آفتاب
امیرعبداللهیان در دیدار با فیصل مقداد:

سوریه در جهان اسلام به نماد مقابله با افراط گرایی بدل شده است

سوریه در جهان اسلام به نماد مقابله با افراط گرایی بدل شده است

معاون عربی افریقایی وزیر امور خارجه در دیدار با قائم مقام وزیر خارجه سوریه گفت: سوریه در جهان اسلام به نمادی برای مقابله با افراط گرایی بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیصل مقداد قائم مقام وزیرخارجه سوریه که برای رایزنی پیرامون تحولات سوریه به کشورمان سفر کرده است با حسين  امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیرامورخارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در اين ديدار مسئله سوریه را جزو اهتمامات جمهوری اسلامی ایران دانست و علت پایداری سوریه در خلال چهار سال بحران را ایستادگی و مقاومت سوریه ذکر کرد و افزود: سوریه امروز به عنوان یک نماد در جهان اسلام و عرب در مقابله با تروريسم و افراط گرايي تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: امریکا و غرب اکنون به این  جمع بندي رسيده اند که در هر روند سیاسی برخورد واقع بينانه با حل سياسي در سوريه ضروری است. 

معاون وزیرخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه باید دستاوردهای میدانی در مبارزه با تروريسم در سوريه را با ابتکارات سیاسی تثبيت کرد، ابتکار عمل مسکو برای برگزاری نشست تمهیدی گفتگوی فراگیر ملی را گامي متناسب با طرح چهار ماده اي ارائه شده از سوي وزيرخارجه ايران و در راستاي حل سياسي بحران سوريه دانست و افزود:  ایده آشتی ملی که از سوی رئیس جمهور سوریه مورد تاکید قرار گرفته است، نيز ایده واقع بینانه برای تحقق حل بحران است.

امیرعبداللهیان نامیدن سال 2015 از سوی مقامات سوریه به عنوان سال خروج از بحران و اخراج تروریستها را رویکردی مهم و دارای تاثیر در داخل و خارج سوریه دانست و برنامه ريزي براي بازگشت آوارگان به كشور را مهم خواند و با اشاره به اقدام آمریکا و برخی متحدانش برای آموزش و تسلیح معارضه به اصطلاح معتدل، بر ضرورت اقدام سازمان ملل برای جلوگیری از این مسأله كه تضعيف كننده راهكار سياسي و تقويت كننده تروريسم است، تاکید کرد.

فیصل مقداد قائم مقام وزير خارجه سوريه نيز در اين ديدار روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را فراتر از حد یک روابط راهبردی توصیف کرد و با تقدیر از حمایت‌های دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مواجهه با بحران تحمیلی، گفت: ملت و دولت سوریه از اینکه جمهوری اسلامی ایران درک درست و صحیح نسبت به تحولات سوریه از ابتدای بحران تاکنون داشته است تقدیر می‌کند.

وي تاکید کرد: ما به سوی پیروزی پیش می رویم و این پیروزی‌ها به دلیل حمایت‌های دوستان واقعی سوریه به خصوص جمهوری اسلامی ایران است.

فیصل مقداد اظهار داشت: بحران سوریه از همان ابتدا یک توطئه خارجی بود. سعی کردند گروه های معارض را مسلح کنند و با کشتن مردم بدنبال این بودند تا نظام سوریه و ارتش را متهم به کشتار و قتل مردم کنند.

فیصل مقداد نشست مسکو را رایزنی‌ها و مشورت‌های غیررسمی دانست و گفت: برگزاری چنین نشستی یک موفقیت برای روسیه بود و سوریه بر اساس تصمیم رئیس جمهور خود در این نشست شرکت کرد و تأکید دمشق این است که این گفتگوها به شکل گسترده تر و با حضور همه طیفهای مردم سوریه برگزار شود. این در حالی است که دشمنان سوریه و کشورهای حامی گروههای معارضه ، این گروهها را به عدم توافق در مسکو ترغیب کردند.
 

کد N713250

وبگردی