آفتاب

حلبچه به چهارمین استان اقلیم کردستان عراق تبدیل شد

حلبچه به چهارمین استان اقلیم کردستان عراق تبدیل شد

پارلمان اقلیم کردستان عراق شهر حلبچه را به عنوان چهارمین استان این اقلیم و نوزدهمین استان عراق از استان سلیمانیه جدا کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری الجزیره، پارلمان اقلیم کردستان عراق نشست خود برای بررسی تبدیل کردن حلبچه به استان را برای اولین بار خارج از شهر اربیل و در شهر حلبچه واقع در 110 کیلومتری جنوب سلیمانیه برگزار کرد.

سایت شبکه "روداو" کردستان به نقل از یوسف محمد، رئیس پارلمان این اقلیم، برگزاری نشست پارلمان در حلبچه برای معرفی استان جدید را رخدادی تاریخی توصیف کرد.

این سایت با اشاره به اینکه 337 هزار نفر در حلبچه و شهرهای اطراف آن ساکن هستند، افزود: این اولین باری است که پارلمان اقلیم تصمیم گرفته یک شهرستان را به استان تبدیل کند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در 16 مارس سال گذشته میلادی حکم تبدیل شدن شهر حلبچه به استان را امضا کرده و دستور داده بود پس از تصویب پارلمان این طرح اجرایی شود. شورای استانداری حلبچه به زودی با 15 کرسی از جمله یک کرسی برای اقلیت کاکائی و با نسبت سهم 30 % برای زنان اداره استان را بر عهده خواهد گرفت.

اربیل در تلاش است تا مناطق تحت کنترل خود را گسترش دهد و در همین راستا می‌کوشد شهرستان سنجار را نیز که به تازگی از دست داعش آزاد شده از استان نینوا جدا کند و آن را در قالب یک استان جدید به اقلیم کردستان عراق ملحق کند.

حلبچه برای کردها اهمیت خاصی دارد. آنها این شهر را نماد مظلومیت کردها در مقابل ظلم رژیم بعث صدام می‌دانند. حلبچه در جریان جنگ ایران و عراق، در تاریخ ۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ توسط رژیم وقت عراق بمباران شیمیایی شد و بیش از پنج هزار غیرنظامی در یک نیمروز در این شهر جان باختند.

بمباران شیمیایی تقریباً هم‌زمان بود با عملیاتی موسوم به عملیات "انفال" که گفته می‌شود در آن حدود 180 هزار تن به‌ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان مناطق کردنشین توسط ارتش حزب بعث عراق کشته و زنده به گور شدند.

انتهای پیام

کد N713471

وبگردی