آفتاب

راسموسن: پوتین می‌تواند به کشورهای حوزه بالتیک حمله کند

راسموسن: پوتین می‌تواند به کشورهای حوزه بالتیک حمله کند

دبیرکل سابق ناتو طی سخنانی مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند حمله‌ای تمام‌ عیار را علیه کشورهای حوزه بالتیک رهبری کند و هدفش آزمودن توانایی ناتو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف گفت: ولادیمیر پوتین تمایلات جاه‌طلبانه‌ای دارد که فراتر از اوکراین است و می‌خواهد ثبات غرب را در کشورهای حوزه بالتیک بسنجد. هدف اصلی کرملین شکستن همبستگی ناتو و استقرار مجدد سلطه روسیه بر شرق اروپاست.

وی با اشاره به بندی مربوط به همبستگی ناتو که دفاع جمعی را مجاز می‌کند، افزود: این مساله تنها به اوکراین مربوط نمی‌شود. پوتین می‌خواهد روسیه را به موضع پیشین خود به عنوان یک ابر قدرت بازگرداند. احتمال این مساله زیاد است که وی بخواهد به کشورهای حوزه بالتیک حمله کند تا اصل پنجم قانون ناتو را بسنجد. پوتین به خوبی می‌داند که اگر از خط قرمز عبور کرده و به یک متحد ناتو حمله کند، شکست می‌خورد. بگذارید واضح بگویم؛ پوتین در جنگهای هایبریدی متخصص است.

جنگ‌های هایبریدی عبارت است از جنگ‌های ترکیبی از حملات سایبری، جنگ متعارف و غیر متعارف که از همه طرف‌ها علیه کشوری انجام می‌شود. به گفته راسموسن، جامعه بین‌الملل نگران این است که کرملین با استفاده از اقدامات نظامی و حضور کم نظامیان، یک درگیری در استونی و یا لتونی به راه بیندازد بدون اینکه نشانه‌ای از مداخله بر جای بگذارد.

دبیرکل سابق ناتو گفت: تاکتیک فوری پوتین این است که در منطقه "دونباس" درگیری دامنه‌دار و فرسایشی ایجاد کند تا اینکه بخواهد دنبال رویارویی یا اشغال اراضی بیشتر در اوکراین باشد. وی می‌خواهد که این آب همیشه جوشان باقی بماند.

وی از ناتو درخواست کرد تا استقرار نیروهای واکنش سریع را سرعت بخشد. با این حال راسموسن گفت: هزینه این اقدامات بسیار بالاست و بسیاری از کشورهای عضو ناتو از زمان بالا گرفتن بحران مالی هزینه‌های دفاعی خود را کاهش داده‌اند. وضعیت بسیار حساس است. ما سربازان بسیاری در اختیار داریم اما نمی‌توانیم آنها را مستقر کنیم. کاهش بودجه دفاعی اروپا در حالی صورت گرفته که روسیه 80 درصد هزینه‌های نظامی را افزایش داده است. حمله به اوکراین همه را از خواب بیدار کرد. بحران لیبی نشان داد که اروپا کاملا به آمریکا در زمینه پهپادی، اطلاعاتی و لجستیکی وابسته است. ما حمل و نقل هوایی نداریم و این بسیار بد است.

انتهای پیام

کد N713340

وبگردی