آفتاب

دختران و پسران نوجوان در دوران بلوغ چه بخورند؟

دختران و پسران نوجوان در دوران بلوغ چه بخورند؟

دوران بلوغ یکی از حساس‌ترین دوران زندگی است که اگر شخص از حمایت جسمی و روحی خوبی در این دوران برخوردار باشد، به‌احتمال زیاد در آینده با بیماری‌های کمتری مواجه خواهد شد. یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی که باید در دوران بلوغ صورت بگیرد، ملاحظات تغذیه‌ای است.

دکتر پیام فرح‌بخش دراین‌باره به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه گفت: «در رابطه با تغذیه در دوران بلوغ، نکته بسیار مهم، وجود تناسب میان قد و وزن فرد است. به عبارت‌ساده‌تر، درصورتی‌که شما الگوی درست خوردن را بر اساس هرم غذایی رعایت کنید، به این هدف دست پیدا خواهید کرد».

وی درباره هرم غذایی توضیح داد که طبق هرم غذایی، ما باید هرروز از نان و غلات، سبزی‌های تازه، میوه‌های تازه و متنوع، شیر و لبنیات کم‌چربی، گوشت، حبوبات و مقدار کمی از روغن‌ها استفاده کنیم. فرح‌بخش افزود: «حتماً روزانه 3 وعده اصلی و 3 میان وعده داشته باشید. از مصرف غذاهای پرکالری و کم‌ارزش مانند چیپس، پفک و اسنک‌های با چربی و شیرینی زیاد هم دوری کنید».

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی یادآور شد: «فعالیت فیزیکی مناسب و اجتناب از استرس در این دوران، اهمیت به سزایی در رشد قدی افراد در سن بلوغ دارد. به‌علاوه، تمام افراد در سن بلوغ می‌توانند در هر میان‌وعده غذایی، از یک میوه متوسط فصل استفاده کنند».

درنهایت به افرادی که در سن بلوغ قرار دارند توصیه می‌شوند که مصرف گروه شیر و لبنیات را به‌هیچ عنوان پشت گوش نیندازند و حداقل روزی 3 وعده شیر یا سایر لبنیات کم‌چرب مصرف کنند تا از نظر رشد استخوانی و تأمین کلسیم بدن دچار مشکل نشوند.
کد N713788

وبگردی