌های آتی می‌باشد که این مراکز می‌توانند علاوه بر پیش بینی و آینده‌نگری، در مورد اینکه بایستی چه مراحلی برای تصمیم‌گیری و مواجهه و مقابله و پیشگیری از این بحران‌ها طی کرد، ارائه راهکار نمایند.

وی در خصوص لزوم جامع‌نگری در بحران‌های آینده گفت: صرفا نبایست در مدل‌سازی‌ها، ملاک تهران باشد و بایستی استان‌ها و شهرهای بزرگی مانند مشهد، اصفهان، شیراز و ... را در آنالیز بحران‌های آتی لحاظ کرد.

بایستی نگاه پیش‌ دستانه نسبت به تهدیدات آینده داشت

مشاور عالی مقام معظم رهبری با اشاره به کارکردهای مراکز تحقیقات فناوری اطلاعات در تهدیدات و جنگ‌های سایبری، گفت: بایستی نگاه پیش‌دستانه نسبت به تهدیدات آینده در قبال جمهوری اسلامی ایران داشت و تهدیدات مختلف را رصد کرد و متناسب با هر تهدیدی سناریوهای مختلف مقابله با آن را تدوین و اجرایی کرد.

مهم‌ترین انتظار از دستگاه‌های اطلاعاتی، جلوگیری از غافلگیری استراتژیک است

وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که از مراکز اطلاعاتی و تحقیقاتی، انتظار داریم، جلوگیری از غافلگیری استراتژیک است، بدترین موضوع برای یک کشور غافلگیری استراتژیک است.

یکی از تهدیداتی که در سطح ملی و سطح نیروهای مسلح مطرح است تهدیدات سایبری است که می‌تواند کشور را دچار آسیب‌ کند.

توانسته‌ایم در حوزه جنگ سایبری پاسخ‌های مناسبی به دشمنان بدهیم

وی افزود: دشمنان ما در جنگ سایبری فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌‌اند، که در صورت عدم برنامه‌ریزی مداوم مسئولان کشور، امکان آسیب رساندن به زیرساخت‌های حیاتی که به نوعی با فناوری اطلاعات در ارتباط هستند، فراهم می‌گردد. البته نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حوزه جنگ سایبری پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و توانسته‌اند در برهه‌های مختلف پاسخ‌های مناسبی به دشمنان بدهند.

سرلشگر صفوی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی دستگاه‌های مربوط در استفاده از فناوری‌های نوینف گفت: ظریف نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل و اینترنت در کشور رو به افزایش است و این در حالی است که دستگاه‌های مسئول در این موضوع فرهنگسازی نکرده‌اند و بیش از آنکه استفاده کننده درست از این فناوری‌ها باشیم، استفاده نادرستی از این ابزارها می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از 51 درصد از جمعیت کشور را جوانان زیر سی‌ سال تشکیل می‌دهند، گفت: نسل جوان قدرت و سرمایه عظیمی برای کشور می‌باشند و با نسلی روبرو هستیم که از هوشمندی بالایی برخوردار است و بایستی بتوانیم در جهت، درستی از این نسل استفاده کنیم و برای این جمعیت جوان ایجاد اشتغال کرده و از پتانسیل عظیم نسل جوان درجهت حل مشکلات کشور استفاده کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا به لزوم برنامه‌ریزی بلند مدت در فضای مجازی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نو اشاره کرد و گفت: تکنولوژی‌های نوین با سرعت بسیار زیادی در حال بروز و ظهور و گسترش می‌باشند. یکی از بخش‌هایی که در دهه‌های آینده بایستی متحول گردد، بخش آموزش است. بایستی برنامه‌ریزی در راس فعالیت‌ها باشد.

سیاست قدرت و زور حرف آخر آمریکایی‌ها است

وی با اشاره به دشمنان پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، گفت: بایستی در مقابل دشمنان، خصوصا آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها توانمند شد. سیاست قدرت و زور حرف اصلی و حرف آخر آمریکایی‌ها است. آنها اعلام می‌کنند چون ما قدرتمند هستیم پس بایستی تابع ما باشید، در حالی که ملت ما نمی‌خواهند زیر بار حرف زور بروند و تابع آمریکایی‌ها باشند.

وی در پایان، گفت: علم باعث توانمندی و قدرت می‌شود، چون با دشمنان زورگو و قدرتمندی روبرو هستیم بایستی صاحب علم و قدرت شویم.

کد N714303

وبگردی