آفتاب

تشکیل کمیته عالی امنیتی در یمن/جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره یمن/انحلال پارلمان

تشکیل کمیته عالی امنیتی در یمن/جلسه فوق‌العاده شورای امنیت درباره یمن/انحلال پارلمان

کمیته انقلابی که بر اساس بیانیه قانون اساسی اداره یمن را در حال حاضر برعهده دارد، کمیته عالی امنیتی را به ریاست وزیر دفاع یمن تشکیل داد، در همین حال جنبش انصار الله از انحلال پارلمان یمن خبر داد. شورای امنیت نیز جلسه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی اوضاع یمن برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، این کمیته شامل جلال الرویشان، وزیر کشور در دولت مستعفی و حمود خالد الصوفی، رئیس دستگاه مرکزی امنیت سیاسی و حسین خیران، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و زکریا الشامی،‌ معاون رئیس ستاد مشترک و احمد محسن الیافعی،‌ فرمانده منطقه سوم نظامی که مقر آن در استان مأرب است و همچنین عبدالرزاق المرونی،‌ فرمانده نیروهای امنیت ویژه و عوض بن فرید،‌ رئیس پلیس نظامی و عبدالرقیب ثابت الصبیحی،‌ عضو کمیته امور نظامی و علی الجایفی،‌ فرمانده سابق نیروهای ذخیره گارد ریاست جمهوری است.

در این کمیته عالی امنیتی افراد دیگری چون عبدالله محنف، رئیس هیات اطلاعات نظامی و عبدالله یحیی عبدالله،‌ فرمانده میدانی و نظامی جنبش انصار الله نیز حضور دارند.

این کمیته مسئولیت حفظ امنیت و ثبات و حمایت از حقوق شهروندان و آزادی آنها را بر عهده دارد.

منابع یمنی پیش‌بینی کردند که این کمیته وضعیت فوق‌العاده را در تمامی مناطق نظامی اعلام کرده و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصار الله را به عضویت ارتش و نیروهای امنیتی درآورد.

همچنین کمیته انقلابی یمن اولین تصمیم خود را مبنی بر مکلف کردن محمود الصبیحی،‌ به عنوان جانشین وزیر دفاع و جلال الرویشان،‌ به عنوان جانشین وزیر کشور صادر کرد.

این در حالی است که شبکه الجزیره گزارش داد که علی حسن الأحمدی،‌ رئیس دستگاه امنیت ملی یمن استعفای خود را از منصبش اعلام کرد.

درخواست کشورهای حوزه خلیج فارس برای ایفای نقش بین‌المللی گسترده‌تر در یمن

از سوی دیگر، یک مسوول عالی رتبه در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس پس از نشست‌هایی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا از جامعه بین‌الملل خواستند تا نقش قوی‌تری را در قبال اوضاع یمن ایفا کند.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: مسئولان وزارت خارجه بحرین، عمان، قطر، امارات،‌ کویت و عربستان نسبت به اوضاع یمن اظهار نگرانی کردند.

وی تصریح کرد: این نیاز از سوی این کشورها احساس می‌شود که جامعه بین‌الملل باید موضع قوی‌تری را یا از طریق سازمان ملل یا از طریق سازمان چند جانبه دیگری ایفا کند.

آمریکا مخالفت خود را با بیانیه قانون اساسی و انحلال پارلمان در یمن اعلام کرد

در همین حال،‌ وزارت خارجه آمریکا جمعه شب در بیانیه‌ای مخالفت خود را با بیانیه قانون اساسی که توسط جنبش انصار الله در یمن اعلام شده است،‌ ابراز کرد.

در این بیانیه آمده است که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن رئیس جمهور قانونی این کشور است.

در همین حال،‌ سازمان ملل نیز پس از انحلال پارلمان یمن توسط جنبش انصار الله و اعلام تشکیل شورای ریاست جمهوری جدید، نسبت به "خلأ قدرت" در یمن اظهار نگرانی کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل و تمامی طرف‌های ذیربط اوضاع یمن را از نزدیک دنبال می‌کنند.

در همین حال علی حسن الاحمدی،‌ رئیس دستگاه امنیت ملی (سازمان اطلاعات) در یمن استعفای خود را از منصبش اعلام کرد.

پیشتر کمیته انقلابی حوثی‌ها الاحمدی را به عنوان عضوی در کمیته عالی امنیتی که عالی رتبه‌ترین کمیته امنیتی در یمن است، اعلام کرده بود.

جلسه شورای امنیت

از سوی دیگر، شورای امنیت روز جمعه نسبت به اوضاع یمن نگرانی خود را ابراز داشت و تهدید کرد، در صورتی که مذاکرات برای بهبود اوضاع این کشور از سر گرفته نشود تحریم‌هایی را اعمال می‌کند.

15 عضو شورای امنیت همچنین آمادگی خود را برای اتخاذ تدابیر بیشتر اعلام کردند که این عبارت معمولا برای اعمال تحریم‌ها به کار گرفته می‌شود.

کشورها در بیانیه‌ای اعلام کردند که اصرار دارند تمامی طرف‌ها و جنبش انصار الله به توافق‌های امضا شده برای حل و فصل اوضاع همچون طرح شورای همکاری خلیج فارس یا کنگره گفت‌وگوی ملی احترام بگذارند.

در همین حال چندین ساعت پس از اعلام پایبندی جنبش انصار الله به صدور بیانیه‌ قانون اساسی جهت مدیریت مرحله کنونی، جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل، صنعا را ترک کرد و به عربستان سعودی رفت.

این خروج جمال بن عمر بدون اعلام قبلی صورت گرفت چرا که وی معمولا قبل از سفرهایش کنفرانس خبری برگزار می‌کرد.

انتهای پیام

کد N713919

وبگردی